Anlegg på Lade i Trondheim

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

I høst viser TV-adressa deg ulike rom som få i Trondheim vet om, eller har vært inne i.
I denne episoden blir vi med lokalhistoriker Knut Sivertsen inn et rom i Lade Allè som har fosformaling på veggene.


http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 657815.ece
Last edited by rhandber on 26 Sep 2012 22:34, edited 1 time in total.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant, ser fram til 'neste rom' :bra:

KOS

ps. Passer vel bedre i "Bøker, youtube, avisklipp m.m." denne enn i KAFFEKROKEN - flytter.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
cosworth
Posts: 2
Joined: 25 Dec 2009 2:38
Location: trondheim

Noen som vet hvor denne ligger?
mvh lasse
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

cosworth wrote:Noen som vet hvor denne ligger?
Den er ikke åpen for allmenheten, og lokasjonen bør vel strengt talt ikke legges ut her på forumet, for da er vel låsen klippet, bunkeren plukket ren av souvenirjegere og tagget ned av lakkboksavhengige.
Synd at den kom ut i media, for det er vel nettopp det som kommer til å skje i nær fremtid :x

Og helserisikoen med fosformalingen, og muggsoppen der er vel heller uviss.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Sist det var folk med uærlige hensikter der, så ble det meste som kan ødelegges ødelagt (toaletter osv) sånn sett er det heldigvis lite å ta med seg.. tagging er dog en fare..
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Ja, det er ikke mye igjen det kan jeg være enig i, så selv hærverket som var gjordt da jeg var der selv. Men det er utrolig hva folk plukker med seg nå for tiden.
Det er endel detaljer der inne som er ganske greit å ta vare på.
Jeg har noen bilder derfra, men de er av ymse kvalitet, men jeg vet at Jorn har tatt noen bilder der inne, så vi får håpe han kan poste noen.
Attachments
CIMG1240 (1536 x 1152).jpg
CIMG1240 (1536 x 1152).jpg (416.92 KiB) Viewed 784 times
CIMG1252 (1536 x 1152).jpg
CIMG1252 (1536 x 1152).jpg (342.17 KiB) Viewed 784 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Det som potensielt kan løsnes blir løsnet kan det virke som, så like så greit om dette ikke blir lagt inn på kart iallefall :)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:Det som potensielt kan løsnes blir løsnet kan det virke som, så like så greit om dette ikke blir lagt inn på kart iallefall :)
Tja, nå tar det vel maks 5min å finne stedet på luft-/skråfoto utfra opplysningene som er gitt... :)
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Ja riktig det, men man får håpe folk har vett nok til å la være å luske i hagene til folka der, en av naboene der er ikke spesielt glad i hagelusking :bra:

Men uansett synes jeg stedsbeskrivelsen kunne vært mere vag i artikkelen, da det er kjent at slike lukkede steder er som fluepapir på folk med ymse hensikter.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Jeg oppdaterer denne tråden.
Det gikk noen uker, så sto denne bunkeren åpen, som forventet.
JimAA
Posts: 2
Joined: 11 Feb 2015 0:29

Apropos, er det noen som kan gi meg kontaktinfo eller vet hvem man kan snakke med for å se denne bunkeren på Lade på "lovlig" vis? Guttungen på 12 år er så interresert i sånt...
JimAA
Posts: 2
Joined: 11 Feb 2015 0:29

Ingen som vet hvem man kan kontakte for å se låste bunkere i Trondheim uten å risikere å bli jaga vekk?
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Hørte det nylig var gravd opp et slik 3,7 cm pansertårn på Lade,sikkert nærforsvar ifm den tyske flyplassen der..
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hvor hørte du dette, hvem gravde og hvor ble det gravd opp?
Det må ha kommet fra en av to L3a-bunkere som stod ved flystripa - en i øst under det som i dager forsvarets eiendom, og en i nord på langstrekka nær Ringve.
Sannsynligvis et Pz35 eller et Pz38 tårn. Driver og undersøker hvor vidt de bygde L3a eller om de avvek fra byggelisten og bygde en litt enklere R/Vf-type.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Kommer nok fra dem,ligger bilder av tårnet på Rustkammerets FB side.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”