View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2017 21:41



Reply to topic  [ 4 posts ] 
 38cm/45 Model 1935/36 Fransk 
Author Message
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 657
Location: Bærum
Disse kanonene var konstruert for de Franske slagskipene. Kun Richelieu og Jean-Bart ble halv ferdige. For å spare vekt i kanontårnene var disse redusert til to, hver med 4 kanoner. Richelieu var i kamp med Britene i Dakar juni 1940 men fikk store problemer med kanonene. Jean-Bart var ikke ferdig utrustet når Tyskerne invaderte men de tok totalt 9 kanoner inntakt. Av disse havnet 3 i Norge på Vardåsen. Disse skulle ta monteres i samme type tårn som Møvik, Trondenes og Engeløy, Bettungschiessgerüst C/39 serienr 24,25 og 36 (jfr JEF) Kun en kanon ble funksjonsskutt før krigen var slutt (Kanon 3). Etter krigen ville Franskmennene ha igjen kanonene og de ble byttet med 3 kanoner fra Batteri Todt av samme type som på Møvik i Kristiansand. To av disse ble funksjonskutt før batteriet ble nedlagt (kanon 1 og 3 sannsynligvis). Totalt 21 kanoner ble bygget før 1940 og 9 etter krigen. 4 stykk har overlevd til i dag.

Tekniske data
Vekt: 94.130 kg
Lengde: 17,883 m
Løpslengde: 17,257 m
Ammunisjon: APC 890 kg 190,05 cm (Halvpansret) 1940-45 (HE dvs spreng ikke produsert før etter 1940 av Britene.)
Kruttmengde: 4 bagger med maksimalt 288 kg (ingen hylse)
Rekkevidde: 45,6 km

Attachment:
38%20cm%20Jean%20Bart%201%20.jpg

Oversettelse

R 1938 No 7 Vardaas (mellomste stilling) Lastet på vogn
R 1936 No 1 Vardaas (nederste stilling) Lastet på vogn
R 1936 No 3 Vardaas (øverste stilling) Innstallert

Edit
R 1936 No 1 Skal være en av kanonene som eksisterer idag og skal være på Ecole Naval de Lanveoc. (Franske Sjøkrigsskolen Jfr Atlantikwall.superforum.fr)

Da jeg prøver å lage en 3D modell av denne kanonen tas eventuelle detalj bilder i mot med takk. Hi res av tegninger kan finnes her:
http://www.servicehistorique.sga.defense.gouv.fr/02fonds-collections/banquedocuments/planbato/planbato/Plans/planbato.php?id=468

Kilder Wiki, NavyWeaps mfl.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


01 May 2011 20:44
Profile
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 657
Location: Bærum
Ett annet batteri var også under konstruksjon med samme kanon og tårn. MKB Bleville ved Le Havre ble startet bygget 25.3.1944. Det var planlagt med 3 kanoner i regelbau S539 men kun en kanon nådde samme nivå som kanon 3 på Vardås.

Kilde og foto Atlantikwall.superforum.fr


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


02 May 2011 10:10
Profile

Joined: 09 Nov 2007 23:12
Posts: 683
Location: Bjugn
I norske dokumenter fra etterkrigstiden ble kanonene på Vardås konsekvent kalt Jean Barts kanoner, og ved byttet i 1949 ble dette også brukt som argument. Siden det var franskmennene som kom opp med ønsket, så benyttet Forsvarsdepartementet (J.Chr.Hauge) saken til å gjøre en omfattende deal med Frankrike. Selv om det ikke var en definert militær målsetting å fullføre det påbegynte batteriet på Vardås, ble det en politisk målsetting. Derfor måtte vi få erstatning for kanonene, noe franskmennene etterkom ved å totaloverhale tre 38 cm SKC/34 kanoner fra det tidligere Batterie Todt ved verkstedene i Rouelle. Dermed fikk vi tre 38 cm kanoner til Vardås, som så ble finanisert utbygd - før det hele ble hugget opp. En annen ulempe var at ammunisjon til de nye kanonene måtte delvis tas fra Møvik. Det viktigste med hele avtalen var nok at Frankrike med det sa fra seg eierinteressene til alt det franske materiellet som tyskerne hadde brakt til Norge.

Tilbake til de franske 380 mm kanonene. Disse var konstruert og produsert for de franske slagskipene Richelieu og Jean Bart i et antall av 21 kanonrør i perioden 1936 til 1938. 16 kanoner var tiltenkt plassering ombord, som nevnt i en tidligere post i tårn med 4 rør i hvert. 5 rør var forbeholdt testskyting og reserve. Richelieu fikk alle sine 8 kanoner, men da tyskerne angrep sommeren 1940, ble Jean Bart evakuert til Nord-Afrika med kun 4 kanoner i tårn I.
Av de rørene som havnet på Vardås var to ment som reserverør/testrør, men ett var planlagt for Jean Bart tårn II.
Etter krigen besluttet franskmennene å fullføre Jean Bart samt rekondisjonere Richelieu, som hadde vært i alliert tjeneste i siste del av krigen. Som del av denne revitalisering av den franske slagskipsflåten ble det produsert ytterligere 9 kanoner i årene 1945 til 1947.
Av de tre kanonene som ble hentet fra Tønsberg var det kun en som havnet ombord. Det var den kanonen som opprinnelig var planlagt til Jean Bart tårn II, men nå havnet den ombord i Richelieu tårn I i 1950.
En av kanonene fra Vardås (den første produserte) er bevart ved Ecole Navale Lanvèoc Poulmic.
Ytterligere tre kanoner av denne typen av førkrigsproduksjonen er bevart ved Rouelle (fabrikasjonsstedet), Gâvres og Brest.
Etterkrigsproduksjonen ble skrapet sammen med fartøyene (Richelieu 1968, Jean Bart 1970).

_________________
JEF


13 Apr 2016 11:19
Profile
User avatar

Joined: 30 Sep 2009 10:27
Posts: 657
Location: Bærum
Interessant del av historien. Tror jeg har funnet foto på den i Brest og den på Marine Akademiet.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Mvh
AndersHJ
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her


13 Apr 2016 19:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF