Med fiendens øyne.

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei!
Under gjennomgang av gamle magasiner på hytta i helga kom jeg over en artikkelserie av forfatteren Dag Skogheim med tittelen "Med fiendens øyne" Han har brukt soldatbrev, tyske avisartikler og avisinlegg som viser hvordan mannskapene på kystfort og andre installasjoner oppfattet sin tilværelse blandt nordmenn og nord-norsk natur i midnattsol og mørketid. Også en del beskrivelser om daglig liv på kystfort i havgapet.
Synes det var intressant lesning,som motvekt til betongtykkelse og kanonkalibre. :)
Artiklene (6) stod i "Nord-Norsk Magasin " , Årgang 1987, så de er nok umulig å få tak i lenger?Kanskje på et antikvariat? Tror neppe utgiverne kan skaffe artiklene,men har ikke prøvd.
Men som sagt, intressant lesning.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja ein kan finne mykje rart på hytta.... når vi skifta kledning på hytta til foreldra mine for ein 15 år tilbake fant vi eit Luftwaffe kart over nord-vest Russland inne i veggen, trykt på seglduk!

Uten at eg er sikker, er det mest truleg at kartet kom frå eitt av dei tyske FW190 som vart nedskotne over Sunnfjord 9. febr. 1945 (Black Friday). Før dei vart stasjonert på Herdla kom dei frå nordfronten.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Samme mann ga ut en bok i 1989 ved navn "Portretter av en fiende"(153 sider).
Sikkert utsolgt i butikk, men kan nok plukkes opp på Qxl, antikvariater el. lign.

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”