Mandal 1940-45

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"Omtale av tyske festningsanlegg rundt Mandal bykjerne"
Av Gunnar Skagen.

Hardcover, 78 sider
Privat utgivelse Høsten/vinteren 2006

Boka tar for seg kystfort, sikringsstillinger og flyplassen i Mandal. Flere interessanne skisser og kart over flyplassen og Uranienborg anlegget som begge er "historie" nå. (Flyplassen er blitt boligfelt og Uranienborg er avstengt) Flere mindre ukjente stillinger dokumenteres i tekst, men her savner ihvertfall jeg (Som ikke er lokalkjent) bedre oversiktskart.
En del interessane bilder, men flere er dessverre gjengitt med for dårlig kvalitet.....
Boka er stort sett basert på egne studier og turer i områdene og ikke "sofa research", noe det står respekt av :) Mye av bakgrunnstoffet er hentet fra allerede publiserte kilder, og her bommer dessverre boka på flere faktaopplysninger, spesielt på den tekniske biten.
God bok som turguide, absolutt verdt de 135Kr uten diskusjon, men som kildemateriale bør man nok supplere med andre i tillegg for å dobbelsjekke.

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Denne boka kan bestilles på kystfort.com :D

Det er ennå ikke laget noe egen side for denne ennå, men send en mail til post(alfakrøll)kystfort.com hvis man ønsker å bestille en kopi. 135,- + porto.

Erik H

PS. vil også komme med en bokanmeldese om boken om ikke lenge.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

jeg sitter på et fotoalbum blant annet fra Mandal og omegn.

Håper jeg med denne boken kommer litt nermere å oppklare noen av de stedene som som jeg har bilder av, og kunne klare å oppklare litt av de spørsmålene jeg har rund de personene som er avbildet, har du en mail adresse til vedkommende som har skrevet boken?

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Her ikke mailadresse, men det var ikke vanskelig å fine det i telefonkatalogen.. han bor i Mandal :wink:

Er litt restrektiv med å legge ut adresser og nr.

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

da er boken "offsielt" lagt ut på nett. http://www.kystfort.com/produkter.html

Hårberg
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”