| Author |
Message |
|
Even H
|
 HKB 5/980 Vesteröen (889) (Folehavna fort)
Vi er noen få som bor i Vestfold som har stor interesse for Tyske kystfort og byggverk generelt. Dette resulterer i flere turer årlig til kjente og mindre kjente tyske innstallasjoner omkring i syd-Norge og nord-Danmark. Videre har vi brukt et års tid (fra og til) til å rydde/restaurere vårt eget lille møtelokale i en liten bunker i Sandefjord. Her treffes vi sånn ca en gang i måneden for å snakke om løst og fast. Viktig å merke seg med et sted som dette er at det er som regel omhandlet av en verneplan, så man har ikke lov til å gjøre om eller fjerne noe fra stedet. Dette ble undersøkt med kommunen før vi startet opprydningen.
Når vi ikke er i bunkeren, så pleier vi å ta turen ut til HKB 5/980 Vesteröen eller HKB 3/980 Rakke. Dette er 2 perler i Vestfold skjærgården som vi besøker ofte. Rakke er vel det mest spennende stedet, idet det er endel åpne fjellanlegg. Kommandobunkeren (forøvrig modernisert en eller annen gang med tak) er også åpen, men ligger innenfor gjerder. Hvis noen lurer på noe omkring Tyske bygg i Vestfold så vet vi mye, men om noen har noe mer info så tar vi også imot.
Legger ut litt info om et lite omtalt MKB her i Vestfold som skulle utstyres med 3*38cm KM36/35 (franske). Dette heter MKB 6/501 Nötteröy og ligger et stykke inn på land. Imidlertid så ble kun 2 av stillingene ferdige. Her er det ikke mulig å se vannet fra stillingene så det ble skutt kun på koordinater. Visstnok det første batteriet som bare hadde koordinater å skyte etter. Dette er ett av de 4 batteriene i Norge med kraftig bestykning. Her finner du veldige fjellanlegg og fundamentrester etter kanonene og det som må ha vært en FuMo radar. Noe er imidlertid tettet igjen nylig og noe er fortsatt militært, men vel verdt et besøk om man er på disse kantene. Det er ikke så lett å finne de riktige inngangene, men det er bare å spørre så kan jeg forsøke å rettlede. Arbeidet med dette batteriet kom først igang i mars '44 og ble utført av ca. 1000 Russere som jobbet døgnet rundt. Ved krigens slutt var 1 av stillingene ferdig og en annen nesten ferdig, hvor den tredje (midterste) kun var påbegynt. I og med at dette hadde blitt utført på en drøyt år så er det utrolig å tenke på hvor mye som ble gjort på kort tid. Løpet til den øverste kanonen slet seg opp den bratte bakken og raste ut på jordet i bunnen (noe man kan se merker etter den dag idag) og det måtte rigges opp en kran på jordet for å løfte løpet opp igjen. Så det gikk ikke alltid etter boken.. Selve kanonløpene (på 110 tonn hver) ble gitt tilbake til Frankrike etter krigens slutt og i bytte fikk man Tyske løp fra ett batteri ved den engelske kanalen. Dette gikk heller ikke helt som det skulle. Løpene skulle ligge over natten på kaia ved Kanalen i Tønsberg for omlasting dagen etter, men med over 250 tonn på kaia ga denne etter og løpene raste ut i selve kanalen. Eneste muligheten for å få opp disse igjen var kranlekter. Denne ble rekvirert fra Framnes Mek. i Sandefjord og løpene kunne løftes ombord i båten.
Har selv vært inne i anlegget ved et par anledninger og blir fortsatt grepet av stemningen der inne.. Noe av jernbanen, noen rustne vogner til denne, kjerrer for betong samt containere for karduser ligger igjen der inne fortsatt. Rart å se dette ligge som om det ble forlatt igår, over 60 år etter krigen.
Last edited by Even H on 03 Mar 2006 21:44, edited 1 time in total.
|
| 27 Feb 2006 23:04 |
|
 |
|
Erik E
Site Admin
|
Hallo!
