Funn av gamle hjelmer mm

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fant disse gjenstandene for noen dager siden, tilstanden er rimelig bra etter å ha vært ute av bruk i over 60år. Ikke ofte man finner slikt nå til dags. (( vil gjerne finne mere ja ))
Attachments
JULI[1]aaa.jpg
JULI[1]aaa.jpg (200.92 KiB) Viewed 1120 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er det en stavhåndgranat jeg ser? PDT_Armataz_01_07
Ville ikke hatt den liggende i stuen...
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Er nok en øvelsesgranat, uten noen form for krutt. PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Men det hjulkrysset så farlig skummelt ut hehe! PDT_Armataz_01_11 stilige funn som jeg ikke misunner i det hele tatt trond....KREMT!! :D
mvh Atle M
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Hehe, ja det hjulkrysset ser mektig farlig ut Atle.. Fant foresten enda en hjelm idag, sammen med restene av en stor kanonhylse. Men hylsa var ihelkorrodert, og hjelmen var full av utovervendte splinthull, så jeg gav det til grunneieren. Han er glad i lokalhistorie.
Tok ikke kamera med meg idag, men skal ta det med imorgen- kanskje mer go`saker venter på meg.


Jakten fortsetter mañana.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

var det på den nye plassen du nevnte? der du har funnet de første hjelmene må det ligge endel utstyr dypere tror jeg..renset forresten dødsbrikken idag og det står kun "manger" på den...det merkeligste er at jeg fikk bekreftet i dag at den er tysk.Strider mot alle merker jeg har funnet før iallefall? intet annet enn navnet Manger...merkelig
Last edited by Atle M on 11 Jul 2008 23:57, edited 2 times in total.
mvh Atle M
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Hvor i all videste finner du dette?
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

se på profilen hans Petter ;)
mvh Atle M
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Atle M wrote:var det på den nye plassen du nevnte? der du har funnet de første hjelmene må det ligge endel utstyr dypere tror jeg..renset forresten dødsbrikken idag og det står kun "manger" på den...det merkeligste er at jeg fikk bekreftet i dag at den er tysk.Strider mot alle merker jeg har funnet før iallefall? intet annet enn navnet Manger...merkelig

Image

Ja disse 2 funnene var på den nye plassen, det var mer store tomhylser der også men jeg lot de være.
Jeg venter på noe mer utstyr for å kunne fortsette videre arbeid på det stedet jeg berget de andre gjenstandene.
----------------------------
En ting jeg ikke kan skjønne er at det bare står "MANGER"på ei tysk døsbrikke. Kan det være en slags lykkeamulett?? Eller som jeg nevnte før navnet til vaktbikkja?

Har aldri sett noe lignende jeg.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

petter wrote:Hvor i all videste finner du dette?
Jeg bruker en metalldetektor, egentlig så er det oldsaker jeg søker etter, men avogtil blir det liksom til at jeg tar og leter etter slike krigsgjenstander istedenfor oldsaker.

Avbrekk fra det daglige kan man si. Forandring fryder!
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Snadder.
Er dette her funnet på karmøy?. Hvis du har bilder av mere jordfunn så hadde det vært moro å sett flere bilder.
Mvh
Scubasteve
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Ja dette er funnet her på holmen, har disse stavgranatene også da. Fin stand på de heldigvis. Utenom de to så tror jeg at jeg ikke har noe mer spennende for denne gang.
Attachments
stavgranat24.jpg
stavgranat24.jpg (103.84 KiB) Viewed 1021 times
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Imponerede! Funnet på Karmøy altså? Forstår at du ikke vil si hvor, men hvor dypt ligger slike ting? Og hvor kan det lønne seg å lete på et kystfor f.eks. Er det ting som er dumpet etter krigen du har funnet, eller er det rett og slett ting som har blitt mistet og dumpet av tyskerne under krigen rundt om på fortene? Trodde egentlig alt som kunne finnes allerede var funnet jeg, med tanke på alle som har rekt rundt på disse plassene de siste 60 årene... så jeg må si jeg ble litt imponert der ja... Godt jobba!!

Mvh Kai
PDT_Armataz_01_36
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

bactuz wrote:Imponerede! Funnet på Karmøy altså? Forstår at du ikke vil si hvor, men hvor dypt ligger slike ting? Og hvor kan det lønne seg å lete på et kystfor f.eks. Er det ting som er dumpet etter krigen du har funnet, eller er det rett og slett ting som har blitt mistet og dumpet av tyskerne under krigen rundt om på fortene? Trodde egentlig alt som kunne finnes allerede var funnet jeg, med tanke på alle som har rekt rundt på disse plassene de siste 60 årene... så jeg må si jeg ble litt imponert der ja... Godt jobba!!

Mvh Kai
PDT_Armataz_01_36
Det ligger litt igjen etter soldatene nesten overalt, det gjelder bare å bruke tid på og tenke seg til hvor det kan ligge ting. Men vær forsiktig- kan hende du finner blindgjengere og andre eksplosiver i bakken. PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det ligger litt igjen etter soldatene nesten overalt
Ikke så spektakulært kanskje, men har selv funnet 2cm granathylser midt på Solastranden etter uvær uten å grave... Bare lå rett i sanden.
Skulle nesten trodd det var klinisk rensket etter over 60 år med titusenvis av årlige badegjester, men neida ;-)

Er enig i at det nok ligger ting og saker på de fleste tyske fort og forlegninger, bare man letter litt på torva, men det er likevel sikkert noen mil mellom hver stabel med stålhjelmer for å si det sånn ;-)

Er det forresten noen som har tenkt på leting rundt interneringsleirene fra 1945? Regner med de fleste tyske soldater ble ribbet for all personlig utrustning her og man kan undres på hvor dette ble av......

Erik
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”