HA Magasin Lørdag 3.mai 2008: Russerfanger

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

For de som ikke har fått det med seg; Lørdagsutgaven av Haugesunds Avis har en seks-sju siders artikkel om temaet Russerfanger på Haugalandet i forbindelse med et bokprosjekt om samme tema for Rogaland.

Web-sider av forfatter Michael Stokke.

PDF kan lastes ned fra HA for kr.15,-

KOS
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Er det en flak 88 som det er bilde av, som det står hemnes fort på?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TAL wrote:Er det en flak 88 som det er bilde av, som det står hemnes fort på?
Får ikke det helt til å stemme. Ser av MILORG dokumentene at de benytter "Hebnes" kan "Hemnes" være et annet sted? her hadde tyskerne først to midlertidige 10,5cm. kanoner som en tropp underlagt et annet batteri. Senere ble dette til HKB Aakrehamn med fire 14,5cm. kanoner. Disse ble flyttet sent i 1944 og byttet navn til Fiskaavann. Dette kan selvfølgelig være luftvern, men jeg har ikke hørt om 8,8cm. FLAK i dette området. Kanskje noen på forumet har svaret på dette?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

En burde kunne anta er "Hemnes" her er ment å være "Hebnes" siden artikkelen er utgitt i lokal sammenheng - altså "HKB 67/977 Ferkingstad" ?

Men i såfall er tittel påført av noen som både; ikke kjenner lokalt navn og skrivemåte - ei heller korrekt tittel på batteriet.

Men er det fra Hebnes burde det kunne gjenkjennes av de som har vært der. Har ikke selv hatt "detaljtur" dit ennå men det nærmer seg.

Men ser en omgivelsene kan det jo være på "Stong" også dette - altså sør for kanonene på "HKB 65/977 Aakrehamn".

Legger ved utklipp fra Haugesunds Avis - så kan sikkert kanonspørsmålet besvares ihvertfall.

KOS

ps. Vi har vel også før kommet over "håndpåførte stedsnavn" som har vært feil.
Attachments
Er dette fra HKB 67/977 Ferkingstad ?
Er dette fra HKB 67/977 Ferkingstad ?
Hemnes.jpg (32.79 KiB) Viewed 225 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bildet er utvilsomt en 8,8 cm Flak av tysk fabrikat, meg bekjent hadde ingen HKB i Norge denne type skyts.
ps. Vi har vel også før kommet over "håndpåførte stedsnavn" som har vært feil.

Ser ikke bortifra at disse har samme opphav - Flere av bildene i den serien som er feilmerket har alle påført "Tysvær" men stammer definitvt fra Kristiansand.

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Lettere å vurdere på dette bildet ;-)

Noen som kjenner igjen omgivelsene ?
Attachments
A closer look...
A closer look...
22.jpg (157.4 KiB) Viewed 177 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Flere av bildene i den serien som er feilmerket har alle påført "Tysvær" men stammer definitivt fra Kristiansand.
Erik
Fra Tysvær er det i alle fall ikke. Jeg har som sagt mine tvil til at dette er fra Ferkingstad. Ikke en eneste 8,8 FLAK granat er notert i opptellingene i 1945.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Noen som kjenner igjen omgivelsene ?
Skal ikke dømme på indisier, men er rimelig sikker på at bildet er fra Sumatra ved Kristiansand.....
Problematisk at Sumatra er fullstendig overgrodd, så dere får selv bedømme om dette er overbevisende nok:

Først ut en sammenlikning av stillingene:
Attachments
Slående likheter her ihvertfall
Slående likheter her ihvertfall
Sammenlikning.jpg (168.07 KiB) Viewed 156 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Pga at jeg ikke har bilder i samme retning prøver jeg meg med et luftfoto..
Sett at bilde er tatt fra stillingen bak den røde pila, i pilens retning:

Rød sirkel = odden i bakgrunnen?
Blå sirkel = Baksiden av hytta (Som var okkupert av Luftwaffe under krigen)
Grønn sirkel = lett flak + brakker (i dag ruiner) på toppen i bakgrunnen

Legg også merke til at Krysslavetten på bildet er plassert akkurat i den retningen sporene i stillingen peker på luftfoto!
Attachments
Nummer - Sammenlikning.jpg
Nummer - Sammenlikning.jpg (244.58 KiB) Viewed 153 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Her er et bilde som er tatt i forkant av stillingen som Erik E tenker på. Ikke samme vinkel men ikke så langt unna. Stemmer godt med ryktet vi har hørt om en bro i området. Som du ser i høyre hjørne.

Men er uenig i Erik E sin plassering av Grønn sirkel på flyfotoet. Mener det kan flyttes litt opp til den andre "toppen" litt høyre på bildet
Attachments
fremste88stilling.jpg
fremste88stilling.jpg (81.77 KiB) Viewed 144 times
Last edited by telvrum on 07 May 2008 22:55, edited 1 time in total.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Tom E
Posts: 28
Joined: 25 Feb 2008 23:23
Location: Bergen

Må få lov å skryte av innsatsen og stå på viljen deres for å sammenligne et gammelt sort/hvit bilde med et overgrodd bilde av nyere dato. Står respekt av det. Artigt å følge med på.
TEE
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mener det kan flyttes litt opp til den andre "toppen" litt høyre på bildet
Mye mulig når jeg tenker meg om... Lenge siden sist jeg var der!

Erik
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”