Våpenlister.

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
Noen som kjenner til websider,bøker ,etc ,som gir en oversikt over sekundær-bevepningen på de enkelte kystfort i 1945?
Altså luftvern, KWK.PAK. Mg, flammekastere, minefelt m.m.
Spesielt intressert i Nordland/Troms-området
Hilsen Sigfred R.
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Hei!

Dette er kankje eller kanskje ikke til hjelp, men hvis du klarer å spore opp de tysk-norske overtakelsespapirene vil du kunne finne ut mer. Så noe av innholdet i papirene for Torgauten fort gjengitt i en bok, og der er antall og type maskingevær, flammekastere, lyskastere osv, listet.

Jeg vet ikke om Forsvarets krigshistoriske avdelings arkiv eksisterer lenger, men hvis de gjør det kan kanskje de hjelpe. Hvis de er nedlagt skal alt i teorien være oversendt Riksarkivet.

Ellers kan boka "Tyske militære styrker i Midt-Norge 1940-45" av Jon A Jonsen være til hjelp. Den tar for seg styrkene fra Steinkjær/Namsos-området til ett stykke nord for Bodø (HKAR 974). Der er hovedskyts type, antall/kaliber BK, antall MG, antall/str lyskastere og antall/kaliber LV nevnt.
Si gjerne ifra hvis det er noe konkret du lurer på fra denne boka, så kan jeg gjengi det for deg. Boka har forøvrig ISBN-13: 978-82-996851-1-5 eller ISBN-10: 82996851-1-7 (2006)


Mvh
Christian S
RasmusTerne

Hei,og takk for responsen.
Har boken "Tyske militære styrker i Midt-Norge" .Kjempebok,Men skulle ønske at det fantes et lignende "referanseverk" for området mellom Vestfjorden og Lyngen.Bortsett fra JEF`s "Tyske Kystfort" finnes det veldig lite samlet informasjon om dette området.Orginale tyske kilder ser det ut som det finnes lite av,spesielt om avdelingsbetegnelser,kart,forflytninger osv. Mulig dette kan skyldes det smule kaos som oppstod her nord etter evakueringen av Murmansk-fronten og Finnmark.Finner man noe info en plass,blir den slått i hjel av info man finner et annet sted.Men når det gjelder opplysninger om hva forsvaret overtok i -45 bør den jo finnes et sted?
Ser for meg at en eventuell pensjonist-tilværelse kan bli intressant,kanskje med overgang fra bunkerjeger til arkivjeger :D

Hilsen Sigfred R.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Mine og sperreplaner finner du kanskje i Statsarkivet, noe du også kan lete etter i statsarkivet er Britiske etterrettningskart. De var jo ikke så nøyaktige og inneholder vel en del feil, men jeg oppdaget for Florø sin del at de i grunn var ganske nøyaktige og gav en grei oversikt.

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Hei igjen:

Det var noe som het Direktoratet for fiendtlig eiendom. Kanskje de hadde papirer som kan hjelpe deg. De overtok iallefall større plattformer og div, feks endel skip og jernbaneartilleri (batteri 689).

Angående minekart har du kanskje sett denn tråden her på forumet: http://www.kystfort.com/forum/topic1053 ... light=perm

mvh

Christian
Christian S
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

De tysk-norske overtakelsespapirene skal være ganske detaljerte lister over hva som fantes på fortene i mai 1945. I den grad de er bevart så skulle de ligget i 6.divisjons arkiver, men nå vet jeg ikke helt hva som skjedde med disse arkivene etter at 6.divisjon ble nedlagt. Vet at Salten museum har slike lister fra Sør-Arnøy.

Kanskje du kan spore noe opp ved å ta kontakt med 6.divisjonskommando. De må jo ha ett eller annet arkiv.

Inge S
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Mener at Tore E eller Jørn nevnte at Britiske styrker dokumenterte det som Tyske styrker etterlot i Norge etter krigen, og da kan også Britiske museums arkiver også sitte med slike lister, så om jeg ikke har misforstått, så kan en muligens finne noe der..
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Gronsvik wrote:De tysk-norske overtakelsespapirene skal være ganske detaljerte lister over hva som fantes på fortene i mai 1945.
Inge S
Vi har vært borti to forskjellige typer fortegnelser fra etter krigen. Den ene er rapporteringen som MILORG sendte til norske militære myndigheter. Disse listene er basert på den forstand den enkelte milorgjeger hadde på det relativt avanserte materiellet som var i batteriene. Det var også en norsk gjennomgang over alle(?) kystbatteriene i 1946. Den siste vurderte skjebnen til det enkelte batteri etter taktisk plassering og materiell vurdering. kanonmateriellet ble enten beholdt i etterkrigsoppsettet, demontert/flyttet eller skrapet på stedet. Utstyr/ammunisjon ble samlet inn eller dumpet. Brakker i batterier som ikke skulle benyttes videre ble demontert og flyttet nordover eller solgt.

Skulle ikke forundre meg om det som skjedde med batteriene i de første årene etter krigen er en historie i seg selv!
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Arquebus wrote:Skulle ikke forundre meg om det som skjedde med batteriene i de første årene etter krigen er en historie i seg selv!
Kapteinen: "Hva er dette, en slags moderne kaffekoker?"
Løyntnanten: "Det kalles visst en M19, kaptein, en slags automatisk bombekaster"
Kapteinen: "Automatisk, du liksom. Moderne fandenskap. Nei, takke meg til gode gamle manuelle våpen. Kast den på sjøen!"

PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09

Sorry, klarte ikke dy meg...
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Tarjei wrote:
Arquebus wrote:Skulle ikke forundre meg om det som skjedde med batteriene i de første årene etter krigen er en historie i seg selv!
Kapteinen: "Hva er dette, en slags moderne kaffekoker?"
Løyntnanten: "Det kalles visst en M19, kaptein, en slags automatisk bombekaster"
Kapteinen: "Automatisk, du liksom. Moderne fandenskap. Nei, takke meg til gode gamle manuelle våpen. Kast den på sjøen!"

PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09

Sorry, klarte ikke dy meg...
Tror ikke du er så forbanna langt unna sannheten hehe :)

Ola Norrmann var ikke så veldig avansert på den tiden, selv om vi har avansert teknisk forsvarsmessig (IKKE politisk), siden den tid :)

Og desverre så følger det "spøkelse" du fremstiller oss ennå PDT_Armataz_01_10
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”