Kystfort i kamp! av Kjell-Ragnar Berge

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kystfort i kamp!
Boka gir oss kystfort entusiaster et personlig og nøyaktig innblikk i hverdagen til en offiserskadet i et kystfort. I boken forteller en tysk marine artillerist og offisers kadett om sin tjenestetid på den okkuperte kanaløya Alderney under invasjonen i Normandie i juni 1944, før han i oktober 1944 kom til Norge og Batterie Egersund i Rogaland. I siste del av boken forteller han om kapitulasjonen i mai 1945, og opplevelsene i fransk krigsfangenskap fram til april 1946.

boken har fire hoveddeler
Del I 1942-1944 Marine artillerist og offisers aspirant
innkalling, fronttjeneste Frankrike, Krigsskole, Alderney, invasjonen, bak fiendes linjer.
Del II 1944-45 Krigstjeneste og kapitulasjon i Norge
Beordring til Stapnes, første sjøslaget, kamp, andre sjøslag, kamp, etter kampene, kapitulasjon.
Del III 1945-1946 Krigsfangenskap og flukt
krigsfangenskap i Norge og Frankrike, mineryddekommando, flukten fra fangenskap. Etterkrigstid.
Del IV Epilog
etterord, batteri Egersund 1944-2015, kilder og inf, bilder, vedlegg.

242 sider. Kart, tegninger og illustrasjoner.

https://www.youtube.com/watch?v=2zgREJd ... e=youtu.be

Dette er en bok som jeg leste en gang bare for å starte på nytt igjen. Denne boka er unik fordi det er en tidligere tysk offisers kadett som forteller sin historie av kampene rundt Egersund på slutten av krigen. Unik fordi det er ikke mange kystfort som var i kamper. Kjell-Ragnar Berge har gjort et flott stykke arbeide. Ikke bare med boken, men å hente historien fra høyst levende person. Jeg håper forfatteren kan gi oss et innblikk i ideen bak boken og alt det arbeidet som ble lagt ned.

Her kan man poste kommentarer eller spørsmål til forfatteren
Attachments
kystfortikamp.jpg
kystfortikamp.jpg (292.13 KiB) Viewed 339 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Noen ord fra forfatteren.
Siden 1986 har jeg brukt mye tid på kontakt med tidligere tyske soldater, og kontakten med Breitsameter er blant de beste jeg har hatt. Breitsamter har i årene etter krigen skrevet ned sin egen historie, og samlet bilder. Hans beskrivelser av det daglige livet ved et marinebatteri er interessant nok i seg selv, men når han i tillegg hadde en sentral rolle de få gangene et tysk kystfort i Norge faktisk var i kamp, så blir det ekstra interessant. Som kommandoplassoffiser var han direkte involvert i kampene, og fra sin posisjon i kommandoplass kunne Breitsameter observere i detalj hendelsene begge ganger fortet var i kamp med Royal Navy.
Ett annet poeng med boken er at vi får vite hele historien om en tysk soldat. Oppholdet på Alderney før tiden i Norge, og oppholdet i fransk krigsfangenskap etter krigen. Jeg mener hans opplevelser er så interessante at de fortjener å bli publiserte i Norge.

For de fleste er tiden i Norge og i Batterie Egersund det mest interessante. Det er ingen tvil om at Oberfähnrich Breitsameter hadde et heller anstrengt forhold til sin første batterisjef Oberleutnant Lohse. Det gikk mye bedre med den siste batterisjefen Oblt Hofmann. Breitsameter og Hofmann holdt på kontakten også etter krigen.
I del II er hovedsaken naturlig nok de to sjøslagene, og jeg har plukket ut noen episoder og moment jeg syns er interessante å legge merke til.
Første sjøslag:
Feilmelding nedskutte fly, Admiral Fangers opplesing av britisk radiomelding, innsending av granatsplinter.
Andre sjøslag:
Breitsameter skyter første salve med data fra radar, havariet ved 2. kanon og de innestengte mannskaper, historien rundt U427 og Oberlt. Gudenus, de mange inspeksjonene bl.a. av Admiral Ciliax og Admiral von Schrader. Batteriet deltar i vintersildefisket.
Teknisk:
Ildledning og skyteteknikk, ildledningsradarens funksjon, skjebnen til 12,7 cm kanonene etter krigen, havarert kanon til Fjøløy fort.
Tildeling av orden:
Ved Batterie Egersund ble det i 1944-45 delt ut 16 jernkors EK II, 130 Kriegsabzeichen für die MA, og 2 såretmedaljen Verwundetenabzeichen in Schwarz.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

"live" på kystfort.com/forum. Kjell-Ragnar Berger tar imot spørsmål om han siste bok "kystfort i kamp". Det er sikkert 10 forskjellige ting å gjøre dette på, men forumet er valgt fordi da vil spørsmål og svar stå "forever". litt morro dette så håper mange stikker innom.

