"Her gjorde tyskarane ein tabbe"

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Hei.

Finnes det noen tråd om denne?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Litt drøyt å kalle det en tabbe.
Da batteriet på Titran ble bygget i 1941 sammen med batteriet på Smøla (Nordvika), var dette en rimelig gjennomtenkt løsning. Etter invasjonen i Nord-Afrika og erfaringen man etter hvert fikk med det allierte luftherredømmet, ble det gjennomført en rekke vurderinger av kystbatteriers plassering langt fremskutt. Det som imidlertid var den direkte foranledning for flyttingen av batteriet fra Titran var at Luftwaffe kom sterkt inn med sin radarstasjon. Dette er hovedargumentet til tyskerne for å flytte batteriet, samtidig som man sparte ressurser ved å legge de to batteriene i ett støttepunkt bestående av de to batteriene samt et infanterikompani på Melland (Finset).
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg kjenner ikke til Hr. Gautvik, men jeg ble kontaktet fra noen på Titran noen år tilbake da jeg selv ble intervjuet av NRK i forbindelse med at batteriet på Hovde som ble ryddet bort. Dette kom på TV og samme kvelden fikk jeg en epost fra noen på Titran som sa JEG burde ta meg en tur for å Titran for å se nord-europas best bevarte kystfort (!).

hvis de regner 20tusen besøkende fra 1999 så blir det i snitt 1500 og ikke langt unna om å konkurere med Austrått Fort på Ørland. De har tydeligvis høye tanker om fortet og på toppen så mener de at "den tyske byggherren bomma på geografien". Hadde jeg ikke fått en epost ville jeg være helt sikker på at de ikke hadde internett på øya.

Det er i slike øyeblikk jeg har lyst til å lage en katogori som heter "ting man leser..."

ErikH
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”