Avklaring om kanonvern?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Vil heller ha fengsel enn museum? Slik det ser ut blir det nok ingen av delene.
Harstad Tidende 3.mai.
Sigfred R.
Attachments
skann0002.jpg
skann0002.jpg (104.48 KiB) Viewed 308 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fra og med i dag er det fritt frem for alle til å søke i "Offentlig elektronisk postjournal" (www.oep.no). Tenkte jeg skulle bestille dokumentet "Den kalde krigens kulturminner - avklaring av vern av kystfort/LLKA" (fra FD til Forsvarsbygg 2010-01-14).
Attachments
OPE_kaldkrig-kulturminner.jpg
OPE_kaldkrig-kulturminner.jpg (60.11 KiB) Viewed 256 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
Ole wrote:Det fremgår ikke helt tydelig om det kun dreier seg om sjøområder eller om det også er noen landområder? Uansett så har vel ferdselen vært nokså fri de siste årene i de områdene som er nevnt. Når Meløyvær i Andfjorden plasseres i Nordland (ligger i Troms) så må forbudssonen være et sjøområde på andre siden av fylkesgrensen.
Jeg tar for gitt at det er snakk om sjøområder. Med forbehold om at hukommelsen er riktig, er/ var det et generelt forbud mot å oppholde seg nærmere enn 50m fra land fra alle militære områder (f.eks. kystfortene). I tillegg er/ var det områder med særskilt forbud mot oppankring og bruk av fiske-/bunnredskap - f.eks. ifbm. alle minefeltene og i områder med andre undervannsinstallasjoner (som måle-/degaussinganlegg, lytteutstyr osv.).
Når aktiviteten opphører er det jo naturlig at disse områdene formelt sett blir frigitt og at sjøkart ol. blir oppdatert i henhold.
Natter wrote:Fra og med i dag er det fritt frem for alle til å søke i "Offentlig elektronisk postjournal" (http://www.oep.no).
Jeg bestilte flere ting når jeg var i gang, og fikk kjapt tilsendt bla. dokumentene vedr. den nye forskriften om forbudssoner (med kart og posisjoner).
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:Tenkte jeg skulle bestille dokumentet "Den kalde krigens kulturminner - avklaring av vern av kystfort/LLKA" (fra FD til Forsvarsbygg 2010-01-14).
Er ikke den unntatt offentlighet?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ole wrote:
Natter wrote:Tenkte jeg skulle bestille dokumentet "Den kalde krigens kulturminner - avklaring av vern av kystfort/LLKA" (fra FD til Forsvarsbygg 2010-01-14).
Er ikke den unntatt offentlighet?
Det vil man vel antageligvis finne ut etterhvert. Jeg la også inn en bestilling på den, i går :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:
Natter wrote:Tenkte jeg skulle bestille dokumentet "Den kalde krigens kulturminner - avklaring av vern av kystfort/LLKA" (fra FD til Forsvarsbygg 2010-01-14).
Er ikke den unntatt offentlighet?
Nei, ikke iht. OEP (ref. bildet: I kolonnen "Unntaksgr. dok" skal det evt. stå en referanse til de(n) lovparagraf(er) som hjemler unntak fra offentlighet).

Nå er FD åpenbart ikke "flinkest" i klassen her: Fiskeri/kyst og Næring/handel sendte de bestilte dokumenter innen noen få timer (fikk også automatisk svar på at bestillingen var registrert), mens jeg stadig venter på livstegn fra FD. Mulig jeg må purre (vet ikke helt hvor lenge man skal definere "uten unødig opphold", som er kravet til svartid fra departementene...)
RasmusTerne

Snakker man om samme fort her?
Fengsel og hytteområde? Ja,ja.. Exit Nes ser det ut som.(Fra Harstad Tidende)
Sigfred R.
Attachments
skann0004.jpg
skann0004.jpg (148.87 KiB) Viewed 148 times
skann0003.jpg
skann0003.jpg (420.93 KiB) Viewed 148 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Vil heller ha fengsel enn museum? Slik det ser ut blir det nok ingen av delene.
Harstad Tidende 3.mai.
RasmusTerne wrote:Snakker man om samme fort her?
Fengsel og hytteområde? Ja,ja.. Exit Nes ser det ut som.(Fra Harstad Tidende)
Jeg satt tilfeldigvis ved siden av ordføreren i Lødingen på flyet nordover for et par uker tilbake, og mens vi ventet på avgang fra Gardermoen ble hun intervjuet pr. telefon om et møte i justisdepartementet hun hadde vært i vedr. denne saken (intervjuet sto i HT dagen etter - må ha vært 6. mai). Jeg oppfattet det slik at kommunen jobber hardt for å etablere fengsel der, så noe bevaring av anlegget av militærhistoriske hensyn er åpenbart ikke på agendaen der i gården nei...
RasmusTerne