Har en mistanke om hvem jeg skriver til her
Quote: Dette heter MKB 6/501 Nötteröy
Da batteriet ble planlagt, gikk det under navnet "MSB Oslofjord". Dette er eneste tilfellet jeg har sett ett tungt batteri betegnet MSB, slik man ofte ser i utlandet.... Tydeligvis byttet man ganske raskt til MKB Nötteröy.
Noen som vet mer om dette navnebyttet?
|
| 28 Feb 2006 00:32 |
|
 |
|
Even H
|
 MSB kontra MKB
Hehe.. regnet med at noen her ville skjønne hvem jeg er ja
Har hørt det samme for lenge siden angående MSB Oslofjord.. Den eneste forklaringen jeg vet om (og sikkert den samme som dere kanskje vet alt) på MSB (Marine Seeziel Batterie, direkte oversatt Marine Sjømål Batteri) er at det ble byttet benevning på disse i 1944. Etter '44 så ble disse større batteriene navngitt som MKB. Har ikke funnet ut hvorfor det var et navnebytte. Kanskje for å sette en standard på benevnelsene?
Lurer på en annen ting.. Har en bok fra IBA-informationen med forskjellige regelbau. Denne dekker endel av disse, men på langt nær ikke alle. De fleste er bunkere som er typiske for Atlanterhavsvolden nedover i Europa. Er det noe annet sted man kan innhente opplysninger (tegninger og beskrivelser) av regelbau bunkere? En annen ting mens jeg husker det, er det noen som vet noe mer (og nytt) om Jan Egil Fjørtofts bok; Tyske kystfort i Norge? Jeg vet fra et annet forum at han ønsker å gi ut boken på nytt..
|
| 28 Feb 2006 22:04 |
|
 |
|
Erik E
Site Admin
|
Quote: Lurer på en annen ting.. Har en bok fra IBA-informationen med forskjellige regelbau. Denne dekker endel av disse, men på langt nær ikke alle. De fleste er bunkere som er typiske for Atlanterhavsvolden nedover i Europa. Er det noe annet sted man kan innhente opplysninger (tegninger og beskrivelser) av regelbau bunkere?
Det er desverre aldri utgitt noen komplett bok med alle tegninger om emnet.... et stort problem er at det fortsatt er stor usikkerhet rundt flere typer, spesielt innen Luftwaffe sitt spekter. Mange bunkere ble tegnet, men aldri bygget. Andre bunkere oppfyller alle "krav" som ble brukt for Regelbau, men finnes ikke i lister.... Dette KAN være "ukjente"Regelbauten, eller "Sonderkonstruktionen" SK bunkere.
Men igjen... Hvor mange SK`er må man bygge før man har en Regelbau?
Her tenker jeg speiselt på bunker for fjernskriver som finnes ved flere store flyplassanlegg i Norge, men det kan vi ta i en annen diskusjon!
I Norge hadde man i tillegg utstrakt bruk av fjellanllegg som oppfylte krav til "Regelbau seriene", og man finner ofte at tunnelanlegg ble bygget tilsvarende likt som for betong!
Den mest nyttige boka synes jeg er Rudi Rolf`s "Atlantikwall Typologie" som inneholder grove skisser av det meste man finner i Norge.
Ellers ble det i sin tid utgitt en bok av Yannik Delefosse, "Atlantikwall -Heer- Regelbau serie 600" med detaljerte tegninger av hele R600 serien. Den er utsolgt for mange år siden, men anbefales sterkt om noen er så heldige å komme over en brukt!
Erik
|
| 28 Feb 2006 22:45 |
|
 |
|
Even H
|
 Regelbau
Quote: Mange bunkere ble tegnet, men aldri bygget.
Ja dette er vel et av aspektene som gjør det litt plundrete å finne frem i "jungelen" av forskjellige regelbau.
