Tyske kystfort i Skandinavia - Gjenoppståtte festninger X

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Tenkte jeg skulle tipse om en film jeg fikk fra en kjenning i Praha i dag.
Tittelen er som nevnt i Tema. Det er 57 minutter med reportasje fra Hanstholm, Fredrikshavn, Møvik, Oscarsborg, Austråt og Trondenes (med lokal linselus :D - stå på videre! ), samt en snutt om 47 mm Skodakanon i Brezinka og Lom bunkerne nær Nachod i Tjekkia.
Filmen har kommentar valgbar på tjekkisk, tysk, engelsk eller norsk.
Produsent er Journal TV, Bechorska 75, 193 00 Praha 9.
Kanskje noe for kystfort.com å "pushe".

Våger meg ikke ut i noen dypere vurdering av produktet, men synes det virker greit som en generell innføring.
JEF
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Apropos, jeg mener å erindre at du snakket om en BBC-innspilling fra et norsk kystfort (Grøtavær?) på sent 70-tall, er det mulig å få tak i en kopi?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei J E F ! Det er vel Mario du snakker om, han var paa en tur rundt om ifjor og tok noe foto og film. De var ogsaa de samme gutta som restuarerte PAK kanonen paa Austraat i 2006. Jeg tenkte faktisk aa ta meg en tur nedover til hösten, men jeg skal nok faa tak i en kopi för slik at vi kan se litt paa den.

Mvh
Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da har jeg sett på videoen og sitter med litt blandete følelser. De har hastet gjennom de største kanonen i Danmark/Norge og selv om de har video bilder fra Hanstholm, Frederikshavn, Møvik, Ørland og Trondenes (+Oscarsborg) så viser man nesten bare stillestående videobilder. Skjønner at man ikke har "video-kran/vogn" med seg, men man kan da rusle litt rundt å filme?

Deretter så er det 0 grafikk (vel, de filmet ett kart over batteri Trondenes/Dietl). Det hadde ikke kostet mange kalorier å slenge inn ett kart over atlanterhavsvollen hvor man i det minste man har en oversikt over plasseringene over kanonene de har med i videoen.

Virker som produksjonen av videoen var like hurtig som selve besøket av de aktuelle stillingene, men de har lagt mye vekt på audio presentasjon med bl.a norsk tale. Det er litt synd at presentasjonen av kanonene er like "tomme" som videobildene. Bare en person er intervjuet på hele turen og denne sekvensen går litt raskt for seg uten noe videre innhold.

Som en bonus så tar de med noen 4.7 cm skoda kanoner som de har pusset opp, men at de glemte å filme PAK kanonen på Austrått fort fra innsiden skjønner jeg ikke.. men savner du den kan du ta titte på http://www.kystfort.com/video.html

Nå har jeg et godt forholdt til de som har laget videoen og da er det ekstra trist å måtte rulle terninkast "3". Er du den typen som absolutt må ha alt så kjøper du også denne, særlig hvis du er "heavy" inn i 28, 38 og 40 cm batterier.

Det positive er at man får se levende bilder fra kanoner man ellers ikke besøker og ekstra gøy å se f.esk Møvik batteriet bevege seg.

Denne vil bli solgt på kystfort "shop" for en pris rundt 150,-. + 15 kr. porto. Ønsker du denne så kan den bestilles her:

http://www.mamut.net/krigsbunkeren/prodlist.htm


Erik H
Last edited by Erik H on 30 Sep 2009 23:04, edited 2 times in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Send PM med adresse hvis du ønsker denne. Ut av de 3 andre jeg har snakket med om denne filmen så var jeg kanskje den eneste som var litt skeptisk, men som sagt må jeg være litt ærlig om hvilke produkter jeg selger på "kystfort shop".

Hvis du mangler julegave til far så er vel denne helt grei! (nok pushing av videoen PDT_Armataz_01_14 )

Erik H
Attachments
DVD_tyskekystfort_7.jpg
DVD_tyskekystfort_7.jpg (84.86 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_6.jpg
DVD_tyskekystfort_6.jpg (70.78 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_5.jpg
DVD_tyskekystfort_5.jpg (60.8 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_4.jpg
DVD_tyskekystfort_4.jpg (51.75 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_3.jpg
DVD_tyskekystfort_3.jpg (76.47 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_2.jpg
DVD_tyskekystfort_2.jpg (52.79 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_1.jpg
DVD_tyskekystfort_1.jpg (64.58 KiB) Viewed 464 times
DVD_tyskekystfort_1x.jpg
DVD_tyskekystfort_1x.jpg (76.76 KiB) Viewed 464 times
Last edited by Erik H on 30 Sep 2009 23:03, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har inntrykk av at dette er en av flere filmer i en serie. Stemmer det?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det står jo "tyske kystfort II" på eska så det kan være flere, men vet ikke om denne er laget i en salgbar DVD, jeg skal spørre Mario om han vet noe mer om saken.

Nå har jeg bare 3 DVDèr igjen. Noen som har sett videoen som kan kommentere den? Trenger ikke å være en stil, men jeg lurte på hva dere som kjøpte den syntes om den?

Erik H
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Det står jo "tyske kystfort II" på eska så det kan være flere, men vet ikke om denne er laget i en salgbar DVD, jeg skal spørre Mario om han vet noe mer om saken.
Teksten på baksiden (sitat: "I denne episoden av gjenoppståtte festninger...") underbygger også antagelsen om at det er laget - eller kanskje planlagt - flere titler (formodentlig fra andre land?).
Erik H wrote:Nå har jeg bare 3 DVDèr igjen. Noen som har sett videoen som kan kommentere den? Trenger ikke å være en stil, men jeg lurte på hva dere som kjøpte den syntes om den?
Den var grei nok ut fra forventningene - jeg synes din beskrivelse stemte bra. Høydepunktene i filmen er vel kjøring av kanonene på Møvik og Trondenes. Det mest irriterende var kommentarene (tidvis merkelige uttalelser og betoninger), og "bilreklamen"...
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, når har jeg fått tak i 6 nye kopier av denne dvd.

bestilles på krigsbunkeren

http://www.mamut.net/krigsbunkeren/prodlist.htm

Erik H
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Må jo si at du er kjapp med leveringen av varene dine.
Bestilte filmen hos deg i går og den ligger i postkassa nå, suverent PDT_Armataz_01_18

Thomas L
RasmusTerne

Thomas L wrote:Må jo si at du er kjapp med leveringen av varene dine.
Bestilte filmen hos deg i går og den ligger i postkassa nå, suverent PDT_Armataz_01_18

Thomas L
Samme her. Rene Kyst(fort) ekspressen! :D
Sigfred R.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

1-2-3-4-5-6.. da var jeg tom for disse igjen.

Takk for de som kjøpte denne gjennom krigsbunkeren! blir vel flere før jul tenker jeg.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
RasmusTerne

Hei.
Synes DVD-en var helt grei. Om ikke et "must", så et fint tilskudd til samlingen.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”