flere bøker fra kampene i nord?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg lurer på om det finnes noen gode bøker som omhandler de tyske kystfortene som kjempet i nord da den 20de fjellarmé trakk seg tilbake fra Russland gjennom Nord-Norge. En god del av kystfortene ble involert da russerne nærmet seg Kirkenes. Over 45 000 granater ble avfyrt på noen få dager!

Jeg har boken ´til siste slutt´ av Alf R. Jacobsen og den beskriver noe av kampene fra nord selv om det ikke er det boken hovedsakelig handler om. Det er sikkert skrevet noen bøker om dette, men er det noen bøker som særskilt tar for seg kampene til kystfortene i Nord-Norge?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er ikke sikkert at det er så mange norske bøker om dette emnet, men tyske bøker må da finnes? jeg har ikke noe god oversikt over tyske bøker, none som har noen gode linker?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Vet ikke om det finnes noen oversikt over tyske bøker fra krigen som omhandler Norge? Uansett viser "trenden" at hovedtyngden er utgitt mellom 1940 og 42, og omhandler for det meste seire under felttoget...
Tviler egentlig på at det ville vært helt politisk korrekt å utgi bøker om tilbaketrekningen fra Finnmark, og stiller derfor et spørsmålstegn ved om de i det heletatt eksisterer?

Jeg har ikke boka "Finnmark under hakekorset" men tipper det vil være en god start utifra det jeg har sett.

Det ligger en omfattende studie ute på nettet, men den tar ikke for seg så mye om kystfortene. Likevel høyst interessant for de som har ønsker detaljert stoff om kampene i Petsamo - Kirkenes området:

http://www-cgsc.army.mil/carl/resources ... bhardt.asp

Mvh
Erik E
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Erik Hårberg wrote:Jeg lurer på om det finnes noen gode bøker som omhandler de tyske kystfortene som kjempet i nord da den 20de fjellarmé trakk seg tilbake fra Russland gjennom Nord-Norge. En god del av kystfortene ble involert da russerne nærmet seg Kirkenes. Over 45 000 granater ble avfyrt på noen få dager!

Jeg har boken ´til siste slutt´ av Alf R. Jacobsen og den beskriver noe av kampene fra nord selv om det ikke er det boken hovedsakelig handler om. Det er sikkert skrevet noen bøker om dette, men er det noen bøker som særskilt tar for seg kampene til kystfortene i Nord-Norge?

Man har jo boken til Finn Fløtten "Den tause fronten", omhandler ikke direkte kystfortene, men kampene på Nordkalotten 1942-44.

http://www2.kolofon.no/nettbutikk.aspx? ... 7&docid=71
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

enig med hva som står skrevet ang. Finnmark

"Det er skrevet utallige bøker om ubetydelige hendelser andre steder i Norge under 2. verdenskrig, mens det som angår Finnmark bare nevnes i forbifarten."

Flott å se flere bøker som omhandler denne fronten.
JIKleppe
Posts: 15
Joined: 18 Jun 2006 17:31
Location: Varangerbotn

Sammen med nevnte "Finnmark under Hakekorset" må også nevnes
Jan Fjørtofts "Tyske Kystfort i Norge". Disse to komplimenterer hverandre
bra! Dessverre kan Fjørtoft være vanskelig å få tak i.

Jan Ingolf Kleppe
JIKleppe
Posts: 15
Joined: 18 Jun 2006 17:31
Location: Varangerbotn

Glemte i farten "Festung Kirkenes" av Finn Fløtten.

Her er en del av kystfortene nevnt (også de ved/rundt Petsamofjorden, så vidt jeg husker).

Jan Ingolf Kleppe
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dessverre kan Fjørtoft være vanskelig å få tak i.
Har lett høyt og lavt etter "Finnmark under hakekorset", men for meg virker den like vanskelig å oppdrive som Fjørtoft`s bok....
Har du noen tips?

Mvh
Erik E
JIKleppe
Posts: 15
Joined: 18 Jun 2006 17:31
Location: Varangerbotn

Dessverre... :(

Har selv kun dårlige kopier, noe som er spesielt irriterende mht
bildene...

Er konstant på utkikk etter begge når jeg kikker innom antikvariat,
og sjekker regelmessig ut http://www.antikvariat.net
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

"Festung Kirkenes" av Finn Fløtten er en god bok, selv om endel senkninger av båter er en del feil. Datoene for senkningene er som oftest rett, men forlis stedene er feil. Fra kampene ved Listafronten er boken korrekt, bare jeg som ser på boken med et maritimt syn!

Harald Riesto Den lille byen og krigen, Vadsø 1940-1945 er jo også en god bok som forteller endel om krigen i det området.
-Thomas H-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
RasmusTerne

Har nettop lest Asbjørn Jaklin`s bok "Nordfronten" Kapittel 12,"Churchill`
invasjon",som omhandler operasjon Jupiter,gir vel noe av forklaringen på
den sterke utbyggingen av kystfort ,i alle fall i Nord-Norge.
At de allierte,les Churchill,hadde såpass konkrete planer for invasjon i
Nord-Norge var nytt for meg.Intressant lesning i alle fall.

Hilsen RT.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

RasmusTerne wrote:At de allierte,les Churchill,hadde såpass konkrete planer for invasjon i
Nord-Norge var nytt for meg.Intressant lesning i alle fall.

Hilsen RT.
Se også Bjørn Bjørnsens "NARVIK 1940" , 1980 på Gyldendal Norsk Forlag, om dette tema. ISBN 82-05-12457-4

Også i samme tidsrom: "General Carl Gustav Fleischer : storhet og fall" - Aschehoug.
ISBN 82-03-29097-3 (Finnes ennå i paperback (ISBN 9788203232923) til 199,- på f.eks Bokkilden.no Anbefales )

mvh
KOS
RasmusTerne

Jeg har nettop kommet over en bok som heter "Tyske militære styrker i Midt-Norge 1940-45" av Jon A Jonsen.Ser intressant ut."Boka tar for seg den tyske aktiviteten rundt bygging og bruk av kystfort under andre verdenskrig. Det blei plassert 25 kystfort på strekninga Brønnøysund til Sørfold i Salten. Boka gir et innblikk i okkupantenes daglige liv og virke"
Koster 200.- fra nettbokhandel,f.eks.Norli.Har bestilt den i dag!
Emne: Okkupasjonen Marinen Festninger og forsvarsverk
Sted: Nordland
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Takk for tips!

Erik
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

"Tyske militære styrker i Midt-Norge 1940-45" hørtes interessant ut, har bestilt den på bokklubben.no for 175,- inkl. porto..

Thomas
:D
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”