Norges beste krigsfilmer

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har faktisk bare sett 1,2 og 10... :rodme: (sikkert noen flere, men jeg husker ikke alle navnene) NRK kunne sikkert vise noen av disse på tv

Det jeg syns er litt rart er at Faneflukt ikke er med på topp 10, men jeg satt vel ikke i panelet når man skulle velge 10 av de ca. 30 filmene som er laget i Norge.
Faneflukt, I 1941 treffer den unge kjøkkenpiken Liv den tyske underoffiseren Franz mens hun arbeider i underoffisersmessen. Dette er et forhold som omgivelsene, og særlig ikke Livs far kan godta og de bestemmer seg for å flykte til Sverige. Det Liv ikke vet, er at Franz allerede er gift i Tyskland.

Filmen har et annet perspektiv for okkupasjonshistorien enn krigsfilmene fram til da hadde hatt, og representerer de første alternative krigsfortellingene.
Wikipedia
Litt kult å se litt "kystfortaktiviet" på filmen. Ellers syns jeg det var en ekte og flott film.

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Jeg har bare sett 1... :rodme:
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hmm

Jeg har sett 7 av 10 filmer, blir kansje litt nerdete jeg da?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

6 av 10 på meg...! Så helt blåst i filmverden er man vest ikke PDT_Armataz_01_18
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Når man ser på ei sånn liste her til lands, så forstår man egentlig hvor lavmål norsk film er i forhold til de store gutta.. Det at Max Manus er nr. 1 forteller vel alt.. den burde vel streng tatt vært sist ;)
MVH

Roar Handberg
_________________
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Har sett secondløytnanten et par ganger og må si at jeg ble litt imponert over at det har blitt laget en såpass "politisk ukorrekt" film, som på en noenlunde grei måte tok litt tak i mye av frustrasjonen og følelsene som rådet i forbindelse med at landet ble okkupert uten at forsvarsledelsen tok ansvar. Skuespillerprestasjoner var ikke dårlige heller, med en rekke kjente fjes. De fikk til mye uten de voldsomme store resursene den gang.
Men nå er jo ikke denne filmen den mest kjente heller (såvidt jeg vet) og det er kansje nettopp derfor den ikke fremmes som den helt store. At max (m)anus kom så høyt opp er nok på grunn av at den viser det bildet vi skal ha når det gjelder hendelsene under krigen, altså det politisk korrekte bildet.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Har alle borsett fra nr 4
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Har sett 7 av de filmene..
Personlig synes jeg Max manus er best, men sett utifra budsjettet og det tekniske forutsetningene de hadde når 9 liv ble spilt inn så er det min favoritt.
det kan nok ha noe med at det er fra bygda min far vokste opp og at bestefadern var med å gjemme og smugle ut Jan Baalsrud når han rømte fra tyskerne.
Alt i alt en veldig god og spennende film :)
Resterende filmer må man bare se.
Det er mye som er helt greit å se på :) :)
Det enkle er ofte det beste!!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg forstår ikke at de ikke har med "Kampen om tungtvannet" fra 1948 der mange av tungtvanssabotørene spilte seg selv. I "Kontakt!" spilte forresten også flere av aktørene seg selv, bl.a. Oluf Reed Olsen (hvis bok "Contact – på hemmelig oppdrag i Norge" den var basert på) og Ottomar Elligers (Det står om ham bl.a. her: http://www.p4.no/story.aspx?id=276375. Jeg hadde gleden av å bli godt kjent med Ottomar, som døde 90 år gammel i april 2010, i Heimevernet. En fantastisk mann.).
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

lilje wrote:Jeg forstår ikke at de ikke har med "Kampen om tungtvannet" fra 1948 der mange av tungtvanssabotørene spilte seg selv. I "Kontakt!" spilte forresten også flere av aktørene seg selv, bl.a. Oluf Reed Olsen (hvis bok "Contact – på hemmelig oppdrag i Norge" den var basert på) og Ottomar Elligers (Det står om ham bl.a. her: http://www.p4.no/story.aspx?id=276375. Jeg hadde gleden av å bli godt kjent med Ottomar, som døde 90 år gammel i april 2010, i Heimevernet. En fantastisk mann.).

Mulig fordi den var norsk-fransk? Lista tar vel for seg rene norske filmer.. inte vet jag :)
MVH

Roar Handberg
_________________
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”