Atlantic wall typology

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

PDT_Armataz_01_11 Jeg har endelig fått boken fra Hanstholm, wow.
Boken er skrevet av Rudi Rolf, og virker veldig omfattende.
Jeg lurer bare på en ting som vanlig PDT_Armataz_01_09 .
Kanon stilling S 169 er regisrtert i denne bok med antallet fire, og jeg vet at de er alle på Møvik fort.
Hva da med R 636 som er regisrtert i denne bok med antall 7, men hvor befinner disse 7 seg. Osv....
Jeg tror det er en 636 på Ny Hellesund, og en på Landehovden.
Det hadde vært fint og vist hvor de Norske befinner seg.
Det er som sagt en fin bok som jeg anbefaler andre å få tak i
Carsten :D
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Er rimelig sikker på at listen jeg laget i R 636 tråden er komplett (14 stk + 1 stk R 636a versjon):
http://www.kystfort.com/forum/topic29.html

R636a
- MKB Jul 1./505

R636
-HKB Langesund 1./980
-HKB Justöen 31./979
-HKB Hisöen 33./979
-HKB Flostadöen 34./979
-HKB Risör 35./979
-HKB Landehovden 18./979
-HKB Ny Hellesund 21./979
-HKB Syre 3./978
-HKB Bö 7./978
-HKB Ferkingstadt 67./977
-HKB Bud 17./976
-HKB Gossen Süd 18./976
-HKB Kjeöy 47./973
-HKB Brennsholmen 19./972

Erik
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

PDT_Armataz_01_09 Jeg hadde som vanlig glemt å lese noe her på kystfort.
Joda Erik, du har nok rett i antall R 636 og lokasjonene til disse, du vet for mye til at jeg betviler deg :D
Jeg uttrykte meg nok litt feil i mitt innlegg.
Jeg lurer på hvor i Norge er de Regelbau som Rudi Rolf beskriver i sin bok?
Kommer det til å bli en tråd på dette.
Ellers synes jeg boken hans er helt genial, kommer det noen "spin off" på dette?
Det henvises i ovennevnte bok på punkt 42 i oversikten at det skal være rom med M 19 bombekaster i disse regelbau, er det noen som vet hvilke regelbau som hadde et slikt rom? Og er det noen da som har bilder av slike regelbu.
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Er det mange bilder og illustrasjoner i Atlantic wall typology?

Tar den for seg mye av de standardiserte bunkerne og er det i så fall stort sett bare Regelbau, eller er det andre litt mindre standardiserte bunkere og anlegg også?

Inge S
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Hei.
Det er ikke så mange bilder PDT_Armataz_01_16 , men den er jo full av illustrasjoner. PDT_Armataz_01_11 Det er kanonbra. Se vedlegget av to av sidene. En i foreninga var og lånte min bok i dag, så jeg kan ikke telle hvor mange bunkere det er i den. Det er de fleste tror jeg, men Erik er bedre på dette enn meg.
Mvh
Carsten
Attachments
R636 001.jpg
R636 001.jpg (113 KiB) Viewed 471 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

er det noen som vet hvilke regelbau som hadde et slikt rom?
I Norge er det kun kjent at disse er brukt i Regelbau 633 + en som ble montert på taket av ubåtbunkeren i Bergen. Utover Norges grenser finnes de også i R 135. I tillegg ble det brukt M19 i de svære bunkerne man bygde langs grensen til Polen og Frankrike på 30 tallet, hhv Panzerwerk og B-werk.
Det ligger masse stoff om både M19 og R633 rundt her på forumet!

Atlantic wall typology inneholder som tittelen sier kun bunkere som ble bygget i Atlantikwall (Og da kun de vanligste Regelbau)
Det finnes hundrevis av Regelbau som ikke er i boka, men sansynligheten for at du finner noe som ikke er i boka er ikke så alt for stor.... Det er ingen Vf bunkere, ringstand eller lign.

