Kjøpt noen bøker i det siste?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

c_hoff82 wrote:"De som falt". Det er en bok om de norske frontkjemperne som døde i tjeneste hos Waffen SS.
Som et apropos: Har nettopp fått tilslaget på "Slik dør menn" av Dagfinn Hauge (om de som møtte døden på Akershus festning under krigen).

Her er for øvrig noen nylige anskaffelser:
Attachments
Bøker.jpg
Bøker.jpg (140.67 KiB) Viewed 522 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Interessen for militær- og krigshistorie har vært spredt over forskjellige tema (og tidsepoker) opp gjennom årene, men den er nok "spisset" mer mot WW2 og kystforsvar den senere tid (derav mye tid her inne...). Som følge av dette (og seriøse plassproblemer grunnet en utbredt samlemani, hvor for så vidt bøker ikke er det største problemet... PDT_Armataz_01_08 ), ser jeg for meg å kvitte meg med et par hyllemetre av beholdningen. Har ikke rukket å sortere ut det jeg kan tenke meg å bli kvitt, men slenger ut en noenlunde oppdatert liste over bøkene mine her, i tilfelle noen skulle se ting av interesse...

PS (administrator/ moderatorer): Vet ikke hva som er forumets policy på slikt (det er jo ingen "Kjøp og salg" seksjon her), men jeg har ingen intensjoner om å konkurrere med "Krigsbunkeren", så hvis dette ikke er tillatt/ ønskelig er det bare å si fra! Jeg vil heller ikke "kuppe" denne tråden, så evt. spørsmål/ henvendelser bes sendt på PM! (for ordens skyld: Jeg vil ikke kvitte meg med kystfort-relaterte titler, så det er ikke noe poeng i å komme med bud på f.eks. "Tyske Kystfort i Norge" el. PDT_Armataz_01_18 ). "Kald krig", fly, Vietnam ol. er nok de mest aktuelle temaene jeg vil kvitte meg med.


EDIT: Slettet listen da den var helt utdatert. Om noen er interessert/ nysgjerrig på hva jeg vil kvitte meg med, er det bare å sende en PM.
Last edited by Natter on 06 Feb 2011 17:20, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

fin liste, skulle ønske jeg hadde slike hylle metere! :)
ser ikke noe problem med kjøp og salg på forumet. må jo gjerne være bøker på krigsbunkeren også.. så lenge vi ikke snakker om brukte bøker.

erik h
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Fikk Telemark Regiment 1628-2002 i posten i dag - så kveldene den neste uken er berget på den litterære fronten. :)

Ett must for alle som har tjenestegjort i regimentet på en eller annen måte !
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Ferdig med "de som falt" meget bra bok. akkurat begynt på "en verden i flammer" begge bøker omhandler norske frontkjempere
mvh Atle M
User avatar
Rottulf
Posts: 117
Joined: 14 Jan 2009 1:56
Location: Holmestrand
Contact:

Jeg har bestilt "De som falt" og "Norge i krig i bilder"
Image
[url=http://hvor.derdubor.no]hvor.derdubor.no[/url]
[url=http://www.gulesider.no/kart]Gule Sider - Kart[/url]
[url=http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2]Statens Kartverk[/url]
[url=http://www.imageshack.us]imageshack.us[/url]
RasmusTerne

Leser nå "Slaget om Narvik: Sydfronten" Intressant om den "glemte" delen av slaget om Narvik i 1940. Inneholder også GPS-posisjoner over stillinger etc. som kan finnes i dag.
Sigfred R.
Attachments
skann0001.jpg
skann0001.jpg (78.37 KiB) Viewed 337 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Interessen for radar-historie har vokst den senere tid, og nå har jeg bla. fått i hus noen bøker relatert dette - inkl. bøkene til SES:

"Guns on the Atlantic wall 1942-1945" K. Heinz / M. Schmeelke
"The Kriegsmarine Command, Control and Reporting system, bunkers and electronic systems in Denmark 9 april 1940 - 5 may 1945" Michael Svejgaard
"Der Luftnachrichten Dienst in Denmark 9 april 1940 - 7 july 1945 Volume 1 Post "Post Mortem"" Michael Svejgaard
"Der Luftnachrichten Dienst in Denmark 9 april 1940 - 7 july 1945 Volume 2 Sites, Equipment and Construction" Michael Svejgaard
"GEMA: Birthplace of German Radar and Sonar" Harry Von Kroge
"Technical and Military Imperatives - A Radar History of World War II" Louis Brown

