Kjøpt noen bøker i det siste?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Paul S. wrote:Leser man baksiden av den boken så er der for å si det på en pen måte, mye drittpreik.
Nå skal jo de selge boken, og det er jo oppgulp som selger.
Okke som, legger ved noen av datidens kommentarer.
mvh
Paul S.
Idag kansje drittpreik, men svært reelt da den ble skrevet. Vi som er generasjonen etter (og mange enda fjernere) har siden den gang vært foret med "sannheter" om det som hendte i lys av de som skrev historien, les seierherrene (politisk). Les boken og forsøk å se det med datidens briller. Forsøk å se den politiske interne striden blandt vår ledende personligheter dengang. Mange snudde kappen etter vinden, og mange gjorde det akkurat tidsnok til å unngå å gå under i oppgjøret. Yngre forskere som betrakter historien fra en annen vinkel kommer stadig med ny innfo som rokker ved den offentlig annerkjente historien. Langelands neste bok "For at I ikke skal dømmes" er også leseverdig og beskriver ting i en tid vi ikke er helt kompetente til å bedømme. Slik ble det oppfattet den gang, av mange.
Mvh
ervold
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Idag kansje drittpreik, men svært reelt da den ble skrevet.
Jeg beskrev baksiden av boken, og forlagets ord.
Avisutklippene ble lagt ved slik at man kunne lese kommentarer fra den gang :-)
mvh
Paul S.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Var og lånte «Fossumstrøkets festning - Norges største innlandsfestning etter 1905» på biblioteket.
Det var et interessant hefte, og for de som er interessert i dette området, så er det absolutt verdt prisen på 100,- + porto, som de skal ha for den (http://www.forthoytorp.com/doks/butikk.htm)
Jeg har for liten kunnskap til å si noe særlig om hvor korrekt informasjonen i heftet er, men jeg oppdaget iallefall ingen åpenbare feil.

Image
--
Tommy
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Paul S. wrote:
Idag kansje drittpreik, men svært reelt da den ble skrevet.
Jeg beskrev baksiden av boken, og forlagets ord.
Avisutklippene ble lagt ved slik at man kunne lese kommentarer fra den gang :-)
mvh
Paul S.
Jeg leste ikke avisutklippene, den utgaven jeg har er fra første opplag og uten omslag. Klippene er vel fra den siden som prøvde å stoppe boka. Det var nok noen som følte seg truffet. Det var endel prominente personer som fikk sitt image litt tilsmusset.
Mvh
ervold
RasmusTerne

ervold skrev:
Det var endel prominente personer som fikk sitt image litt tilsmusset.
Etter avisklippene å dømme var det ikke de påpekte faktiske forhold som anmelderne reagerte på, men "uthengingen" av prominente personer i politikk og administrasjon med "navns nevnelse".
Dokumentasjonen virker solid, tolkningen og motivene kan selvsagt diskuteres.
Sigfred R.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

RasmusTerne wrote:ervold skrev:
Det var endel prominente personer som fikk sitt image litt tilsmusset.
Etter avisklippene å dømme var det ikke de påpekte faktiske forhold som anmelderne reagerte på, men "uthengingen" av prominente personer i politikk og administrasjon med "navns nevnelse".
Dokumentasjonen virker solid, tolkningen og motivene kan selvsagt diskuteres.
Sigfred R.
Kansje Langeland var forut for sin tid. Det ligner jo mer på dagens journalistikk å gå ut med navn i saker. Dengang var det vanligere å være varsom med det som ble satt på trykk. Men han traff nok på et ømt punkt for mange, og satte også ord på noe mange var enige i.
ervold
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lenge siden siste post i denne tråden, men det handles jo stadig vekk. Her er et par titler jeg fikk for et par dager siden:

"Die deutschen Funkpeil- und Horch-Verfahren bis 1945" (Fritz Trenkle, 1982) Stiv pris på denne: Kr. 750,00 :shock:
"Radar Origins Worldwide - History of its Evolution in 13 nations Through World War II" (Raymond C. Watson jr., 2009)
Attachments
Bøker.jpg
Bøker.jpg (173.11 KiB) Viewed 150 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Alf R. Jacobsen har skrevet flere bøker om krigen i Nord-Norge, og nå ligger de ute i bokhandlene som pocket-utgave. Ettersom jeg ikke ønsket meg slips til fødselsdagen i år ble det istedet samtlige av ARJ's bøker hvorav 2 er lest til nå. Kan særlig anbefale "Til siste slutt", om begivenhetene i Nordøst som endte med henrettelsene av seks sivilister på Hopseidet i Finnmark, faktisk på et tidspunkt da Tyskland forhandlet om kapitulasjon og freden bare var timer unna. Jacobsen har gjort et grundig arbeid og skriver i tillegg veldig bra.

På bokomslaget er avbildet "MRS 26" et stort moderskip for tyske minesveipere. Skipet ble bombet av russiske fly da det lå ved Hopseidet og restene kan ses der fortsatt og er dessuten synlig på NIB.
Attachments
Scan1.JPG
Scan1.JPG (108.65 KiB) Viewed 115 times
RasmusTerne

Bøkerne til Alf R.Jacobsen kan absolutt anbefales! Nå er også Tamelander/Zetterling å få i paper-back til en rimelig penge, likeså Antony Beevor.
"Julefangsten" denne julen var "Innstilling fra Undersøkelseskommisjonen av 1945" fra Stortingets granskingskommisjon og "Hitlers Norske Hjelpere" av Nina Drolsum Kroglund. Sammen med O.H.Langelands bøker,(omtalt tidligere i denne tråden), gir de et noe mer nyansert bilde av hendelsene i 1940 og under okkupasjonen enn den offisielt "godkjente" historieskrivingen.
Sigfred R.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Fikk tak i denne.Dette er utgaven som ble trukket tilbake like etter at den ble utgitt.
Attachments
005.JPG
005.JPG (103.74 KiB) Viewed 90 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

En kikk inni.
Attachments
003.JPG
003.JPG (79.25 KiB) Viewed 89 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sitter og scanner noen dokumenter, og tok med disse bokomslagene i samme slengen (ikke helt nyanskaffet dog):
Attachments
HNW_1.jpg
HNW_1.jpg (147.13 KiB) Viewed 62 times
HNW_2.jpg
HNW_2.jpg (114.95 KiB) Viewed 62 times
MS_1.jpg
MS_1.jpg (199.06 KiB) Viewed 62 times
MS_2.jpg
MS_2.jpg (174.82 KiB) Viewed 62 times
SOS.jpg
SOS.jpg (91.22 KiB) Viewed 62 times
SIKF.jpg
SIKF.jpg (103.37 KiB) Viewed 62 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Her er mitt siste innkjøp.
"Hochseefestung Helgoland" er en bok om de tyske befestninger på øyen Helgoland utenfor den tyske kyst. Boken har flere meget fine og interessante bilder og grunnriss.
Dette er bok to, jeg har desverre ikke bok en.
Attachments
IMG_4387.JPG
IMG_4387.JPG (139.08 KiB) Viewed 40 times
C. Hoff
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

c_hoff82 wrote:Dette er bok to, jeg har desverre ikke bok en.
Den går på ønskelisten. Ser at begge bøkene er tilgjengelig på Amazon.

Litt info (og noen bilder) om Helgoland HER
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Natter wrote:Ser at begge bøkene er tilgjengelig på Amazon.
Da skal man ikke se bort ifra at bok en kommer denne vei om en stund.
Var et meget omfattende anlegg dette. Synd alt er borte.
C. Hoff
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”