ilandføring av strøm/komunikasjon på flekkerøya

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Etter tips fra Werner og et kabeldiagram tror jeg at jeg har klart å finne ilandføring av kommunikasjonskabler og strøm fra fastlandet til Flekkerøy.
Dette er et området spekket med rariteter. Noe betong klosser/gjerder/hus rester(bunkere) samt fester for noe som ligner antenne føtter.

I følge kabeldiagrammet jeg har en liten kopi av var dette ilandføring av all kommunikasjon fra Møvik til kommandoplassen på høyfjellet. All radarkommunikasjon til hk i kr.sand. Alle batteri på øya. Det vil egentlig si all kommunikasjon for øya var innom her.

Det vil si at dette var et rimelig viktig område for tyskerne. Det rare er at jeg finner ingen stillinger for nær forsvar eller andre ting som tyder på at tyskerne har hatt vakter her. Er dette normalt.

Det siste vedlagte bilde er av en betong kloss. Det finnes flere av disse i området som ser helt lik ut. Er det noen som har sett slike før?

Legger ved noen bilder her. Første bilde er av en bunker. Hva denne er brukt til vet jeg ikke bilde under er tatt inn i bunkeren med gjennomgang til baksiden. Finner heller ingen spor på veggen av at det har vært brukt til noe spesielt. Er det noen av dere som har sett noe lignende?

Bilde nr 3 er tatt av kabel som har gått fra kabel hus. Bilde nr 4 er av kablehuset.
Attachments
bunker.jpg
bunker.jpg (135.69 KiB) Viewed 207 times
bunkerinne.jpg
bunkerinne.jpg (71.82 KiB) Viewed 207 times
undervannskabler.jpg
undervannskabler.jpg (140.37 KiB) Viewed 207 times
kabelhus.jpg
kabelhus.jpg (104.3 KiB) Viewed 207 times
betongkloss.jpg
betongkloss.jpg (238.22 KiB) Viewed 207 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Bildet "betongkloss" kan vel ikke være av noe annet enn et bardunfeste for radiomast. Det bør være 3 slike satt i en trekant med skråsiden vendt inn mot midten. Hvis du trekker en rett linje fra hver av dem innover fra midt på skråsiden, så vil du nok i skjæringspunktet finne en sokkel for selve masten.
Har slike både på Tyholt og Kristiansten her i Trondheim.
JornN
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”