Travelt for minekommandoen..

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Her sprenger minegutta en tysk torpedo fra krigens dager. Noe for Natter? :)
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Interessant - takk for link :)

Ser ut som en G7a torpedo. Kanskje den var utstyrt med Pi G7a tennapparat (kombinert mekanisk/magnetisk) som har feilfunksjonert - ref. den tyske "torpedokrisen" 1938-1940 (spesielt kritisk ifbm. "Weserübung").
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Ser ut som en G7a torpedo. Kanskje den var utstyrt med Pi G7a tennapparat (kombinert mekanisk/magnetisk) som har feilfunksjonert - ref. den tyske "torpedokrisen" 1938-1940 (spesielt kritisk ifbm. "Weserübung").
Her er et par bedre bilder av torpedoen - ikke minst hodet:
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fan ... 23794.html

Så vidt jeg kan bedømme er det antagelig et Kb krigshode (basert på hulrommene på toppen - "diafragma" - som vises tydelig grunnet implodering, muligens etter at hodet ble flyttet til større dybde før demolering?), samt - mer åpenbart - et G7a-MZ tennapparat. Dette var et kombinert mekanisk og magnetisk tennapparat, som skapte store problemer for tyskerne under spesielt felttoget mot Norge, hvor en stor del av torpedoene enten ikke gikk av, eller detonerte prematurt (ref. "torpedokrisen" for den som vil google litt).

Torpedoen ble neppe skutt fra ubåt, da det ikke er noen synlig styreknast foran hanen i maskinrommet.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RoarP wrote:Torpedoen tilbake på land :
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 661039.ece
Den mangler ikke bare hodet - den er åpenbart kuttet i tre deler: Hode, luftbeholder/vannkammer og maskinrom/akterkon (sistnevnte vist på bildet).

Bildet avslører for øvrig noe interessant: Dette er en veldig tidlig produsert G7a, i og med at den har nikkelplettert halestykke. Slikt ble ganske raskt for råflott bruk av ressurser, og man nøyde seg etter hvert med maling. Disse finnes det nok ikke mange igjen av i dag, men det står faktisk en strøken nikkelplettert akterkon på Haakonsvern (KNM Tordenskjold).
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Jeg kom over en drivstoffkanne til en slik torpedo i sommer. Var merket "Torpedo spiritum". Kan legge ut bilder hvis interessant. :-)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyAE wrote:Jeg kom over en drivstoffkanne til en slik torpedo i sommer. Var merket "Torpedo spiritum". Kan legge ut bilder hvis interessant. :-)
OT ift. trådens tema, men tyske kanner var merket "torpedo-spritus" (ref. vedlagte bilde) - skrivefeil, eller er det snakk om samme:
Attachments
TP-kanne.jpg
TP-kanne.jpg (153.66 KiB) Viewed 268 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Min onkel jobbet på Torpedostasjon på Tronvik, Jeløya etter krigen og jeg kan huske at de voksne snakket om å få tak i "Torpedosprit" derfra.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit": Tyskerne brukte decalin som brennstoff på G7a torpedoen (erstattet med parafin i norsk etterkrigsbruk), og det kan neppe karakteriseres som "sprit"?
De fleste torpedoer benyttet lignende materiale som brennstoff (har kun sett alkohol/sprit nevnt spesifikt ifbm. en del eldre amerikanske torpedoer). Sprit ble dog brukt som tilsetning i vannet ("frostvæske").
RasmusTerne

Natter:
Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit":
Noe OT, men i min tid i Sjøforsvaret,(lenge siden) ble "torpedosprit" brukt om 96% sprit, inportert som oftest fra Tyskland etter flåtebesøk.
Opprullingen av "spritskandalen" i Sjøforsvaret begynte jo på Håkonsvern etter at minesveiperskvadronen hadde vært i Kiel.
Var selv "tilstede". Kunne skrevet mye om den saken :D

Sigfred R.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

RasmusTerne wrote:Natter:
Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit":
Noe OT, men i min tid i Sjøforsvaret,(lenge siden) ble "torpedosprit" brukt om 96% sprit, inportert som oftest fra Tyskland etter flåtebesøk.
Opprullingen av "spritskandalen" i Sjøforsvaret begynte jo på Håkonsvern etter at minesveiperskvadronen hadde vært i Kiel.
Var selv "tilstede". Kunne skrevet mye om den saken :D

Sigfred R.
He,he... jasså gitt... så du var med på den "greia" der ?? Husker godt den historien ! Avisene fråtset i den historien. En smule skandale det der ja !
ED
ErikD
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Hei.

Ja, kannen så slik ut, men noe mere sliten etter 70 år i Narvik-fjæra.
Jeg har også hørt noen historier om underslag av torpedosprit i fra sjøforsvaret.
Kan ikke mye om emnet, men skjønte det slik at G7 torpedoene var driftet av bl.a. sprit.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit": Tyskerne brukte decalin som brennstoff på G7a torpedoen (erstattet med parafin i norsk etterkrigsbruk), og det kan neppe karakteriseres som "sprit"?
For den som evt. måtte ha ligget søvnløs i perioder og lurt på dette, så ble dekalin erstattet med "petroleum" for bruk i G7a TI torpedoer i 1960 (ref. "Memorandum 1-C8 fra Marinens Minevesen" datert 3. desember 1959).
Årsaken til byttet var kostnadene, da parafin var 10 ganger rimeligere enn dekalin som måtte anskaffes fra utlandet (ref. "Memorandum 1-C6", 10. august 1957, hvor det gis føringer for økonomisk bruk av dekalin).
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”