byavisa.no - Anlegg fra krigen fjernet på Ranheim

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

ETTERLYSER MINNER: Ranheimsmannen Knut Skjervold observerte før jul at det ene av to krigsminner på Ranheim ble fjernet. Han vil gjerne vite hvorfor dette var nødvendig.
http://byavisa.no/2014/02/18/anlegg-fra ... a-ranheim/
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Anlegget ble brukt for å beskytte tyske skip mot såkalte limpetz; magnetiske miner som ble festet til båtsidene med magnet for så å sprenge en dynamittladning. Båtene ble ført langs metallbjelkene, og over metallplater på bunnen. Disse var koblet til høyspentaggregat på togvogner som ble kjørt inn på jernbaneskinner. Den sterke strømmen fjernet så magnetismen i skipsskroget, og gjorde det vanskelig å feste miner.
Anlegget var vel ett Degaussinganlegg/depermanlegg

Er nok en misforståelse her:
Skip/ubåter ble degaussed/deperm (avmagnetisert) for å unngå at de løste ut magnetiske miner.
Dette må gjentaes da disse blir magnetiske igjen over tid.
Uansett å mye ett skip er avmagnetisert så vil det ikke være noe problem for noen å feste en magnetmine (Limpet mine) på skipsskroget.

Magnetisk mine - utløses av endringer i jordens magnetisme/fartøys egenmagnetisme når de passerer en slik mine.
Magnetmine (Limpet) - klistres på skipsskrog vha magneter og utløses senere f.eks med tidsur.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”