Så med Nes ute av bildet, hva er igjen her nord? Meløyvær, men som andre har påpekt, vanskelig adkomst. Synd at det komplette lille fortet på Sandsøy ble blåst i filler,(med utarmet uran?). Kaldkrigsinstallasjonene på Trondenes er jo også grundig fjernet. Her kunne man jo slått to fluer i en smekk, både 2. verdenskrig og kaldkrig.
Sigfred R.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Man burde bevart både Meløyvær og Kråkvåg, samt et Kald Krigs-fort på Østlandet. Da hadde man hatt et "Kald Krigssenter" i Nord, Midt- og Sør-Norge. At man har større instalasjoner fra andre verdenskrig i nærheten både til Kråkvåg og Meløyvær må telle inn her, men Kråkvåg er vel ute av dansen?

Inge S
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Gronsvik wrote:Man burde bevart både Meløyvær og Kråkvåg, samt et Kald Krigs-fort på Østlandet. Da hadde man hatt et "Kald Krigssenter" i Nord, Midt- og Sør-Norge. At man har større instalasjoner fra andre verdenskrig i nærheten både til Kråkvåg og Meløyvær må telle inn her, men Kråkvåg er vel ute av dansen?

Inge S

Bolærne er jo inne på forslaget fra FD, jfr. ovenfor. Men de burde jo hatt rom for adskillig mer. At utvalget av verneobjekter ble begrenset har antagelig mye med utgangspunktet å gjøre: 1)Det meste skulle selges for å gi inntekter til statskassen, 2)ingen ville overta vedlikeholdskostnadene av vernede anlegg. Nå er en del forutsetninger endret slik at det ser ut til at staten beholder både de vernede anleggene og vedlikeholdsansvaret. Regionmuseene får ansvaret for tilrettelegging av museal drift, dvs. omvisning og åpningstider.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Vel. Museum Nord har vist stor interesse for en "musealisering" av Nes og Ørland kommune har arbeidet for bevaring av Kråkvåg, men det hele koker vel til slutt ned til et spørsmål om økonomi. Hvem skal betale?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

RasmusTerne wrote:Så med Nes ute av bildet, hva er igjen her nord? Meløyvær, men som andre har påpekt, vanskelig adkomst. Synd at det komplette lille fortet på Sandsøy ble blåst i filler,(med utarmet uran?). Kaldkrigsinstallasjonene på Trondenes er jo også grundig fjernet. Her kunne man jo slått to fluer i en smekk, både 2. verdenskrig og kaldkrig.
Sigfred R.
Enig i at Meløyvær har dårlig adkomst, men det dreier seg om å forbedre hurtigbåttilbudet og at det kan legges opp arrangerte utflukter fra Harstad.

Når det gjelder Trondenes har Sør-Troms Museum et prosjekt i gang som omfatter tyske krigsminner, russefangeleiren (hvor ca 800 fanger omkom) og Finnmarksleiren. I fremtiden vil STM ha driftsansvaret for de museale oppleggene på Trondenes og på Meløyvær. Såvidt jeg vet er også Nasjonale Festningsverk i gang med å vurdere en del anlegg på Trondenes.

Men det vil nok gå adskillig tid før alt er tilrettelagt for museumsdriften.
Last edited by Ole on 24 May 2010 10:52, edited 1 time in total.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Gronsvik wrote:Vel. Museum Nord har vist stor interesse for en "musealisering" av Nes og Ørland kommune har arbeidet for bevaring av Kråkvåg, men det hele koker vel til slutt ned til et spørsmål om økonomi. Hvem skal betale?
Såvidt jeg forstår synes det forutsatt at Staten (Forsvaret) skal dekke vedlikeholdsutgifter, herunder strømutgifter. Museumsdriften og kostnadene ved denne skal dekkes av museene. FD har vært lite innstilt på at private eller foreninger skal overta et driftsansvar (og det har vel vært en gjensidig oppfatning) slik at det blir museene og evt. reiselivsselskaper som skal holde virksomheten i gang på anleggene.
RasmusTerne

Kanskje man skulle kjøpe noen tomter og starte sitt eget museum
Nes
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”