Bunkertur midtvinters

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Selv om vintersnøen setter en stopper for det meste av våre aktiviteter når for tiden, så var jeg, Einherjer (takk for å ha fått tak i nøkkel), kire(? ikke bestandig like enkelt å mappe forum brukernavn til personer i levende live :-), så korriger meg om jeg tar feil), på en liten bunkerutflukt i dag. Video fra turen finnes på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=L7k4sSAhVvI&hd=1

Pass på å velge HD-versjon, dersom den ikke er forvalgt.
--
Tommy
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

PDT_Armataz_01_34 Veldig bra. Fikk litt Fallout-asossiasjoner. Hvor lenge har anlegget vært forlatt?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det lå en del materiale rundt om der inne, som var merket med div. årstall fra 80-tallet, bla en Aftenposten fra Mandag 26. mai 1986. Jeg vet ikke nøyaktig når anlegget ble forlatt, men luftavfuktingen ble iallefall skrudd av for en 4-5 år siden.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Det lå en del materiale rundt om der inne
Var det den safe av typen "Franz Jäger" fra Berlin vi så der inne ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser ut som det står «Peltz» el. på merket.
Morsomt med alt man legger merke til i etterkant, som man ikke får med seg når man er der. Jeg prøvde å vri på håndtaket til safen, men den var låst. La ikke merke til at nøkkelen lå på toppen av safen :D Antageligvis, så hadde vel ikke kodelåsen vært riktig innstillt uansett, så det hadde vel ikke hjulpet mye.
Attachments
safe.jpeg
safe.jpeg (112.24 KiB) Viewed 394 times
--
Tommy
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

TommyG wrote:Ser ut som det står «Peltz» el. på merket.
Morsomt med alt man legger merke til i etterkant, som man ikke får med seg når man er der. Jeg prøvde å vri på håndtaket til safen, men den var låst. La ikke merke til at nøkkelen lå på toppen av safen :D Antageligvis, så hadde vel ikke kodelåsen vært riktig innstillt uansett, så det hadde vel ikke hjulpet mye.
Var jeg som la nøkkelen oppå safen PDT_Armataz_01_18
Den lå på gulvet ved siden av - så ut som en sikringsskapsnøkkel.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Einherjer wrote:
TommyG wrote:Ser ut som det står «Peltz» el. på merket.
Morsomt med alt man legger merke til i etterkant, som man ikke får med seg når man er der. Jeg prøvde å vri på håndtaket til safen, men den var låst. La ikke merke til at nøkkelen lå på toppen av safen :D Antageligvis, så hadde vel ikke kodelåsen vært riktig innstillt uansett, så det hadde vel ikke hjulpet mye.
Var jeg som la nøkkelen oppå safen PDT_Armataz_01_18
Den lå på gulvet ved siden av - så ut som en sikringsskapsnøkkel.
ah, okei. Tenkte kanskje at det var noen som hadde vært lur, og lagt igjen nøkkelen til safen før de dro :-)
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

spennende video! har du noe info om anlegget? skisse? :)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:

Bunkeren på Blindern

Har ikke noe plantegninger el. utover det som lå der nede
Image
--
Tommy
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

TommyG wrote:Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:

Bunkeren på Blindern

Har ikke noe plantegninger el. utover det som lå der nede
Image
Blindern bunkeren har jeg tegning og inventarbeskrivelsen til.
Mvh
ervold
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

ervold wrote:
TommyG wrote:Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:

Bunkeren på Blindern

Har ikke noe plantegninger el. utover det som lå der nede
Image
Blindern bunkeren har jeg tegning og inventarbeskrivelsen til.
Mvh
ervold
Interessant :)

Har du noen oversikt over historien til bunkeren også? Ser ut som både Luftforsvaret/Metrologisk institutt og Sivilforsvaret har brukt bunkeren i etterkrigstiden, men det høres litt merkelig ut om det var samtidig. Er også nysgjerrig på hvem som brukte bunkeren under krigen og til hvilken funksjon. Studenthjemmet var i bruk som offisersforlegning hvis jeg ikke tar helt feil.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Einherjer wrote:
ervold wrote:
TommyG wrote:Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:

Bunkeren på Blindern

Har ikke noe plantegninger el. utover det som lå der nede
Image
Blindern bunkeren har jeg tegning og inventarbeskrivelsen til.
Mvh
ervold
Interessant :)

Har du noen oversikt over historien til bunkeren også? Ser ut som både Luftforsvaret/Metrologisk institutt og Sivilforsvaret har brukt bunkeren i etterkrigstiden, men det høres litt merkelig ut om det var samtidig. Er også nysgjerrig på hvem som brukte bunkeren under krigen og til hvilken funksjon. Studenthjemmet var i bruk som offisersforlegning hvis jeg ikke tar helt feil.
Tegningen jeg har er tegnet 1993,men innventarbeskrivelsen sier byggeår 1939. Den ble altså bygget før krigen. Det virker som den er oppgradert til kald krig formål. Den var ment som sikker plass for meterologiske ved en kritisk situasjon. Radiorommet er EMP beskyttet, dvs. hermetisk tett metallfolie strukket på egen konstruksjon av tre i vegg, tak og gulv. Data rommet har egen isolert konstruksjon i gulv, tak og vegger. Anlegget ble avhendet av skifte for noen få år siden, det var beskrevet som generelt foreldet 1993.
Mvh
ervold
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Det var jeg som var 3. mann med på sightseeingen. Bare et par ting fra hukommelsen: Innenfor inngangen hang det på veggen en liste over de som var autorisert til å ha adgang til anlegget (husker ikke antallet, ca. 15, hvorav noen sto spesielt hadde lov til å oppbevare nøkkel). Den var signert av direktøren for Meteorologisk institutt, hvis jeg husker riktig i 1994. Det sto videre at andre som skulle inn måtte være klarert for Hemmelig og ha særskilt autorisasjon. I datarommet sto det tegn som tydet på at det hadde vært utstyrt med ND100-maskiner fra Norsk Data.

Det var en del ting jeg stusset på. Det var samband merket til Luftforsvaret stasjoner, Forsvarskommando Sør-Norge, Forsvarskommando Nord-Norge etc., og det virket jo meget forståelig hvis dette var ment å sikre værtjeneste for Forsvaret (først og fremst Luftforsvaret) i krig. Men i deler av anlegget var det samband, telefonkataloger, skriv etc. som i sin helhet var om Sivilforsvaret, bl.a. kart over alle Sivilforsvarets anlegg i Oslo, internsamband for Siviliforsvaret i Oslo etc. Et sted (på et rom tror jeg) sto det "Varslingsveksler", og ut fra det jeg så av papir der, var det nettopp det det var, sentral/veksler for å formidle varsling fra Luftforsvarets Kontroll- og Varslingskjede (samband merket Mågerø, Gråkallen etc.) til utløsing av Siviliforsvarets tyfoner i Oslo. Så jeg lurer på om anlegget har vært i samtidig bruk av Sivilforsvaret (varslingsveksler) og Meterologisk institutt, eller om alle etterlatenskapene fra Sivilforsvaret var fra en tidligere tid (noe av det så eldre ut enn sakene til met.no som hadde tydelig 80-tallspreg).
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”