Hjemmesiden Tyskekystfort

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Alle sammen.

Håper dere tar dere tid til å lese artikkelen som Erik H har skrevet på hjemmesiden
http://www.kystfort.com/tyskebunkere.pdf

Jeg vil si at dette er en meget velskrevet artikkel.

Mvh

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Belyser et viktig tema ja!
Gjelder bare å få "hvermansen" til å godta denne typen historie, og at det er viktig å dokumentere mest mulig før det er for sent. Målet må ikke være å beholde hver eneste bunker i hele Norge, men å bevare historien rundt dem.........

Men hvis jeg (som vanlig) skal være prippen, så er det ikke en R633 bunker som omtales i artikkelen... 8)

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, og takk for det
Det er ikke vanskelig å skrive hvis man brenner litt for saken. Takk også til Erik E og Tormod for at jeg fikk de flotte bildene.

Dessverre kommer det fortløpende dårlige nyheter. ryktene skal ha det til at noen ønsker å bygge hus med denne R634 kuppelen inne i huset! Kuppelen har så vidt jeg forstår ingen "rettigheter", men håper det går an å snakke med kommunen etc. om å bevare denne som krigsminne. det er iallefall noe av det første jeg skal finne ut til neste år

Erik H

Ps. skrev 633 men det er jo selvfølgelig 634, en "stand mit 6 - scartenturm"
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik Hårberg wrote:Dessverre kommer det fortløpende dårlige nyheter. ryktene skal ha det til at noen ønsker å bygge hus med denne R634 kuppelen inne i huset! Kuppelen har så vidt jeg forstår ingen "rettigheter", men håper det går an å snakke med kommunen etc. om å bevare denne som krigsminne. det er iallefall noe av det første jeg skal finne ut til neste år
Hvordan går det med denne saken egentlig ?

mvh
KOS
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ingenting ennå, vet egentlig ingenting, men vi jobber med å få gravd opp inngangen slik at vi kan dokumentere bunkeren. Til dette må vi ha tilatelse fra grunneier... tar tid. og en minigraver... koster pæng. Skal se om vi ikke gjør dette til et spesial-prosjekt hvor vi henter inn litt pæng her og der. Jeg tenkte jeg skulle stille meg opp på gågata med pængbøsse :D

E
KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Heisann Erik og takk for ein god artikkel.

Fokuset på krigsminner som ein viktig del av historia og vår felles kulturarv er eit arbeid som det no er på høg tid å setta inn eit større engasjement rundt.
I noreg er me heldig å ha store delar av dette framleis inntakt og dette kan med tida og verta ei viktig turistnæring.

At einskild personar og lag kan arbeide lokalt opp imot kommunar for å freiste å redde einskilde installasjonar mot utbygging o.l. er viktig men diverre trur eg dette må løftast til eit høgare politisk nivå.

Kanskje burde ei samling lag, organisasjonar og einskild personar sende eit brev eller oppmoding til kulturdep og/eller Riksantikvaren der ein oppmodar om ei midlertidig freding av alle anlegg datert 1940 - 45 mens ein utredar kva nasjonal og internasjonal historisk verde desse anlegga har.
Ein kopi av ei slik sameint oppmoding bør sjølvsagt også sendast til lokale kommunar, fylkesmenn og kultur og idrettsavdelingane hjå dei ulike fulkeskommunane.
På dette viset vil ein setje vern av desse anlegga på den politiske agenda og i eit val år så kanskje ein kan få stor omtale om dette og vonalegt gjere myndegeitene meire merksam på kva dette representerar av kulturhistorisk verdi.

"Den som ikje kjenner historia er dømd til å gjenta den......"
KAV
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”