Boken "Neu-Drontheim" ISBN 9788270832033

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i denne boken???
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Spectre wrote:Noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i denne boken???
BROVOLD, GABRIEL: Neu-Drontheim i Hitlers regi og Øysand under krigen. 1996.

Søk hos http://www.antikvariat.net , da vil du se at det er 6 antikaviat som har denne boken til salgs.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

når er denne boket utgitt? lurer på om jeg har lest denne på bibloteket, men hadde inntrykk av at den var noen år gammel.

Erik H
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

RoarP wrote:
Spectre wrote:Noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i denne boken???
BROVOLD, GABRIEL: Neu-Drontheim i Hitlers regi og Øysand under krigen. 1996.

Søk hos http://www.antikvariat.net , da vil du se at det er 6 antikaviat som har denne boken til salgs.
Ahh... Herlig, du er en engel RoarP! Skal lese den selv og så gi den bort til "svigerfar", vet den er tilgjengelig på de lokale bibliotekene i Trondheim (noe annet ville vært en skam). PDT_Armataz_01_11

Da var den bestillt!
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Erik H wrote:når er denne boket utgitt? lurer på om jeg har lest denne på bibloteket, men hadde inntrykk av at den var noen år gammel.

Erik H
Utgitt 1996 av Øysand Hobby AS, forfatter Gabriel Brovold.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

PDT_Armataz_01_04 herrejaysus.. jeg må være blind.. det står jo 1996! men da var den litt "gammel". kan ikke huske at jeg "måtte ha denne boka", men sikkert flott for den som må ha alt

Erik H
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Erik H wrote:PDT_Armataz_01_04 herrejaysus.. jeg må være blind.. det står jo 1996! men da var den litt "gammel". kan ikke huske at jeg "måtte ha denne boka", men sikkert flott for den som må ha alt

Erik H
Har blitt veldig oppslukt i Øysand historiene :P Eller... Neu Drontheim, "svigerfar" bor ikke så alt for langt fra (melhus) og er meget interessert i den slags, men viste overraskende ikke for mye om dette. Så tenkte han trengte denne boken PDT_Armataz_01_14
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Mulig jeg tar feil her.. Så et tv program/serie her for en stund til bake på NRK. Der ble det nevnt at det for noen år siden ble funnent endel dokumenter på et loft på Øysand/Melhus som innehold planene for Neu Drontheim. Lurer faktisk på om det var Albert Speer som hadde utarbeidet disse. Tror det er disse dokumentetn som er grunnlaget for boken.

Fant denne:
http://no.wikipedia.org/wiki/Neu-Drontheim
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Boken inneholder egentlig ingen kart, og lite dokumentasjon om "Neu Drontheim".
Kun et kart over alternativ jernbanetrasé og et kart over det planlagte tørrdokkanlegget laget av Knut Sivertsen (i liten skala).
Det meste er en oversikt over tysk aktivitet og bygging ifm flyplassen, leirene og det påbegynte kaianlegget.
Noen av Speers tanker, noen av de utsagn som har versert mellom de ansvarlige toppene, og arealbehovet er omtalt i boken.
Den inneholder også noen kopier av forberedende brevveksling ifm planene og byggingen. Det mest interessante her er et dokument på 3 sider med oversikt over marinens arealbehov ifm bygging av en del fasiliteter.

Det hadde vært mere passende å sløyfe hovedtittelen og kalle boken "Øysand under krigen" - hvilket er undertittelen, og bruke "Neu Drontheim" i en undertittel. Mere korrekt i forhold til innholdet i boken.

Modellen av byprosjektet ble vel ødelagt under bombing av berlin, men det ville vært spennende om det fortsatt eksisterer filmopptak eller tegninger av planene.

Strengt talt tilhører Øysand heller ikke Trondheim kommune, men Melhus kommune. Og temaet burde heller ligge under kategorien "Bøker, youtube, avisklipp m.m"
Last edited by JornN on 03 Jun 2009 12:05, edited 1 time in total.
JornN
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Den inneholder også noen kopier av forberedende brevveksling ifm planene og byggingen.
Var det jeg tenkte på.

liten avsporing.. Planene har jo vært der tidligere
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/a ... 328263.ece

Neste får vel bli firefelts vei fra Trondheim til Oslo.

PDT_Armataz_01_14
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Utsnitt av den sittert passasjen i boken: "...Hitlers Worten Signapur im Vergleich zu einem Kinderspiel degradieren...".

Øøø... Hehe... Er jo en måte å si det på ja...
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”