"Schlachtshiff in Fahrt" og "Hilfskreuzer auf allen Meeren"

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

På min søken etter info i bla. ymse russiske internettforum, kom jeg over en DVD som jeg lastet ned (for den som har tid - og diskplass - er det uendelig med slikt...).
Filmen er en tysk propagandafilm med to deler:
"Schlachtshiff in Fahrt" - tatt opp vinteren 1939/40. Usikker på hvilket slagskip det er snakk om (noen kjenner det kanskje igjen fra vedlagte skjermbilde), men filmen viser i alle fall hverdagslivet ombord: Alt fra hakking av is, skomaker/frisør/lege/smed etc. i arbeid, til skyteøvelser og "kamp".
"Hilfskreuzer auf allen Meeren" - tatt opp på sydligere breddegrader og viser bla. flere senkninger.

Muligens ikke så spesiell, men jeg syntes det var interessant nok til å tipse om i alle fall.

Filmen har tysk kommentar og er dubbet på russisk, men med engelsk tekst får en likevel med seg innholdet. Varighet ca. 45min. Den er i DVD-format (VIDEO_TS med vob-filer), og dermed stor (3,8Gb). Kan spilles av med f.eks. vlc player eller brennes til DVD og ses på spilleren i stua. Jeg gidder ikke konvertere den til avi el., men om noen av de mer seriøse medlemmene her inne skulle ha lyst på en kopi kan jeg legge den ut i 2-3 zip filer (avh. av responsen - send meg en PM).
Attachments
slagskip2.jpg
slagskip2.jpg (227.87 KiB) Viewed 61 times
slagskip3.jpg
slagskip3.jpg (287.66 KiB) Viewed 61 times
slagskip.jpg
slagskip.jpg (223.04 KiB) Viewed 61 times
slagskip4.jpg
slagskip4.jpg (296.27 KiB) Viewed 61 times
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”