Operasjon sabotasje- marinejeger. sabotasje mot skrolsvik fo

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kimroedum
Posts: 2
Joined: 03 Mar 2012 21:54

En Tv2 dokumentar om marinejegerkomandoen fra ca 1993. de skal utføre sabotasje mot Skrolsvik Fort som er okkupert av fiendtlige styrker. http://www.youtube.com/watch?v=uSubMSJu ... re=related
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Minner!
Har selv, ved et høve eller to, "angrepet" Skrolsvik fort. Ankomsten var mindre dramatisk, gjengen kjørte dit i Volkswagen Caravelle og en Datsun Cherry? Datsunen var ihvertfall blå-metallic. Ikke en kjeft som så at vi kom. Mener å huske at første kontakt ble gjort ved S-laget litt nord for fortet. Vi vant selvsagt.
Senere på dagen "lånte" vi en av gelender-bilene som var på patrulje, fylte den opp med våre folk og freste avgårde, like i grøfta. "Allemann ut" skubbe bilen på tørt land og fortsette. Gjennom porten og inn på fortet, sjåføren bare hilste til vakten. Så ble det krig igjen, både utendørs og innendørs.
Husker at fosj. var litt irritert på oss siden vi hadde knabbet bilen deres og lurt oss inn, og i tillegg hadde rekvirert Mg-3`en som soldatene deres ikke lenger hadde bruk for.
Må slutte og mimre!
Takker, kimroedum for at du fant denne videoen og la den ut.

Hand
kimroedum
Posts: 2
Joined: 03 Mar 2012 21:54

hehe, hørtes ut som skikkelig vakthold :blee: er utrolig hva man kommer over på youtube :-)
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Når var dette Hand? Kan huske ett lignende senario da jeg tjenestegjorde på Skrolsvik fort i 88. Ble nesten nedkjørt av GV en som var praiet ev fi :)
MVH

Stig G
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Jeg mener det var etter nyttår 87/88, altså tidlig på året i -88. (Kan være at det var før jul, men det jeg husker best fra tiden før jul var krypetjeneste inn under gjerdet på Rødbergodden og lage kvalm der, men det er noen år siden....)
Det var tider!

Hand
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”