Stanser riving av Vigdel fort

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Viser at det nytter å organisere og engasjere seg:
http://www.solabladet.no/modules/module ... D=2&mid=55

Finner uttalelsen fra Fylkesmannen ganske interessant:
Skifte Eiendom går svært langt og ønsker å rive, fjerne eller på annen måte sanere en rekke objekter som ikke utgjør en reell fare for dyr, mennesker og miljø, men som bidrar vesentlig til kulturminne- og opplevelsesverdien
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

lokal engasjement et et must, men det ser ut som man må gå rett til tops når det gjelder kommune og fylke for å få en innvirkning i saken.

Fint man deler slik informasjon på forumet!

Erik H
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

De folka i Skifte eiendom blir sikkert avlønna med en provisjon og en feit bonus for hvert anlegg de greier å få fjernet fra jordas overflate. Synd at folk er tvunget til å betale for den galskapen over skatteseddelen. ...Anleggene skal viss være sååå farlige for folk og dyr som kan falle og slå seg på puselanken.

Det siste jeg frøvrig leste om en relatert sak var om alle de sprenglegemene som sikkert ennå befinner seg i terrenget om Festung Kirkenes.
"Folk er ute og går tur og tenner bål og det kan være veldig farlig". Etter det lille jeg vet, så har ingen fått et mén av bålantente granater i de områdene i løpet av de 65 år som har gått etter krigen. Men det har kanskje skjedd? Jeg lurer heller på hvor mange som er skadd og daua i biltrafikken siden 1945. Enkelte offentlige instanser surrer tydeligvis stadig omkring i tåka. Man driver med massiv offentlig sløsing på områder hvor det er mikro-mikro-mikro-risiki for ulykker. Kan man ikke heller starte med å fjerne haugene av piggtråd og kraftledninger som ligger og slenger overalt sånn at folk ser at det blir gjort noe vettig? Og så kanskje dukker det opp en granat eller to...
Last edited by Kampenhöhe on 29 Jun 2009 15:56, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

.
Last edited by Paul S. on 03 Dec 2022 15:48, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Edrulig skrevet på en fredags kveld. Selv sitter jeg med et glass Grants og har ingenting fornuftig å meddele, iallefall ikke av den lengden Paul fremfører. Man skal være veldig motivert for å skrive 2 A4 ark på dette forumet! PDT_Armataz_01_18 . Det er bra å lese litt om hvordan saksgangen er i slike sammenhenger. Vi har mye å lære på dette punktet.
Dette innlegg får være mitt råd i slike saker… papir hjelper. Hvert dokument skal journalføres, så en strøm av henvendelser i anledning saken får oppmerksomhet. Hvis du da får 10 av dine venner til å bestille kopier av disse ett par ganger i uken så begynner det å ta på tidsmessig i små kommuner.
Du kan ikke overses, saksbehandlingstiden gjelder også for folk med litt sære interesser og henvendelser. Brev til kommunen kan gi uventet spalteplass i avisen. Journalistene tråler postlistene for å se hva som rører seg. Gi de noe å bite i Smile Men man bør jo notere seg at de man møter på vei opp, de er der som regel når du går ned. De står der ikke for å tipse deg om saker du har interesse av, mer for å se til at du ikke plager de igjen. Alt med måte..

kort og godt; mener man noe om en sak så skriv til kommunen. tar du telefonisk kontakt så havner du ikke på postlista. Er du på toppen sint når du skal snakke med kommunen så blir du fort glemt (eller stemplet som bunkertulling PDT_Armataz_01_14 )

Da vi oppdaget gravemaskinger på Løkhaugen så ringte jeg kommunen. Jeg var ikke sint, men ønsket en oppklaring om hvorfor kommandobunkeren var fredet en dag for å bli hakkemat den neste. Jeg fikk vite at de hadde hatt en sakgang på batteriet på nesten 2 år og kommandobunkeren var riktignok fredet fra starten, men noen hadde funnet ut at en vei til en hytte var tingen.. og da måtte bunkeren vike.


Hvis det tar 2 år med papirmølle så hjelper det ikke med telefon. Skaden var allerde gjort og livet må gå videre. Skal man lære av saken så må man kanskje ta kontakt med kommunen for å høre om det er noe tidligere tyske områder/bunkere som står i fare? Din lokale Fylkessantikvar er også en person man kan kontakte.. men send slike ting skriftlig.

Grants! Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det finnes ingen symboler for trampeklapp ved smilsymbolene. Men, Paul S., innlegget ditt fortjener det!! Meget bra skrevet. Jeg tror de fleste av oss innerst inne er enig med deg. Håper flere som leser ditt innlegg får en aha opplevelse og begynner å tenke litt. Syns forøvrig at en del innlegg med bemerkninger i enkelte tråder på forumet aldri burde vært skrevet! Får vel ikke akkurat Skifte til å se blidere på tingene. Må også si at jeg får frysninger når jeg leser dem! Useriøst kaller jeg slikt! Enkelte innlegg har visse trekk som ligner på Freak-forumet. Prøv heller å ta en seriøs og diplomatisk tone. Det har fungert meget godt for meg i mange mange sammenhenger. Kan evt. vi gjøre noe for å hjelpe Skifte? De er sikkert også usikre på hvordan det kan gjøres på beste måten. Derfor er det også lett å velge enkleste måte. Må jo også si at Skifte og Forsvarsbygg har vært meget hjelpsomme med å fremskaffe opplysninger og kart etc.
Mvh.
Jon-Vegard
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Håper flere som leser ditt innlegg får en aha opplevelse og begynner å tenke litt.
Takker for ditt svar, var oppmuntrende. Skal innrømme at noen av innleggene mine er unødvendig provoserende, så jeg håper innlegget mitt viser litt av hva jeg står for.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”