Et godt alternativ er å heller kjøpe "German Bunkers in Denmark" av Rudi Rolf & Jens Andersen. Denne inneholder alle Regelbau og Vf som er bygget i Danmark og man vil derfor muligens ha litt bedre utbytte sett med norske øyne.
Som bonus får du masse kart og lister som hjelp til Danmarksferien på kjøpet ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Nok en artig sak fra Yuutube : http://youtube.com/watch?v=zvOouxyMu6k
Shows live footage from an MKB in Holland.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei alle sammen
"Atlantic Wall Typology" av Rudi Rolf er nå utsolgt!
Dette er svaret jeg akkurat fikk fra Danmark:

Hej Jørn

Vi har haft boken - faktisk solgte vi det sidste eksemplar av den for blot
en måned siden.
De bøker, som vi i sin tid købte, var et restoplag, så jeg er bange for, at
den er vanskelig at få tak i.

Med venlig hilsen
Jens Andersen
museumsinspektør
_

Noen som vet om andre kanaler?
Eller noen som har scannet boken?

PS: Jeg har forøvrig scannet hele "Tyske Kystfort i Norge" siden den er bortimot umulig å få tak i. Har den i jpg-format.
JornN
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hei

Tror du kan bestille den direkte fra forfatteren:

http://www.rudirolf.name/gbid/

men vær rask, tror ikke han har så mange igjen.

Inge S
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er sikkert gammelt nytt nå, men for de som evt. ikke har fått det med seg, så er "Atlantic Wall Typology" kommet i ny 2008-utgave (3-språklig, "lommeformat").
Bestilles enkelt og greit direkte fra forfatter:
http://www.rudirolf.name/awt-en/orders.html
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Er det noe nytt innhold i "lommeboken", eller er det det samme som tidligere?

Thomas L
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Er det noe nytt innhold i "lommeboken", eller er det det samme som tidligere?
Jeg kjøpte denne i sommer. Siden det er min første utgave, har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag...

Iht. forordet (hvis jeg tolker det rett), er dette den 4. utgaven siden originalutgivelsen i 1978, med følgende endringer:
  • Endret format (11 x 14cm, 432 sider)
    Tre språk (engelsk, tysk, fransk)
    I tillegg til "standard" bunkerne, er det inkludert "tynnere" utgaver (100cm veggtykkelse), samt "uoffisielle" standarddesign.
Om en sammenligner med scannede tegninger fra tidligere utgivelser i andre tråder (f.eks. her: http://www.kystfort.com/forum/topic409. ... t=typology ), kan det se ut til at tegningene er endret noe: Skissene i den nye utgivelsen gjengir betong i to grånyanser og panserkupler/-plater i sort (?). Det er også en mer nøyaktig "linjal" for angivelse av mål - sammenlignet med eksemplet i tråden jeg linket til ovenfor (jeg ser forresten at tegningen for R636 er revidert med noe endret rominndeling i min utgave ift. siden som er lagt ut i linken...).

EDIT: Har nok brukt for mange timer på å plotte bunker-posisjoner i helgen. Er åpenbart trøtt, siden jeg ikke registrerte at linken er til den samme tråden jeg skriver i... PDT_Armataz_01_04
Last edited by Natter on 23 Nov 2008 21:14, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

(jeg ser forresten at tegningen for R636 er revidert med noe endret rominndeling i min utgave ift. siden som er lagt ut i linken...).
Hva er endret?

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Hva er endret?
Ikke et spesielt "scanner-vennlig" format, men du ser i alle fall forskjellene i rominndelingen...
Mht. R636a, så er den lik ift. tidligere utgave mht. rominndeling. Tegningen er dog tilsvarende forbedret mht. detaljer på trappetrinn ol., samt at "taket" på toppen er endret litt i utforming.

EDIT: Uhh... skikkelig trøtt ja. Rett bilde nå håper jeg... PDT_Armataz_01_09
Attachments
R636_2008.jpg
R636_2008.jpg (119.58 KiB) Viewed 162 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm...
Finnes nok et par "revisjoner" av disse, men den forrige boka hadde ihvertfall dem man ser i Norge.. Skissen i den nye boka er ikke lik dem man bygget i Norge...
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”