(min mest kostbare anskaffelse så langt - spesielt "GEMA" var dyr... PDT_Armataz_01_15 )
Attachments
Nye bøker.jpg
Nye bøker.jpg (151.77 KiB) Viewed 291 times
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Hei Natter, kjekke boktips! Radar og etterretning er et interessant tema.
Har flg.titler i hyllen: Cajus Bekker: Radar Duell im Dunkel. Samme forf: Die Radar Story-Augen durch Nacht und Nebel. Werner Niehaus: Die Nachrichtentruppe 1914 bis heute. Heer, Luftwaffe und Marine. Fritz Trenkle: Die Deutschen Funkpeil und Horchvervaren bis 1945. Sistnevnte er mer teknisk og rik på illustrasjoner. Trenkle var som kjent forsker med radio og peileteknikk som spesialfelt. :)
dennis
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Her er mitt siste kjøp. Ikke akkurat kystfort relatert, men interessant likevel.
"Die 11. SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Division Nordland"

Handler om divisjonen fra starten til sluttkampene i Berlin.
Divisjonen bestod av tyskere, frivillige norske, svenske, danske samt folketyske fra romania. Inneholder bilder og kart.

Boken er på tysk.
Attachments
11sspzdiv.jpg
11sspzdiv.jpg (52.15 KiB) Viewed 214 times
C. Hoff
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fikk et par nye bøker i posten i dag:

"The German 88 - The most famous gun of the Second World War" Terry Gander (2009)
"Instruments of darkness - The struggle for Radar supremacy" Alfred Price (1969)
"Luftwaffe aerial torpedo aircraft and operations in World war two" Harold Thiele (2004)
Attachments
Nye bøker.jpg
Nye bøker.jpg (97.26 KiB) Viewed 170 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

EspenS wrote:Fikk Telemark Regiment 1628-2002 i posten i dag - så kveldene den neste uken er berget på den litterære fronten. :)

Ett must for alle som har tjenestegjort i regimentet på en eller annen måte !
Fikk tak i denne i desember i fjord og den er flittig leste og bladd i.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Var innom bruktsjappa jeg ofte frekventerer og kom over disse to bøkene.

Krigens dagbok norge 1940-45.
Den sovjet-russiske hær (fortrolig hefte med sjøkrigsskolens stempel)

Begge to til den heftige sum av 45 kr :D
Attachments
Hefte 4 om sovjet-russisk taktikk i lavere hær enhet stemplet sjøkrigsskolen og merket fortrolig
Hefte 4 om sovjet-russisk taktikk i lavere hær enhet stemplet sjøkrigsskolen og merket fortrolig
sov-rus hærtaktik.jpg (117.06 KiB) Viewed 148 times
Hefte 4 om sovjet-russisk taktikk i lavere hær enhet stemplet sjøkrigsskolen og merket fortrolig
Hefte 4 om sovjet-russisk taktikk i lavere hær enhet stemplet sjøkrigsskolen og merket fortrolig
sov-rus hærtaktik2.jpg (148.03 KiB) Viewed 148 times
Krigens dagbok fra det beste forlaget
Krigens dagbok fra det beste forlaget
krigens dagbok..jpg (181.65 KiB) Viewed 148 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ytterligere et par bøker de siste dagene:
"Hitler's Arctic War - The German Campaign in Norway, Finland and the USSR 1940-1945" (Chris Mann / Christer Jörgensen, 2002)
"Images of War: German Guns of The Third Reich" (Ian Baxter, 2007)

Om ikke direkte skuffende, sto de ikke helt til forventningene. Førstnevnte forventet jeg primært skulle dekke handlingene helt i nord, men "Arctic War" har bla. også fyldig dekning av invasjonen og hele det tyske felttoget i Norge, vinterkrigen mellom Finland og Sovjetunionen, atlanterhavskonvoiene (inkl. jakten på Bismarck og Tirpitz) mm. Har ikke lest den enda, så det kan jo hende at dekningen av handlingene i Finnmark-Petsamo er god...
Den andre boken er grei nok, men primært en "billedbok". Ikke spesielt god kvalitet på trykken (lyse/blasse foto), og lite Norges-relatert. Imidlertid mange bilder av bla. Mörser 18, men alt relatert feltartilleri.
Attachments
Nye bøker.jpg
Nye bøker.jpg (94.66 KiB) Viewed 106 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

for de som er interesert:

Flygeblader og litt historie rundt dette.

Ellers en oversikt over bøker fra samme forlag, for de som liker feldtpost.
Kan ellers anbefale German prisoner of War in Norway 1945-47, en del fakta.

Werner
Attachments
Bokoversikt - 091002.pdf
(117.79 KiB) Downloaded 18 times
10 Flygeblader - norsk.pdf
(140.02 KiB) Downloaded 21 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”