Går ut fra at noen av dere har besøkt Hirtshals og den konsentrerte samlingen de har der av forskjellige bunkere. Om ikke man har vært der, så bør man overveie det i og med at det er såpass mange forskjellige typer på en plass, samt at de er stort sett åpne. Jeg hadde stor nytte av de turene jeg har hatt dit. Hehe.. men jeg må innrømme at jeg ble litt sånn  i øyene etter en hel dag med betong. Om jeg ikke husker helt feil så er det ca. 60 bunkere der i forskjellige utførelser.
|
| 28 Feb 2006 23:18 |
|
 |
|
Even H
|
 Regelbau
Takk for boktips! Forøvrig så er det dårlig med regelbau bunkere i Vestfold.. Det meste er sprengt inn i fjell. Er det stort sett området fra Kristiansand og oppover mot Stavanger man finner Regelbau bunkere eller er det også andre steder i Norge?
|
| 28 Feb 2006 23:24 |
|
 |
|
Erik E
Site Admin
|
Det er nok flertall av Regelbau på vestkysten ja... men det er nok mest i midt-Norge, ca mellom Bergen og Trondheim grovt sagt
Det er også ganske mye i Vest-agder, rundt Kristiansand og på Lista.
I Rogaland er det en del, men ikke mer enn "snittet".
Uansett hvor lite R-bunkere vi har i Norge, så er de i 99% av tilfellene i mye bedre original stand enn man ser f.eks i Danmark hvor det meste er fullstendig ribbet for ALT. Det finnes også flere typer her oppe i Norge som er unike, eller meget sjeldne....På den måten er vi heldige
Erik E
|
| 01 Mar 2006 00:46 |
|
 |
|
Erik H
Site Admin
|
Ja, da har jeg skjønt at det er stor interesse for bunkere  og ikke bare kystfort installasjoner. Selvsagt henger disse sammen, men det kan være greit å skille dem også. Det er nå opprettet en ny kategori som heter Bunkere, og her kan man diskutere installasjoner som ligger litt unna andre kystfort. S446 på Lerberen/Ørlandet er et godt eksempel, jeg skal flytte den over til katogorien til  bunkere
Erik H
|
| 01 Mar 2006 01:02 |
|
 |
|
Even H
|
Jeg ble litt interessert i det bilde du prøvde å maile meg, Erik H. Du nevnte at du hadde et flyfoto over HKB 5/980 Vesteröen. Er det mulig for deg å poste det her istedenfor tror du? For det kom ikke frem til meg av en eller annen grunn. Evnt. er dette av nyere eller eldre dato? Må bli litt flinkere til å ta bilder av disse HKB'ene, så jeg har no mer og vise frem. Uansett... ser frem til at snøen går nå og at løvet ikke kommer på trærne før den er borte. Først da er det mulig å ta fine bilder igjen.
|
| 01 Mar 2006 11:56 |
|
 |
|
Erik H
Site Admin
|
Erik H? sikker på at det ikke var Erik E? eller er det jeg som tuller nå?
|
| 01 Mar 2006 22:52 |
|
 |
|
Erik E
Site Admin
|
Jeg har ihvertfall ikke bildet som nevnes!
Mvh
Erik E
|
| 01 Mar 2006 23:35 |
|
 |
|
Even H
|
hmm.. mailen er fra Erik H.. men jeg ble vel gjenkjent av Erik E når jeg skrev første innlegget her. Så da er jeg litt usikker selv nå 
|
| 01 Mar 2006 23:36 |
|
 |
|
Erik H
Site Admin
|
Da var det kanskje et kart over gruppen som jeg hadde.. det er vel litt i gråsonen å kalle det et flyfoto...
jeg mailer gjerne kartet på nytt, men detaljert er den ikke!
ErikH
|
| 01 Mar 2006 23:49 |
|
 |
|
Even H
|
Det hadde jeg satt pris på! 
|
| 01 Mar 2006 23:59 |
|
 |
|
OrgTodt
Joined: 04 Mar 2006 03:19 Posts: 5 Location: Sandefjord (ARTILLERIEGRUPPE LARVIK)
|
 Ønsker meg selv velkommen
Jeg ønsker meg selv velkommen til gjengen her
Noen som vet når våren kommer og betongen kommer frem igjen? 
|
| 04 Mar 2006 03:35 |
|
 |
|