Hva er dette? Ser ut som noe som har vært brukt til oppretting av kanon eller bombekaster. Trur den er tysk.
Legger ved bilde av en 28 cm kanon hylse. Har en del av dem liggende.
Hva kan man ta for dem ved evnt. salg?
Fant denne da jeg ryddet her om dagen:
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Dette er en libelle til å rette av et skyts av en eller annen type.Keiko wrote:Hva er dette? Ser ut som noe som har vært brukt til oppretting av kanon eller bombekaster. Trur den er tysk.
Legger ved bilde av en 28 cm kanon hylse. Har en del av dem liggende.
Hva kan man ta for dem ved evnt. salg?
Kan du ta bilde av 28cm. hylsene i bunn. (Hva står det i bunnen på disse?)
Hei! Takker for kjapt svar
På den ene hylsen står det 28cm SKL/45/50
der som tennhetta skal stå står det Magdeburg Polte
På den andre står det " patronenfabrik 1916" ved tennhetta og på denne er det også ett sort stempel som det står " 70,0 kg dbq 1029"
Det ser ikke ut til at de er produsert ved samme fabrikk.
Sjekket med faren min og han mener hylsene kommer fra Kirkenes eller Vardø. Har vært mye i Hamningberg som barn og der er jo det noen enorme fundamenter. Heter vel Harbakken der. Kan de være derfra?
På den ene hylsen står det 28cm SKL/45/50
der som tennhetta skal stå står det Magdeburg Polte
På den andre står det " patronenfabrik 1916" ved tennhetta og på denne er det også ett sort stempel som det står " 70,0 kg dbq 1029"
Det ser ikke ut til at de er produsert ved samme fabrikk.
Sjekket med faren min og han mener hylsene kommer fra Kirkenes eller Vardø. Har vært mye i Hamningberg som barn og der er jo det noen enorme fundamenter. Heter vel Harbakken der. Kan de være derfra?
Skal innrømme jeg ikke er ekspert på dette, men jeg tror dette er hylse fra skipskanoner fra før første verdenskrig. 28 cm. Shiffskanone L/50 (L/45). Disse ble opprinnelig laget for de tyske slagkryssere "Moltke" "Goeben" og "Seydlitz".
Før krigen ble disse satt i spesielle sledeaffustasjer og benyttet som kystartilleri. Hylsa du har hadde en ladning på 70 kg. "Hauptkart" (hovedladning) og kunne sende en standard granat på 284 kg. 30.200 meter. Ved å legge på 36 kg. til i drivladning "Vorkart" (til sammen full ladning) ble skuddvidden 39.100 meter.
Tipper disse er er fra MKB Husøen i Trøndelag, og da kommer de vel opprinnelig fra slagkrysseren "Goeben", senere som kystartilleri i Østersjøområdet som Batterie "Goeben". Som kystartilleri i Norge hadde batteriet skuddvidde på 34.600 meter.
Hvis de kommer fra området du nevner kan de komme fra MKB Kiberg som også hadde 3 stk. 28 cm. SKL/45 i sledeaffustasje med skuddvidde 34.000 meter fra desember 1941. Dette btt. ble sprengt i desember 1944. Kanonene kom fra Btt. Grosser Kurfürst på kanalkysten og var av samme type som MKB Husøen.
KILDER:
- Jan Egil Fjørtoft: "Tyske Kystfort i Norge"
- Diverse bøker om tysk artilleri.
Før krigen ble disse satt i spesielle sledeaffustasjer og benyttet som kystartilleri. Hylsa du har hadde en ladning på 70 kg. "Hauptkart" (hovedladning) og kunne sende en standard granat på 284 kg. 30.200 meter. Ved å legge på 36 kg. til i drivladning "Vorkart" (til sammen full ladning) ble skuddvidden 39.100 meter.
Tipper disse er er fra MKB Husøen i Trøndelag, og da kommer de vel opprinnelig fra slagkrysseren "Goeben", senere som kystartilleri i Østersjøområdet som Batterie "Goeben". Som kystartilleri i Norge hadde batteriet skuddvidde på 34.600 meter.
