Gravferd 1941 Austevoll

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Gravferd 1941 Austevoll

Post by Jetsam »

For dei som har kjennskap til Austevoll, så er jo denne interesann. Har selv boka "Krigen og Austevoll" som har gått i arv. Denne historien,er kansje ikke noe om bunker og kystfort,men allikevel ei fin historie med en del bilder som følger med!

http://lokalhistorie.austevoll.kommune. ... rd1941.htm
Mvh Jetsam
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

Veldig fine og klare bilder i den linken der, ser at tyskerne ikke akkurat har på seg paradehjelmene sine her...flere har noe som ligner på zimmerit på de.

Legg spesielt merke til den midterste soldaten i den første rekka.
http://81.191.35.155/storebo/bilder/AV%2001-1117.jpg
Mvh
Tormod
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

ja,eg la merke til det der. Nå er ikkje eg noe hjelm ekspert,men hva var det for en slags hjelm?
Mvh Jetsam
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Stutzpunkt wrote:Veldig fine og klare bilder i den linken der, ser at tyskerne ikke akkurat har på seg paradehjelmene sine her...
Ikke desto mindre;
Trettitre tyske soldatar i æresparade. (Nr 10 av 17) : Gravferda til tre engelske flygarar i 1941
Var ikke det uvanlig, eller ?

KOS
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

parademarsj skjedde ihvertfall bare en gang, i sunn/midthordland en gang,slik jeg vet om. men har kansje vært flere tilfeller, men eg vil tro det var ganske uvanlig. Ihvertfall det og respektere og la være og skyte æres salutt over grava, er litt spesielt. Beviser vel kansje at ikke alle tyskere var "nazimonster"
Mvh Jetsam
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

KOS wrote:
Stutzpunkt wrote:Veldig fine og klare bilder i den linken der, ser at tyskerne ikke akkurat har på seg paradehjelmene sine her...
Ikke desto mindre;
Trettitre tyske soldatar i æresparade. (Nr 10 av 17) : Gravferda til tre engelske flygarar i 1941
Var ikke det uvanlig, eller ?

KOS
Ikke akkurat et direkte svar på ditt spørsmål, men bare litt relatert til det. Bare det jeg har lest om fra andre tilfeller virker det som at tyskerne tillot nordmennene i flere tilfeller å stå for bisettelsen av alliert personell på nærmeste lokale kirkegård, det har ikke vært noe forsøk å samle levninger på et sentral sted fra tysk side. Fra et tilfelle i Kristiansand skal det omkomne engelske mannskapet ha blitt gravlagt med tysk æresvakt og svøpt i det engelske flagget! (De første tyske falne på engelsk jord ble forvørig også gravlagt med det tyske rikskrigsflagget!)

Da Lancaster "OF-E" (PB588) ble skutt ned over Hortensområdet i februar 1945, skal likene ha blitt frigjort til sivilbefolkningen, denne begravelsen utartet seg etterhvert til en stor demostrasjon som gjorde Terboven rasende over Wehrmachts beslutning.
Mvh
Tormod
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

http://www.livskraftig.no/dm_documents/ ... _7im6T.pdf her er en annen historie fra fitjar, med engelsk Beaufighter skutt ned av osternes festning. (mest sannsynlig)
Mvh Jetsam
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

Jetsam wrote:ja,eg la merke til det der. Nå er ikkje eg noe hjelm ekspert,men hva var det for en slags hjelm?
Grunnen til at de dekket hjelmene med et slags middel var for å unngå at hjelmene skulle sollyset skulle bli reflektert i hjelmene og gjøre det lettere for fienden å se dem. "Zimmerit" ble normalt sett bare brukt på stridsvogner slik at magnetiske miner ikke skulle få feste.
Mvh
Tormod
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Ok,såpass! Vestlandet,var jo bart og kysten ganske flatt. Kan være derfor zimmerit,ble valgt her da? eller er det noe som ble brukt regulært over hele Wehrmacht ?
Mvh Jetsam
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Stutzpunkt wrote:
Jetsam wrote:ja,eg la merke til det der. Nå er ikkje eg noe hjelm ekspert,men hva var det for en slags hjelm?
Grunnen til at de dekket hjelmene med et slags middel var for å unngå at hjelmene skulle sollyset skulle bli reflektert i hjelmene og gjøre det lettere for fienden å se dem. "Zimmerit" ble normalt sett bare brukt på stridsvogner slik at magnetiske miner ikke skulle få feste.
I Haugesund ble tyske hjelmer lakkert ved et lokalt lakkeringsverksted og der strødde man sand på hjelmene - enkelt og greit...
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Ganske provisorisk får ein sei. Hadde man ingen standard på dette så langt som i 1940 + ?
Mvh Jetsam
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Jetsam wrote:Ganske provisorisk får ein sei. Hadde man ingen standard på dette så langt som i 1940 + ?
Ser ikke at det er så mange andre måter å gjøre det på - strø noe finkornet materiale (eks. sand) i våt maling før man tar et tynt toppstrøk. Det kan være dette var standarden på den tiden. De amerikanske hjelmene i HV har noen ganger noe som minner om det samme.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Joda,men hjelmene på austevoll linken, ser slett ikke finkornet ut,men mere klumpete.
Mvh Jetsam
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Jetsam wrote:Joda,men hjelmene på austevoll linken, ser slett ikke finkornet ut,men mere klumpete.
Innrømmer jeg har vært med på å få denne tråden til å spore av fullstendig nå, men det som vises av hjelmer på bilder fra Austevoll har jeg aldri sett tidligere.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Jeg som startet tråden,så det går greit. :) spørs hva admin sier, men er jo lite info om hjelmer her inne, så er jo greit og få en liten oppsummering på det og her. Men sporer enda litt av her, Du har ikke noen bilder fra sunnhordlandsområdet fra 40 - 45 ?
Mvh Jetsam
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”