Hva er dette? Fra Vardås

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Mer fra tysk fylling i skogen på Vardås. Jeg aner ikke hva dette er, noen ideer? Fargene på objektet er veldig tysk (feltgrå og khaki) og dette lå ganske dypt nede i fyllinga, altså er det mest sannsynlig gammelt.

Image

Image

Den grå har en ramme som er gjenget. Den khaki mangler denne. Begge har håndtak som er svært solide, utydelig stempling på den grå, men det er en "a" der samt 2 tegn til, minner mye om typiske waffenamt-stemplinger.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Lokk til ammunisjonskoggere.
Denne typen ble brukt på 8,8 og 10,5 cm patroner, samt for drivladningene til 12,7 og 15 cm.
Diameter forteller hvilken.
For større kalibre var lukkemekanismen annerledes.
JEF
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det var jo spennende. Men da dukker det opp enda et mysterium. På Vardås sto det 38cm kanon mens denne har ytre diameter 13,5cm. Det er også et godt stykke til nærmeste kanon med passende kaliber. Det er en luftværnstilling der, men jeg tror ikke den ble ferdig i tide. Men det stemmer forsåvidt med andre funn fra skogene rundt der. Der ligger det også mengder av rester etter ammokasser til 3,7cm pak/flak noe som jeg ikke tror har vært installert der.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

superfuzz wrote:Det var jo spennende. Men da dukker det opp enda et mysterium. På Vardås sto det 38cm kanon mens denne har ytre diameter 13,5cm. Det er også et godt stykke til nærmeste kanon med passende kaliber. Det er en luftværnstilling der, men jeg tror ikke den ble ferdig i tide. Men det stemmer forsåvidt med andre funn fra skogene rundt der. Der ligger det også mengder av rester etter ammokasser til 3,7cm pak/flak noe som jeg ikke tror har vært installert der.
Husk at Vardås har blitt brukt som ammunisjonslager av Sjøforsvaret fra 1945 til 90-tallet. Her ble det også lagret tomgods av denne typen - så det er forklaringen.
JEF
RasmusTerne

Hei.
Kan dette være noe lignende? Funnet på en "fylling" ved MRS 18 batt.
Ser ut som en hylse med tennhette i ene enden og lokk m/håndtak i andre.
Diameter 21 cm,lengde ca.40.
Sigfred R.
Attachments
Hylse m/lokk.
Hylse m/lokk.
Fra skraphaugen.jpg (84.88 KiB) Viewed 346 times
Skraphaugen
Skraphaugen
Kopi av Noen kaller det jernskrot.jpg (190.8 KiB) Viewed 346 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

RasmusTerne wrote:Hei.
Kan dette være noe lignende? Funnet på en "fylling" ved MRS 18 batt.
Ser ut som en hylse med tennhette i ene enden og lokk m/håndtak i andre.
Diameter 21 cm,lengde ca.40.
Sigfred R.
21 cm kardus for Mrs.18
Produsert av stål, og derfor ikke interessant for messingsamlerne.
Dersom du fjerner rusten (med ultralyd, eller annen skånsom måte) på flaten med tennskruehullet får du frem skriften som sier kaliber, kanon og produsent (kode) med år.
Hylsen var åpen slik at man kunne fjerne delladninger og dermed regulere utgangshastigheten (standard på alt feltskyts).
JEF
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Heisan! Vi finner disse koggelokkene til kaliberne 10.5 og 15cm i vrakfeltet etter Tirpitz. En sjelden gang er disse i massivt messing.
Attachments
15 cm messing lås til kagge!
15 cm messing lås til kagge!
DSC01209.JPG (69.81 KiB) Viewed 289 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Bilde av undersiden!
Attachments
15 cm kaggelås i messing!
15 cm kaggelås i messing!
DSC01210.JPG (65.06 KiB) Viewed 287 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”