Kjøpt noen bøker i det siste?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Kjøpte nå sist Narvik im Bild fra 1941 som viser en del bilder fra kamphandlingene i Narvik. Tekst er skrevet på tysk.
Mye fine bilder ifra kampene.

Hadde nåpet på fler bilder fra Norges land da boken lå ut på ebay som Norwegen im bild....
RasmusTerne

Boken "Fregatter i storm og stille" (Eide forlag) er et "must" for oss med fortid i sjøforsvaret, og alle andre med interesse for marinen i etterkrigstiden.
Sigfred R.
Attachments
skann0001.jpg
skann0001.jpg (36.25 KiB) Viewed 493 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fikk "Kontroll- og varslingssystemets historie" i posten i dag.
Skrevet av offiserer og personell i Luftforsvaret i 2006 og tar som tittelen sier for seg radar og luftvarsling i Norge. Hovedsakelig fra tiden etter 1945, men her skjedde det jo også en del som er verdt å få med seg, ikke bare historiske og tekniske fakta, men også beretninger fra personell som har tjenestegjort på de forskjellige systemer +++

ISBN 82-519-2098-1
371 sider Hardcover med mye fargebilder
Attachments
KV-historie.jpg
KV-historie.jpg (34.26 KiB) Viewed 457 times
User avatar
Rottulf
Posts: 117
Joined: 14 Jan 2009 1:56
Location: Holmestrand
Contact:

Har kjøpt disse og ble fornøyd med alle sammen. :)
(Trykk på bildene for mer info.)

Image Image Image Image
[url=http://hvor.derdubor.no]hvor.derdubor.no[/url]
[url=http://www.gulesider.no/kart]Gule Sider - Kart[/url]
[url=http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2]Statens Kartverk[/url]
[url=http://www.imageshack.us]imageshack.us[/url]
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Enda noen nyanskaffelser (i tillegg fikk jeg bekreftet tilslag på Finn Fløttens "Festung Kirkenes - Okkupasjon og frigjøring av Sør-Varanger" i dag :) ):

Tom Bakkeli "Ett skudd. Én død"
Grandhagen, Henriksen, Rom, Skjæret "Kampklar"
F.W. Thorban "Der Abwehrkampf um Petsamo und Kirkenes 1944"
Wolfgang Fleischer "Deutsche Kanonen und Mörser"
Asbjørn Ribsskog "Kystartilleriet under den annen verdenskrig 1939-1945"
Terje R. Diesen "Tysk okkupasjon av Søndre Aker 1940-1945"
Attachments
Nye_bøker-rz.jpg
Nye_bøker-rz.jpg (190.53 KiB) Viewed 371 times
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Hei Natter,
Jeg har "Klar til strid" i samlingen, men skulle gjerne også hatt et eksemplar av av Asbjørn Ribsskogs bok.
Har du et tips? - gjerne på mail.
dennis
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

dennis wrote:Hei Natter,
Jeg har "Klar til strid" i samlingen, men skulle gjerne også hatt et eksemplar av av Asbjørn Ribsskogs bok.
Har du et tips? - gjerne på mail.
Det er absolutt en godbit som kompletterer "Klar til strid" og "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år", med bla. beskrivelse av nøytralitetsvakten 1939-40, kampene i 1940 og forhold ved overgivelsen i 1945 i tillegg til de norske KA-avd. som ble satt opp og trenet i Storbritannia og Sverige under krigen (illustrert).

Noen spesielle tips har jeg dessverre ikke, utover det som er nevnt tidligere i tråden: Legg ut søkeagenter på alle nettauksjoner og antikvariatsider på nettet - en dag får du "napp"... Jeg fant mitt eksemplar av Ribsskogs bok (ny og ubrukt for kr. 200,-) på QXL. Kanskje ikke det mest åpenbare stedet å finne slikt, men her dukket jo også "Tyske Kystfort" opp for noen mnd. siden, så man bør nok følge med der også PDT_Armataz_01_18
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Takk for tips.
dennis
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

...og der var "Festung Kirkenes" også på plass ("Den Tause fronten" hadde jeg fra før):
Attachments
Bøker-nye.jpg
Bøker-nye.jpg (73.21 KiB) Viewed 262 times
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Var ikke klar over at det var kommet noe bok etter "Festung Kirkenes", så boken "Den Tause fronten" må jo dermed helt klart skaffes PDT_Armataz_01_18
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

DeepC wrote:Var ikke klar over at det var kommet noe bok etter "Festung Kirkenes", så boken "Den Tause fronten" må jo dermed helt klart skaffes PDT_Armataz_01_18
"Festung Kirkenes" er utgitt i 1993, mens "Den Tause Fronten" kom i 2004 (året etter at Fløtten døde). Den skal være tilgjengelig - ser den er priset til 275,- både på Bokkilden og Haugen bok.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Takk for tipset Natter :)
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Kjøpt og kjøpt. Fikk den vel heller:
Josef Grüblinger: Der Lange Marsch, Graz - Narvik - Kiestinki und zurück, 1939 - 1945. Die 1. Batterie Gebirgsartillerieregiment 112 - 124 im 2. Weltkrieg.

Ellers:
Andreas Weinberger: Das Handgranatenköpfl. Bilder und Geschichten von der Eismeerfront. Zentralverlag der NSDAP, München 1944.

Walter A. Schwarz: Generalmajor a.D. Alois Windisch. Ein Soldatenleben 1892-1958 Mt. Meletta/Narvik. 189 S. Wien 1996.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ligger å koser meg med "Den glemte soldat" på kveldene før lalletid. meget bra bok, og tilgjengelig i Krigsbunkeren for den som ikke er klar over det ;D
MVH

Roar Handberg
_________________
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Holder på å leser boken "De som falt".
Det er en bok om de norske frontkjemperne som døde i tjeneste hos Waffen SS.

Jeg har ikke rukket å lese mer enn ca 100 sider enda, men jeg vil si at den er interessant så langt.

Anbefales for de som er interessert i temaet.
Attachments
De som falt.jpg
De som falt.jpg (194.18 KiB) Viewed 105 times
C. Hoff
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”