National Geographic.

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
NGC har en brukbar serie som heter "Historiske slagmarker", men i episoden om kampene i Norge i 1940 var det en del som skurret, spesielt om kampene og gjenerobringen av Narvik i mai -40. Av komentaren fremgikk det at det var engelskmennene alene som gjenerobret byen, samt at billedmaterialet,(som forøvrig var av utmerket kvalitet), var klippet sammen av opptak fra Harstad, Bjerkvik, Svolvær og Narvik.
Og hadde tyskerne hatt det skytset tilgjengelig som filmen viser hadde nok utfallet av kampen blitt ett annet.(grovt jernbaneskyts og kystartilleri)
Sannheten er at de disponerte noen få 7,5 cm bergkanoner.
Noen stills fra filmen illustrerer hva jeg mener.
Hilsen Sigfred R.
Alle fotos: National Geographic Channel, Historiske Slagmarker.
Attachments
Kystfort?
Kystfort?
ScreenHunter_041.jpg (47.8 KiB) Viewed 295 times
Jernbaneskyts.
Jernbaneskyts.
ScreenHunter_020.jpg (58.44 KiB) Viewed 295 times
MRS 18?
MRS 18?
ScreenHunter_019.jpg (46.43 KiB) Viewed 295 times
ScreenHunter_017.jpg
ScreenHunter_017.jpg (38.58 KiB) Viewed 295 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Tror man må se på filmateriellet på denne serien som illustrasjoner, det meste av det ser ut som retusjert svart/hvitt film. Det siste bilde der har jeg sett på Wochenschau med tittelen "An der Kanalkuste" mener jeg.....
Flora krigshistorielag
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Så nettopp en dokumentar på Historychannel hvor de samme filmklippene ble brukt. Da illustrerte de forsvaret av Tirpitz i Trondheimsfjorden.
Slike dokumentarer er så fulle av feil og mangler, at jeg blir både irritert og oppgitt. PDT_Armataz_01_16
MVH

Stig G
RasmusTerne

KGJ wrote:Tror man må se på filmateriellet på denne serien som illustrasjoner, det meste av det ser ut som retusjert svart/hvitt film. Det siste bilde der har jeg sett på Wochenschau med tittelen "An der Kanalkuste" mener jeg.....
Ja, du har nok rett. I nevnte "dokumentar" var det scener fra "Kampf um Norwegen", i farger. Greit med illustrasjoner, men jeg mener at kommentarene burde holde seg til dokumenterte historiske fakta, ser da bort fra rene propaganda-filmer som f.eks "Kampf um Norwegwn"
Mener i all beskjedenhet å ha ganske gode kunnskaper om kampene i og rundt Narvik i 1940, og dette holdt ikke mål. PDT_Armataz_01_19
Nyttarshilsen Sigfred R.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

RasmusTerne wrote:
KGJ wrote:Tror man må se på filmateriellet på denne serien som illustrasjoner, det meste av det ser ut som retusjert svart/hvitt film. Det siste bilde der har jeg sett på Wochenschau med tittelen "An der Kanalkuste" mener jeg.....
Ja, du har nok rett. I nevnte "dokumentar" var det scener fra "Kampf um Norwegen", i farger. Greit med illustrasjoner, men jeg mener at kommentarene burde holde seg til dokumenterte historiske fakta, ser da bort fra rene propaganda-filmer som f.eks "Kampf um Norwegwn"
Mener i all beskjedenhet å ha ganske gode kunnskaper om kampene i og rundt Narvik i 1940, og dette holdt ikke mål. PDT_Armataz_01_19
Nyttarshilsen Sigfred R.
Ja, for all del, fakta og historikk må vere riktig! Ellers er det ingen vits.... Men desverre er det mange som gir ut både bøker og filmer uten å sjekke kildene som i dag er tilgjengelig. Nå kjenner jeg ikke så godt til detaljer rundt det som skjedde i Narvik, men den siste boka om Måløy raidet er et godt eksempel på elendig research....
Flora krigshistorielag
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Når det gjelder National Geographics tar jeg alt som sendes der med en stor pølseklype salt - skal en først se dokumentarer fra krigen er BBC en god erstatning samt The World At War etter min mening.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

EspenS wrote:Når det gjelder National Geographics tar jeg alt som sendes der med en stor pølseklype salt - skal en først se dokumentarer fra krigen er BBC en god erstatning samt The World At War etter min mening.
The World at War er en bra serie, har den på hylla :) Jeg er veldig spent på National Geographic sin dokumentar om den Svarte Fredagen. De var her og filmet en del i sommer...
Flora krigshistorielag
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

KGJ wrote:Jeg er veldig spent på National Geographic sin dokumentar om den Svarte Fredagen. De var her og filmet en del i sommer...
Eg har sett den. Tja.... ikkje så aller verst men researchen kunne vore litt betre, spesielt når det gjeld geografi og kart, samt eindel arkivmateriale som meir må sjåast på som illustrerande og ikkje historisk korrekt i denne samanhengen. Det var også litt vanskeleg å få heile samanhengen i historien. Og så er det sjølvsagt brukt eindel store ord om enkelte ting (Nazi-ditt og datt osv). Dessutan syns eg dei bør spare seg for rock og elektriske gitarar som bakgrunnsmusikk i denne typen program.

Men truleg var det ein ikkje heilt ferdig versjon eg såg, den var muligens sendt ut til involverte partar for feedback og korrigeringar, så kanskje blir den som tilslutt blir vist på TV litt betre.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”