Her sprenger minegutta en tysk torpedo fra krigens dager. Noe for Natter?
Sigfred R.
Travelt for minekommandoen..
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Interessant - takk for link
Ser ut som en G7a torpedo. Kanskje den var utstyrt med Pi G7a tennapparat (kombinert mekanisk/magnetisk) som har feilfunksjonert - ref. den tyske "torpedokrisen" 1938-1940 (spesielt kritisk ifbm. "Weserübung").
Ser ut som en G7a torpedo. Kanskje den var utstyrt med Pi G7a tennapparat (kombinert mekanisk/magnetisk) som har feilfunksjonert - ref. den tyske "torpedokrisen" 1938-1940 (spesielt kritisk ifbm. "Weserübung").
Her er et par bedre bilder av torpedoen - ikke minst hodet:Natter wrote:Ser ut som en G7a torpedo. Kanskje den var utstyrt med Pi G7a tennapparat (kombinert mekanisk/magnetisk) som har feilfunksjonert - ref. den tyske "torpedokrisen" 1938-1940 (spesielt kritisk ifbm. "Weserübung").
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fan ... 23794.html
Så vidt jeg kan bedømme er det antagelig et Kb krigshode (basert på hulrommene på toppen - "diafragma" - som vises tydelig grunnet implodering, muligens etter at hodet ble flyttet til større dybde før demolering?), samt - mer åpenbart - et G7a-MZ tennapparat. Dette var et kombinert mekanisk og magnetisk tennapparat, som skapte store problemer for tyskerne under spesielt felttoget mot Norge, hvor en stor del av torpedoene enten ikke gikk av, eller detonerte prematurt (ref. "torpedokrisen" for den som vil google litt).
Torpedoen ble neppe skutt fra ubåt, da det ikke er noen synlig styreknast foran hanen i maskinrommet.
Den mangler ikke bare hodet - den er åpenbart kuttet i tre deler: Hode, luftbeholder/vannkammer og maskinrom/akterkon (sistnevnte vist på bildet).RoarP wrote:Torpedoen tilbake på land :
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 661039.ece
Bildet avslører for øvrig noe interessant: Dette er en veldig tidlig produsert G7a, i og med at den har nikkelplettert halestykke. Slikt ble ganske raskt for råflott bruk av ressurser, og man nøyde seg etter hvert med maling. Disse finnes det nok ikke mange igjen av i dag, men det står faktisk en strøken nikkelplettert akterkon på Haakonsvern (KNM Tordenskjold).
OT ift. trådens tema, men tyske kanner var merket "torpedo-spritus" (ref. vedlagte bilde) - skrivefeil, eller er det snakk om samme:TommyAE wrote:Jeg kom over en drivstoffkanne til en slik torpedo i sommer. Var merket "Torpedo spiritum". Kan legge ut bilder hvis interessant.
- Attachments
-
- TP-kanne.jpg (153.66 KiB) Viewed 269 times
Min onkel jobbet på Torpedostasjon på Tronvik, Jeløya etter krigen og jeg kan huske at de voksne snakket om å få tak i "Torpedosprit" derfra.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit": Tyskerne brukte decalin som brennstoff på G7a torpedoen (erstattet med parafin i norsk etterkrigsbruk), og det kan neppe karakteriseres som "sprit"?
De fleste torpedoer benyttet lignende materiale som brennstoff (har kun sett alkohol/sprit nevnt spesifikt ifbm. en del eldre amerikanske torpedoer). Sprit ble dog brukt som tilsetning i vannet ("frostvæske").
De fleste torpedoer benyttet lignende materiale som brennstoff (har kun sett alkohol/sprit nevnt spesifikt ifbm. en del eldre amerikanske torpedoer). Sprit ble dog brukt som tilsetning i vannet ("frostvæske").
Natter:
Opprullingen av "spritskandalen" i Sjøforsvaret begynte jo på Håkonsvern etter at minesveiperskvadronen hadde vært i Kiel.
Var selv "tilstede". Kunne skrevet mye om den saken
Sigfred R.
Noe OT, men i min tid i Sjøforsvaret,(lenge siden) ble "torpedosprit" brukt om 96% sprit, inportert som oftest fra Tyskland etter flåtebesøk.Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit":
Opprullingen av "spritskandalen" i Sjøforsvaret begynte jo på Håkonsvern etter at minesveiperskvadronen hadde vært i Kiel.
Var selv "tilstede". Kunne skrevet mye om den saken
Sigfred R.
-
- Posts: 270
- Joined: 11 Feb 2008 20:52
- Location: Fredrikstad
He,he... jasså gitt... så du var med på den "greia" der ?? Husker godt den historien ! Avisene fråtset i den historien. En smule skandale det der ja !RasmusTerne wrote:Natter:Noe OT, men i min tid i Sjøforsvaret,(lenge siden) ble "torpedosprit" brukt om 96% sprit, inportert som oftest fra Tyskland etter flåtebesøk.Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit":
Opprullingen av "spritskandalen" i Sjøforsvaret begynte jo på Håkonsvern etter at minesveiperskvadronen hadde vært i Kiel.
Var selv "tilstede". Kunne skrevet mye om den saken
Sigfred R.
ED
ErikD
Hei.
Ja, kannen så slik ut, men noe mere sliten etter 70 år i Narvik-fjæra.
Jeg har også hørt noen historier om underslag av torpedosprit i fra sjøforsvaret.
Kan ikke mye om emnet, men skjønte det slik at G7 torpedoene var driftet av bl.a. sprit.
Ja, kannen så slik ut, men noe mere sliten etter 70 år i Narvik-fjæra.
Jeg har også hørt noen historier om underslag av torpedosprit i fra sjøforsvaret.
Kan ikke mye om emnet, men skjønte det slik at G7 torpedoene var driftet av bl.a. sprit.
For den som evt. måtte ha ligget søvnløs i perioder og lurt på dette, så ble dekalin erstattet med "petroleum" for bruk i G7a TI torpedoer i 1960 (ref. "Memorandum 1-C8 fra Marinens Minevesen" datert 3. desember 1959).Natter wrote:Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit": Tyskerne brukte decalin som brennstoff på G7a torpedoen (erstattet med parafin i norsk etterkrigsbruk), og det kan neppe karakteriseres som "sprit"?
Årsaken til byttet var kostnadene, da parafin var 10 ganger rimeligere enn dekalin som måtte anskaffes fra utlandet (ref. "Memorandum 1-C6", 10. august 1957, hvor det gis føringer for økonomisk bruk av dekalin).