View unanswered posts | View active topics It is currently 31 Jul 2010 18:54

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
 Arnika - Arendal / Tromøy 
Author Message

Når det gjelder bilder fra demonteringen så er det også etresangt, jeg holder på med registrering av alt tysk byggverk på Tromøy og all informasjon er av interesse, sitter på noen dårlige bilder fra demonteringen/artikkel fra Sverige som jeg for noen år siden fikk fra nå avdøde Nøding i Kristiansand, du får si i fra hvis det er noe som er av interesse rundt Tromøy.

Werner

23 Feb 2009 09:37
Profile E-mail

Nøding fikk bilder og beskrivelse av meg. Jeg har fått bildene ++ direkte av svenskene som fikk kjøpe radarer i Norge etter krigen. Det hører med til historien at en av de svenske "demontørene" ble veldig glad i en dame fra Lillesand og visstnok ble igjen i området.

Jeg kjenner ikke historien til alle radarer som tyskerne hadde satt opp i Norge, men en god del av radarutstyret som stod på Flekkerøy, Justøy og Tromøy ble hentet av svenske forskere (En radar er hentet tilbake og ligger demontert på Batterie Vara, Møvik, men ingen vil sette den opp). 3 av radarene på Lista ble hentet av norske forskere og senere satt opp på Solobservatoriet på Harestua. Mye av sistenevnte har via via kommet til Sola Flymuseum, mens en radar står visstnok igjen på Harestua med en annen parabol. Har bilder fra demontering på Lista og oppmontering på Harestua også om noen har interesse.

23 Feb 2009 11:15
Profile
Moderator

(En radar er hentet tilbake og ligger demontert på Batterie Vara, Møvik, men ingen vil sette den opp)

Og en er her på vei her (nederst i tråden)

KOS

23 Feb 2009 11:40
Profile WWW

alle bilder og info er av interesse, selv om det er etterkrigs, går mere på sporing av utstyret i ettertid, som kan være greit.

Werner

23 Feb 2009 12:05
Profile E-mail

overland53 wrote:
Fjerde forsøk på å få med bildet nå. Håper jeg lykkes. Sies at bildet viser Tromøy, men vil gjerne at noe bekrefter dette.

Det bildet er definitvt fra Tromøy..her er to bilder tatt ved selve stillingen og den tidligere operatørhytta ned mot den moreneryggen ditt bilde er tatt fra.

Denne radaren har jeg bilde av, tatt i 1947. Denne (eller en annen på Tromøya ble i 45 forsøksvis prøvet for ledelse av Biber Kleinst-U-Booten. Se Fritz Trenkle: Die Deutscen Funkmessverfahren, side 186.
Dessverre er min Pcbruk stort sett begrenset til skrivefunksjon. Bildene har jeg på pc men å få dem med på et innlegg er det verre med.
Ellers har jeg bilder og mye info om anleggene på Nesodden, og bilder fra anleggene ved Hankø.
Ervold

03 May 2009 15:43
Profile

overland53 wrote:
Fjerde forsøk på å få med bildet nå. Håper jeg lykkes. Sies at bildet viser Tromøy, men vil gjerne at noe bekrefter dette.

Det bildet er definitvt fra Tromøy..her er to bilder tatt ved selve stillingen og den tidligere operatørhytta ned mot den moreneryggen ditt bilde er tatt fra.

Har et bilde av dette anlegget tatt fra den motsatte siden i 1947. Ifølge Trenkle`s bok Die Deutschen Funkmessverfahren Bis 1945, ble det gjordt forsøk med ledelse av Kleinst-U-Booten Biber herfra i 45. Så det er tydelig at WR kunne brukes til mye. Dessverre har jeg ikke kompetanse til å få ut bildene på forumet enda. TRENGER VEILEDNING. Ble registrert som spam avsender da jeg la inn fornavnet til foratteren. Det begynner på F og slutter på Z og brukes som økenavn for tyskere. Mellom bokstavene er det frit og sidenummeret er 186.

Ervold

03 May 2009 21:47
Profile

har kikket etter Fritz Trenkles bok før Die Deutschen Funkmessverfahren Bis 1945, og den er ikke lett å få tak i, hvis det er noen som har noen hint om hvor denne er tilgjengelig, så si i fra.

Werner

03 May 2009 22:45
Profile E-mail
Site Admin

Boka koster rundt tusenlappen.... Men er ikke så vanskelig å få tak i egentlig, ser den stadig for salg når det Googles litt. Eneste utfordringen er at de fleste antikvariatene i Tyskland ikke har "vanlige" nettbutikker, kun lister.

Erik

04 May 2009 00:27
Profile WWW

ja har sett den på noen slike steder, men jeg liker ikke å sende penger i posten, og det ser ikke ut som om de svarer på mail og lignende. holder meg stort sett til de "store" stedene, slik som Amazon og så videre.

Werner

04 May 2009 07:29
Profile E-mail

Hei

ja har sett den på noen slike steder, men jeg liker ikke å sende penger i posten, og det ser ikke ut som om de svarer på mail og lignende. holder meg stort sett til de "store" stedene, slik som Amazon og så videre.

Werner

Boken finnes på forsvarsmuseets bibliotek på Akershus. Der har jeg lånt den tidligere.

Ervold

04 May 2009 11:43
Profile

Har et bilde av dette anlegget tatt fra den motsatte siden i 1947.
Ervold[/quote]

Hei

Har du mulighet til å legge ut dette bilde?

Werner

03 Jan 2010 14:00
Profile E-mail
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3