View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Dec 2019 12:56

Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next
 Tyskerbunker i kjelleren 
Author Message

Det finnes skatter fra krigen over alt

http://www.nrk.no/rogaland/har-en-tyske ... 1.11339849

07 Nov 2013 19:20
Profile

Artig at det blir litt fokus i media på dette i kjølvannet av den andre nyoppdagede bunkeren :) Undres hvilken bunkertype det er. Blir sagt 40kvm i videoen, og med "utkikkstårn". OP- eller MG-kuppel..? I artikkelen blir det nevnt at det ble bygget 1700 av denne typen..? Hvor blir det tatt ifra? Antar at han uttaler seg om bunkere generelt, men tallet virker noe underlig..

I Florø er det bygget en enebolig tett opp til KO-bunkeren (636-variant) til batteriet der, den blir benyttet til garasje og innenfra går det vindeltrapp ned til fjellanlegget under. Det er også flere andre plasser i fylket her at en større eller mindre bunker er blitt bygd inn i et hus, hytte eller annen bygning.

Last edited by Knut Ø. on 07 Nov 2013 19:45, edited 2 times in total.

07 Nov 2013 19:37
Profile

Prøvde å finne ut hvor huset til fyren ligger, det skal vistnok ligge i samme område som den andre bunkeren. Og det bekrefter vel teorien til Erik om at det er flere bunkerser i samme området ;)

07 Nov 2013 19:43
Profile
Moderator

Minnet om oppgang/plattform til 90P9 observasjonskuppelen. Rart de ikke tok turen på utsiden, for kuppelen er der nok.
For øvrig virket denne bunkeren adskillig mere 'administrativ' i teigen enn den første ja. Det er nok mer i området :sjef:

KOS

07 Nov 2013 21:55
Profile
Moderator

Hva har skjedd på TkiN ? Dette er jo nærmest en 'lokal sensasjon' - som før i tiden ville ha avstedkommet 'millioner av innlegg' :shock:

For ikke å si 'ny entry' på Datasheet on remaining armoured cupolas .

Er det ikke noe fart i de lokale i 'Siddisland' ? :blee:

mvh
KOS

08 Nov 2013 22:55
Profile

KOS wrote:
Hva har skjedd på TkiN ? Dette er jo nærmest en 'lokal sensasjon' - som før i tiden ville ha avstedkommet 'millioner av innlegg' :shock:
Det er labert nivå for tiden ja, men er dette en nyhet? Jeg besitter dessverre fremdeles ikke "Festung Stavanger" (jeg har klart å få tak i stort sett alle bøker jeg er på jakt etter utenom denne :sint: Nytt opplag ser jo også ut til å vente på seg, så hvis noen har to eller vil kvitte seg med sitt eksemplar: Send en PM/mail..! :cool: ).
KOS wrote:
For ikke å si 'ny entry' på Datasheet on remaining armoured cupolas.
Igjen: Vet vi at den ikke er på listen der (eller hos ARN)?
KOS wrote:
Er det ikke noe fart i de lokale i 'Siddisland' ? :blee:
Håper de evt kan bekrefte/avkrefte at det er en nyhet, og evt opplyse om type bunker...

08 Nov 2013 23:23
Profile
Moderator

Sant nok ... Vet ingenting, ikke hvor den er heller :rodme: Hadde jeg det vist, så kunne jeg sjekket i boken PDT_Armataz_01_18

Men hey, fikk da litt respons i tråden - bra det også :bravo

mvh
KOS

EDIT: Der er iflg boken hele 2 stk. 90P9 i Ganddal , de er begge merket 'Stavanger N' i listen - så da er det vel mulighet for at det er kjente saker. Altså overhodet ikke noen grunn til å forvente aktivitet på TkiN :smoke:

mvh
KOS

08 Nov 2013 23:46
Profile

Noen mulige kandidater (fra "OKH Panzer-Atlas 1", 1942):

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

09 Nov 2013 0:34
Profile

KOS wrote:
EDIT: Der er iflg boken hele 2 stk. 90P9 i Ganddal , de er begge merket 'Stavanger N' i listen - så da er det vel mulighet for at det er kjente saker. Altså overhodet ikke noen grunn til å forvente aktivitet på TkiN :smoke:
Så ikke at du redigerte den før jeg la inn min post. Vi får la dette passere i stillhet da... :)

Forresten: Er det ikke minst en 90P9 på dine trakter? Virker ikke som oversikten hos bla ARN er helt oppdatert.

09 Nov 2013 0:36
Profile
Moderator

Natter wrote:
Forresten: Er det ikke minst en 90P9 på dine trakter? Virker ikke som oversikten hos bla ARN er helt oppdatert.

Joda, vi har vår 90P9 i behold (enn så lenge) - her riktignok på en Vf bunker ... igrunnen sjelden i og for seg. Ny innfarsveg kan/vil, om den ikke ødelegger sprerrelinjen og herligheten, rive det opp kraftig :rodme:
Den ene i Ganddal er på en 502 iflg bok og panserliste.

mvh
kOS

09 Nov 2013 0:44
Profile

KOS wrote:
Joda, vi har vår 90P9 i behold (enn så lenge) - her riktignok på en Vf bunker ... igrunnen sjelden i og for seg. Ny innfarsveg kan/vil, om den ikke ødelegger sprerrelinjen og herligheten, rive det opp kraftig
Hmm... Jeg får sette Karmøy øverst på listen av turmål til våren - hvis helsen holder (og ikke gravemaskinene kommer først).

09 Nov 2013 0:56
Profile
Moderator

Vel, når sant skal sies, så trenger du ikke forlate fylket ditt engang for å se den (på 100m avstand)..
Sperren er på by/fylkesgrensen... :-) Altså ikke på Karmøy.

Sent from my SGP311 using Tapatalk

09 Nov 2013 1:10
Profile

KOS wrote:
Vel, når sant skal sies, så trenger du ikke forlate fylket ditt engang for å se den (på 100m avstand) l Sperren er på by/fylkesgrensen... :-) Altså ikke på Karmøy.
Ok - mulig jeg blander sammen med en annen sak jeg har på listen, som i alle fall er på Karmøy... Uansett: Om jeg får tatt meg en tur blir det selvfølgelig gjort research og laget detaljprogram først... :)

09 Nov 2013 1:31
Profile
Moderator

Natter wrote:
Uansett: Om jeg får tatt meg en tur blir det selvfølgelig gjort research og laget detaljprogram først... :)

Det tror jeg nok :bra:

mvh
KOS

09 Nov 2013 1:52
Profile

Det virka spennende med en bunker i kjelleren, men konemor som ikke liker kjelleren vår hadde nok klikka i vinkel av ideen.

09 Nov 2013 12:34
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next