Alf Jacobsen - Nikkel, Jern og blod

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Tenkte å oppdatere denne posten litt ettersom jeg nå har lest ferdig boka Alf Jacobsen - Nikkel, Jern og blod.
Syntes denne boka var interessan nok, kanskje ikke for meg, ettersom jeg ville ha mer om kampene i finnmark, troms.
Dette var det ikke mye om, men for de som er interessert i Petsamo, kampen om nikkel på skriveborsnivå, mellom
Britene, Kanadierne, Russerne, Finnene og Tyskerne, her kom det fram noe nytt...
En god del intill nylig ukjente matriale fra krigsforbrytersaken i Nürnberg. Der er det mye nytt matriale om
Rendulics og de andre generalenes rettsak som er forfattet i den typiske stilen Alf R. Jacobsen har lagt seg til i den siste tiden :)
Mye interessant for de, og en godt skrevet bok for all del, gjort grundig forarbeidet, så anbefales for de som er interessert i overnevnte.

Men det var egentlig ikke bare derfor jeg tenkte at en liten oppdatering var på sin plass, har nettopp begynnt å
lese på Nordfronten av Asbjørn Jaklin, lest 40 sider og tenkte jeg skulle komme med en foreløbig evaluering av hannes bok.
Asbjørn Jaklin (Nordlysjournalist), har virkeli brukt journalistferdighetene, og har tydeligvis lest mye i sin tid, det meste han
skriver har kildehenvisninger, og er lagt ned mye arbeide i, han skal ha fantastisk ros for denne boka.
Etter de første 40 sidene er jeg ikke i tvil om at dette er en god bok, sliter med å legge den i fra meg, vært oppe halve natta... :D
Nøyaktige og veldig gode skildringer fra kampene rundt Narvik, jeg vet en del om de kampene fra før av, men disse
er skildret mye sterkere og bedre i denne boka enn i noen andre jeg har lest før. så skulle bare si at jeg kan anbefale
denne boka til alle andre etter mine erfaringer...
Laup og kjaup som det heter :D Erik H: har du startet å lese Nordfronten du?

Stian H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, jeg har startet med Nordfronten, men har ikke kommet så langt som du.. Tror jeg har kommet til avslutningen av kampene i Narvik. Skal skrive litt om boken hvis ikke du avslutter den før meg da (noe du garantert gjør). Men førsteinntrykket er bra, selv om det er ganske hakkete lesing da det er mye første-/andreperson + maaange kildehenvisninger. Dont get me wrong, er absolutt for henvisninger (gud bevare), men det jeg har lest er jo bare henvisninger. Hvordan er det lenger ut i boka?

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg har også lest Jacobsens bok, og tillater meg å komme med noen kommentarer.

Boken er godt skrevet, og gir en god underholdning der og da.
Lettlest, og med noen gode poenger. Gjerne for lettlest for de som leser fort. Da er den unnagjort på noen kveldstimer uten at man føler man sitter igjen med noe særlig nytt. Det kvernes litt for mye på enkeltsaker, bla. på rettsoppgjøret. På enkelte områder er også konklusjonene direkte feil, og således kan ikke brukes som kilde da man fort vil bli "arrestert".
En del av person beskrivelsene blir helt meningsløs da det ofte kommer en karakteristikk før personnavnet, dette kan man fort bli lei, og jeg lurer på hva poenget er, og om dette er Jacobsens egne vurderinger. Stedsbeskrivelser blir ofte for langdryg, det er ikke en turisthandbok for nordområdene dette her.
Bildene er samlet i bolker slik man kjenner det fra eldre bøker, dette burde vært unngått her. Bildekvaliteten er heller ikke bra, noe som jeg personlig synes er en hån mot de som bidrar med bilder til slike bøker.
I dette tilfellet ligger ikke feilen hos forfatteren, men hos forlaget.
Jeg vil ikke anbefale den til bokhyllen hjemme i første omgang. Lån den på biblioteket, og vurder om dette er ett "must" for deg å ha.
Paul S.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Hei Stian H :)
Har lest begge de to bøkerne du nevnte: Nord-fronten og Nikkel, jern og blod.
Syns boken til Alf R.(Nikkel...) var ok, men så er jo det innefor mitt område. Siden jeg er fra Finnmark og Berlevåg.
Men jeg er enig i at han kan beskrive litt vel mye detaljer, men det må vel til for å nå ut til et større publikum. Ellers syns jeg det var mye ok bilder av båter som ble senket under krigen, flere som man ikke har fått sett bilder av før nå. For meg var kartet over senkningen av artilleriskoleskipet "Bremse" verd hele boken :D .
Dessverre skriver Alf R Jacobsen litt på kryss av bøkerne sine, så man burde ha lest hele serien: "Scharnhorst", "Banesår", "Til siste slutt".
Asbjørn Jaklin sin bok var også velskrevet, så det var bare lov ord fra meg om den.
Tips til deg Stian H: Har du sjekket Mammut salget som er på bøker nå og starter den 05. mars?
Spesialtilbud oss Libris Tromsø er alle de første Alf R. Jacobsens bøker:
"Scharnhorst", "Banesår", "Til siste slutt". Til 79,- pr stk! Har de alle selv, noen signert også. Siden jeg diskuterte lenge med han oppe i Hammerfest da han var der for å signere "banesår", pluss at vi delte bord under en premiere fest her i Tromsø for en del år siden. Jeg, Alf R og konen hannes!
-Thomas H-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”