Tysk utkikspost ?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Tysk utkikspost ?
Snublet over denne lille stillingen for en stund sia…. Stillingen lå et par kilometer fra batteriet Vara i Kristiansand. Denne stillingen hadde god utsikt ut mot havet. Minner meg om en gapahuk med åpningen ut mot havet.
Er denne Tysk? Har noen sett noe tilsvarende?
Attachments
DSC_0207.JPG
DSC_0207.JPG (78.87 KiB) Viewed 295 times
DSC_0208.JPG
DSC_0208.JPG (71.31 KiB) Viewed 295 times
DSC_0209.JPG
DSC_0209.JPG (39.81 KiB) Viewed 295 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Gapahauk er lite gunstig i op-sammenheng, siden dem har inngang i front, men nå er tankegangen min, og min militære opplæring "se, men ikke bli sett" PDT_Armataz_01_18
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er visse ting som man må tenke på i dette tilfellet.

1. Vara hadde veldig begrenset nærforsvar, og knapt nok til å bemanne såkalte vekselsstillinger langt unna sperreområdet. Stillingen kan være tysk som del av en øvelsesstillinger laget utenfor sperreområdet, men praksisen med sånne stillinger var ofte at de laget med steiner.

2. Stillingen kan være fra etter krigen, forsvaret har helt sikkert hatt endel øvelser i området rundt Møvik.

3. "The wild card", du kan kanskje ha kommet over en observasjonspost til gutta på skauen :smile: Her er et eksempel av restene av en lignende stilling i Telemark der "gutta" hadde laget en observasjonsstilling over en vei.
Attachments
feste.JPG
feste.JPG (94.73 KiB) Viewed 287 times
feste-2.JPG
feste-2.JPG (121.47 KiB) Viewed 287 times
Mvh
Tormod
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Den har utsikt mot havet og er derfor sikkert for utskikkspost for mindre båter… Det er nok ikke mange so ser den plassen! Den likker oppe på et fjell mellom et lite søkk… og som du ser så ligger det ganske langt inne på land. det er vaskelig å si! den er jo gaske strategisk plassert da.
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”