fireåring datt fra festningskant

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette er oppslag vi ikke vil lese.

Erik H
Attachments
fall_festning.jpg
fall_festning.jpg (27.51 KiB) Viewed 239 times
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

PDT_Armataz_01_09 Jeg er enig, men kan det hindres helt?
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hadde dette skjedd i nabolaget og festningen var en tysk bunker eller løpegrav så trur jeg nesten at de hadde blitt gjevnet med jorden uka etter.

det er jo egentlig bare spekulasjoner, men jeg trur dette kunne ha blitt løst med skikkelig skilting. Det holder ikke med et lite skilt med noe tekst på... her må man ha et større skilt med illustrasjoner som viser at området er farlig! bare da trur jeg folk vil passe bedre på de små.

Erik H
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Jeg vet ikke om du/dere har vært på Norberg fort?
Se bilde. Her har de dekket over løpegravene med "stålmatter" de kan nesten holde en mann. I fjor sommer klarte en gutt å finne en åpnig mellom to slike matter og gikk på hue ned i steinene. Det gikk heldigvis godt.
Det må jo sies at slik sikring er ikke ment å gå på. Det må ikke bli slik det er i USA, hvor hver en rot må merkes. Alle voksne bør vite at stenhauger ikke er til å leke i, og at områder med bunkere og løpegraver medfører en risiko.
Mvh
Carsten
Attachments
Det skal noe til å dette igjennom dette her.
Det skal noe til å dette igjennom dette her.
007 K2,K1 løpegrav.jpg (281.26 KiB) Viewed 201 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Ikke så dum sikring det der, bedre enn å fylle igjen :)

Har denne typen sikring rundt en bunker her i bodø, solid og godt.

Thomas
Attachments
Jentofthaugen-05.jpg
Jentofthaugen-05.jpg (153.03 KiB) Viewed 196 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

det ser helt ille ut! bra sikring eller ikke.

Men hvem er det som gjør slikt da? for dette er iallefall sikring utenfor det normale. Det ser ut som det er forskjellig praksis fra kommune til kommune og det må da være bedre med sikringer med skilt og noe gjerder? vi har da tusen eksempler på at man kan sikre med skilter eller i sammfunnet? hvorfor skal vi ødelegge krigsminner med slike konstruksjoner? Det er nesten som det ville være bedre å hive jord over slik at bare en halv meter stakk ned.. ja, nesten som å banne i kirka... men dette så grusom ut!

Erik H
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

når festningen er nevnt så har det skjedd igjen....

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183485
mvh Atle M
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”