"live" kl. 20-21 i dag, søndag 26 mars 2017

Det er selvsagt helt greit å poste både før og etter

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. først og fremst lurer jeg på hvor lang tid det tok å skrive boken. Når ble den første tanken om boken født og hvor mange timer er nedlagt i denne boken?
E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

I juni 2014 begynte jeg de første konkrete arbeidene med boken, så selve skrivingen tok mellom 1 ½ og 2 år. Men jeg begynte innsamlingen og systematiseringen av materialet allerede etter at jeg for første gang kom i kontakt med Breitsameter i 2006, altså for ti år siden, og samtidig ble tanken om boken født. Et uendelig antall timer er brukt, men hva gjør man ikke når det dreier seg om noe man er brennende interessert i. Innsamlingen og systematiseringen er den kjekkeste delen av jobben :-)
KRB
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei

Jeg har akkurat begynt å lese boken og bare kommet 30-40 sider på vei.
Så langt ser det veldig lovende ut. Absolutt et spennende tema som vi ikke kan lese for mye av :bra:

Mvh
Thomas L
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jo, jeg vet hvordan det er med brennende interesse og særlig hvis man har muligheten til å få det ned på papir :) Breitsameter må vel være en eldre herremann nå. unikt at det er noen igjen, med tanke på hvor lenge det er siden krigen sluttet. hvordan har han det i dag? helse, hukomelse. etc. har dere kontakt?
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Takk for det Thomas, kjekt med hyggelige tilbakemeldinger når man har jobbet så mye med en bok :-)
Breitsameter er nå 93 år, og vi har fremdeles kontakt – på epost. Ganske utrolig og morsomt. Han har dessverre noen helseproblemer som han mener skyldes tiden i fangenskap, problem med å gå og blir fort trett, men hodet fungerer helt fint. Faktisk er han nå i gang med å oversette deler av boken fra norsk til tysk! Jeg får jevnlig avsnitt tilsendt for kontroll.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, det var nesten mitt neste spørmål, om denne boken ville bli utgitt på andre språk. så bra.
Jeg leste en eller annen plass at ved ankomst så fant Breitsameter en helt ny avstandsmåler i en kasse på lager? jeg kunne ikke lese hvorfor den ikke hadde blitt installert fra før. ja, hvorfor lå det nytt utstyr på lager? kanskje litt vanskelig å si, men har det kommet fram mer informasjon om dette, enn hva som sto i boken?

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Dette er en pussig historie da Breitsameter fant ubrukt utstyr til Leitstand i en kasse stuet bort i ammunisjonslageret (side 96 i boken). Det var blant annet deler til ildledningsutstyret slik jeg forstår det, men årsaken til at dette ble liggende på lageret vet ikke Breitsameter. Vet ikke om han spurte batterisjefen Lohse om det heller, så noen flere opplysninger har jeg ikke.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, det er kanskje ikke alt som kan forklares, eller huske etter så mange år.
Det er jo mange detaljer i et fort, sikkert mye som ble sagt og skrevet, men kanskje ikke kom i boka. Kom du over noen små historier som ikke ble med i boken? eller andre detaljer som var direkte tilknyttet kystfortet på stapnes?
E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Noen historier som var litt uklare er utelatt, men ellers har jeg forsøkt å få med meg det meste av stort og smått fra Stapnes. Litt artig å se hva som rørte seg på et tysk kystfort, det var jo ikke all verdens ytre dramatikk i løpet av krigsårene. Selv har jeg lært mye om tekniske saker i kystartilleriet og det indre liv i Marineartilleriet. Veldig nyttig å ha denne kunnskapen i bakhodet når man rusler rundt på et kystfort i dag.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En time går virkelig unna og det var hyggelig Du tok deg tid til en uhøytidelig samtale på forumet.

Nå er det ikke slik at Kjell-Ragnar ikke svarer på spørmål på forumet etter dette. Jeg har startet å lese boken på nytt og vil garantert komme med noen spørsmål her og der etterhvert.

Sånn helt sånn avslutningsvis, har du noen andre bok-prosjekter på gang, eller tar du nå deg en velfortjent pause ? :)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Før 2015 skrev jeg kun en egen bok, det var «Fronten er kysten!» i 1995. Etter at jeg høsten 2013 ble frilans krigshistorisk forfatter på heltid har jeg skrevet to bøker, «Regiment 193» i 2015, og «Kystfort i kamp» i 2016. Nå er jeg i full gang med en tredje bok, denne gang med tema fra operasjon Nordlicht - den tyske tilbaketrekningen av den 20. Gebirgs-Armee til Lyngen i 1944-45.
Da sier jeg takk for meg for denne gang, det var artig å være med live på Kystfort Forum. Spørsmål kan selvsagt postes til meg senere. Det hadde også vært hyggelig om noen som har lest boken poster noen ord om hva de syns om den.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Veldig bra bok :-D
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”