Hvis de kommer fra området du nevner kan de komme fra MKB Kiberg som også hadde 3 stk. 28 cm. SKL/45 i sledeaffustasje med skuddvidde 34.000 meter fra desember 1941. Dette btt. ble sprengt i desember 1944. Kanonene kom fra Btt. Grosser Kurfürst på kanalkysten og var av samme type som MKB Husøen.
KILDER:
- Jan Egil Fjørtoft: "Tyske Kystfort i Norge"
- Diverse bøker om tysk artilleri.
Trippeltårnene på Ørland og ved Bergen var 28 cm. SKC/34 - den gang moderne skipskanoner fra slagskipet "Gneisenau". Skuddvidden på disse i kystartillerirollen var på 38.000 meter.AYF wrote:Austråt for på Ørlandet har jo også dette kalibret.Kanonen kommer fra slagskipet Gnesnau .
Disse hylsene hadde annen merking, så det er ikke hylser av denne typen vi snakker om. Men jeg har sett begge typer og de ser noenlunde like ut i lengde. Kanskje noen på forumet kan svare på om trippeltårnene kunne ta Hauptkart fra SKL/45 laget under første verdenskrig?
Hylsen er målmessig lik, da den var vellykket ut fra volum og brennhastigheter.Arquebus wrote:Trippeltårnene på Ørland og ved Bergen var 28 cm. SKC/34 - den gang moderne skipskanoner fra slagskipet "Gneisenau". Skuddvidden på disse i kystartillerirollen var på 38.000 meter.AYF wrote:Austråt for på Ørlandet har jo også dette kalibret.Kanonen kommer fra slagskipet Gnesnau .
Disse hylsene hadde annen merking, så det er ikke hylser av denne typen vi snakker om. Men jeg har sett begge typer og de ser noenlunde like ut i lengde. Kanskje noen på forumet kan svare på om trippeltårnene kunne ta Hauptkart fra SKL/45 laget under første verdenskrig?
Hülsenkartusch 28 cm 34 ble brukt både på Kiberg, Tarva, Austråt og Fjell. Det som skilte var den påmalte merkingen. Gamle hylser var merket slik som den avbildede, mens nye hylser var merket 28 cm 34.
Begge hylser brukte tennskrue C/12 n.A., eller C/12 K St som kom under krigen.
Forskjellen var altså den påmalte tekst. Den fortalte om ladningens størrelse og type ballistitt (krutt på normalnorsk )
Drivladningen for 28 cm SKC/34 var større enn for 28 cm SKL/45.
28 cm SGR L/4,4 Kz (m.Hb) for 28 cm SKC/34 hadde 76,5 kilo ballistitt RP 38 i hovedkardusen, samt en forkardus på 42,5 kg av samme ballistitt. Utgangshastighet 900 meter/sekund.
28 cm SKL/45 med 28 cm SGR L/4,4 Bdz u. Kzd (m.Hb) hadde 75,4 kg av samme type ballistitt i hovedkardusen (hylsa) pluss en forkardus på 34,1 kg ballistitt. Dette gav en utgangshastighet på 875 meter/sekund.
I et tidligere innlegg står det at 28 cm L/45 kanonene kom fra slagkrysseren Goeben. Dette er en vanlig misforståelse på grunn av batterinavnet. Goeben hadde 28 cm SKL/50 kanoner og det er ingen slik forbindelse. Hvilke fartøyer eller reservebeholdninger kanonene kom fra er vanskelig å fastsette eksakt. Her var den allierte kontrollkommisjon streng, og det at disse kanonene overlevde desarmeringen etter første verdenskrig er noe tyskerne måtte svare for under Nürnbergprosessen etter siste krig. Siden det de gjorde var på kant med Versaillestraktaten, så finnes det svært lite dokumentasjon tilgjengelig. Etter 1934 ble dette materiellet "gjenfunnet". Av fartøyer som hadde kanontypen var 4 enheter av Nassau-klassen. Kanonene kommer trolig fra en av disse (Nassau, Westfalen, Rheinland, Posen), eller fra reserverørsbeholdningen.
JEF