Fant torpedo i fjæresteinene
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Nettopp... derav mitt spørsmålArquebus wrote:Dette ser ut som seksjonen med lufttanken til en T1 torpedo.Natter wrote:Lurer på hva slags sprengstoff de fant i den luftbeholderen... PDT_Armataz_01_05
Hvis det er snakk om en G7 (umulig å si 100% sikkert utfra bildene i artikkelen), hadde riktignok luftbeholderen (volum: 576 liter) en betydelig sprengkraft i seg selv (maks trykk/krigsskudd: 200 kg/cm2), men med mindre dette var en helt spesiell variant, var det fint lite sprengstoff der.
Bortsett fra kruttladningen i tennpatronen til varmeapparatet (i maskinen, som sitter montert på aktderdelen og åpenbart fraværende i dette tilfellet), var alt sprengstoff plassert i stridhodet: Hovedladning, tennladning og detonatorer.
Tar vel egentlig for gitt at dette er et typisk tilfelle av en journalist som har misforstått noe...
Enig i din observasjon, men avisen sier det var "litt sprengstoff igjen" men enten er stridshodet der med over 300 kg TNT eller så er det der ikke. Tipper dette er en øvingstorpedo skutt av Forsvaret, med stridshode som er bygget om til flyter.Asbjørn² wrote:Det kan se ut som om stridshodet nylig har blitt fjernet fra torpedoen, det er lite korrosjon på "monteringsringen".
La ikke merke til dette ved første øyekast, men dette ser egentlig ikke ut som en monteringsflens. I så fall er det ikke en G7 (T1) torpedo (der sitter flensen på hodet...).Asbjørn² wrote:Det kan se ut som om stridshodet nylig har blitt fjernet fra torpedoen, det er lite korrosjon på "monteringsringen".
Ut fra bildet (bla. avstanden fra skruehull til enden på beholderen), vil jeg gjette at man har brukt en form for redskap til å skjære av krigshodet (den "blanke" delen er i så fall gjenværende skrog fra hodet).
Hvis en ser på bildene av de lagrede torpedoene på Lerøy i "Torpedobatteri" tråden ( http://www.kystfort.com/forum/topic70-30.html ), ser en tydelig hvordan enden på luftbeholeren fortoner seg med avmontert hode.
Det kan jo ha vært montert et krigshode som pga. korrosjon og/eller skader (fra evt. treff mot en skuteside og/eller stein på havbunn/i fjæra) bare var delvis inntakt med noe rester av sprengstoff igjen. Avh. av type og når det var produsert, ville sprengstoffet kunne være enten støpt inn i hodet, eller i form av små "blokker" stablet tett sammen (over tid kan deler av sprengstoffet "krystalliseres og bli "sprøtt", og dermed smuldre opp).
Det er ingen tvil om at det er fronten på luftbeholderen, ut fra retningen på skruehullene.
"Knasten" bak på luftbeholderen kan også være en ledetråd ift. hva dette er. MTB'er skjøt "glatte" torpedoer (dvs. ingen knast), ubåtene benyttet en mindre "styreknast", mens de større overflatefartøyene (hvor rørene til torpedobatteriene gjerne kom fra) benyttet en T-formet "bæreknast". De to sistnevnte benyttet også en liten styreknast på akterdelen (montert på toppen av sideroret). "Bæreknasten" kan ses på bildene "TP-fisking_Lerøy.jpg" og "Lerøy_3_resize.jpg" i nevnte torpedobatteri-tråd.
Bildet i artikkelen er lite og av dårlig kvalitet, men ut fra avstanden fra akterkant av beholderen, må dette være en "bæreknast" (forutsatt at det i det hele tatt er en G7 / T1).
Som nevnt over, er det jo mulig at deler av hoedt var inntakt, med rester av sprengstoff.Arquebus wrote:Enig i din observasjon, men avisen sier det var "litt sprengstoff igjen" men enten er stridshodet der med over 300 kg TNT eller så er det der ikke.
Tipper dette er en øvingstorpedo skutt av Forsvaret, med stridshode som er bygget om til flyter.
Øvingshodene var enten bygd som dette fra starten av, eller (primært i etterkrigstiden så vidt jeg vet), ombygd fra krigshoder hvor sprengstoffet var smeltet ut. Mange stridshoder var for øvrig typisk fremstilt av bronse/kobber (usikker på hvordan disse holder stand mot korrosjon, ift. stålet i luftbeholderen), men hvis min antagelse mht. "avkuttet skrog", ser vel dette ut til å være et hode av stål).
Øvingshodene var for øvrig godt "beskyttet" med rustbeskyttende maling og flere lag med rødmaling (som en kanskje burde kunne se rester av, mtp. hvor "blank" denne ser ut).
Norske T1 torpedoer hadde en stridsladning på ca. 275 kg (alltid noe individuell variasjon fra hode til hode) TRITONAL (80% TNT og 20% aluminiumspulver). Tyskerne brukte forskjellige typer sprengstoff i sine torpedoer, men for G7 var det vel i hovedsak snakk om HEXANITT (har også sett AMATOL nevnt). TNT er uansett hovedbestandelen i disse sprengstofftypene. Tennladningen var på 300g PENTRITT. Detonatorene inneholdt vel typisk knallkvikksølv.
Slenger med noen bilder for å illustrere ovennevnte (G7 / T1 torpedo).
- Attachments
-
- Her ses hullene for montering av "bæreknast" bakerste del av luftbeholderen.
- Image4.jpg (77.74 KiB) Viewed 255 times
-
- Her ses styreknast for UVB like foran "gruppen" på maskindelen, samt styreknast på sideroret.
- Image5.jpg (118.91 KiB) Viewed 255 times
-
- Komplett stridshode i kobber/bronse (merk avstanden fra skruehull til skjøt).
- Image6.jpg (144.04 KiB) Viewed 255 times
-
- Utsnitt av stridshode monert på luftbeholder (merk også her avstanden fra skruehull til skjøt).
- Image2.jpg (42.64 KiB) Viewed 255 times
Last edited by Natter on 03 Feb 2009 1:03, edited 1 time in total.
Litt mindre farlig i lokalavisen:
http://www.jbl.no/modules/module_123/pr ... D=2&mid=19
http://www.jbl.no/modules/module_123/pr ... D=2&mid=19
Den journalisten var nok litt mer våken ja...Erik E wrote:Litt mindre farlig i lokalavisen:
http://www.jbl.no/modules/module_123/pr ... D=2&mid=19
Dette bildet viser også enda tydeligere at hodet er fjernet (sannsynligvis pga. korrosjon mtp. de ujevne kantene). Virker også som den aktre delen av skroget (vannkammer og maskinrom) er rustet vekk, slik at det kun er selve luftbeholderen som er igjen.