Prosjekt 206 (Rs 61a)

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hvis jeg ikke er helt borte i natta så skal dette være type bunker ja.

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
En annen ting: enkelte bunkere har jeg lagt merke til, har påmalt nummere over døren, så som FG 409, R 402, FG 408
Er dette på Fjell ? Hvis "kartet" stemmer med terrenget skulle dette da eventuelt være ved venstre side innenfor porten, i "stützpunkt 4".
Men nå vet jo ikke jeg om det er Fjell ..
mvh
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Paul S. wrote:Er dette på Fjell ? Hvis "kartet" stemmer med terrenget skulle dette da eventuelt være ved venstre side innenfor porten, i "stützpunkt 4".
Men nå vet jo ikke jeg om det er Fjell ..
Jo, det stemmer faktisk det! Er der oppe jeg har lagt merke til det, på den haugen som i dag er gjengrodd av granskog og litt furu. Det er visst svært få som vet om at det er stillinger der oppe.
Men hva står tallene for?
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kan jo tippe da at "FG" betyr "Festungsgranatwerfer" og "R" "Ringstand".....
"4" er støttepunktnummer og de to neste siffer bygningsnummer?

Har sett flere steder det er brukt slik merking, men aldri sett det på Fjell!
Har dere noen bilder??

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Kan jo tippe da at "FG" betyr "Festungsgranatwerfer" og "R" "Ringstand".....
"4" er støttepunktnummer og de to neste siffer bygningsnummer?

Har sett flere steder det er brukt slik merking, men aldri sett det på Fjell!
Har dere noen bilder??

Erik
I do.. her kjem det:
(* står for ukjent)

Image
B** 405 (?)

Image
B 402

Image
Fg 409
Sindre
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Støttepunkt 4 ligger som du sier på høyden med granene. Der er vel 8(skullevært 9 ?) Rs der oppe. 2 med såkalt festungsgranatwerfer.
Må ærlig talt inrømme at jeg ikke har studert de nærmere, og således gått glipp av den nummereringen.
mvh
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Paul S. wrote:Hei
Støttepunkt 4 ligger som du sier på høyden med granene. Der er vel 8(skullevært 9 ?) Rs der oppe. 2 med såkalt festungsgranatwerfer.
Må ærlig talt inrømme at jeg ikke har studert de nærmere, og således gått glipp av den nummereringen.
mvh
Paul S.
Det ligger en borte i skogbrynet helt i sør, kanskje du har oversett den? Da blir det 9. Masse løpeganger og stillinger er det i alle fall... har du noe oversiktskart du sitter på, eller beskrivelser?
Sindre
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Da blir det 9. Masse løpeganger og stillinger er det i alle fall... har du noe oversiktskart du sitter på, eller beskrivelser?
Jeg viste om 8, men det var Erik E. som nevnte at de Rs lå ofte 3 og 3.
Så da burde det være 9, som du jo bekreftet.
mvh
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Paul S. wrote:Hei
Da blir det 9. Masse løpeganger og stillinger er det i alle fall... har du noe oversiktskart du sitter på, eller beskrivelser?
Jeg viste om 8, men det var Erik E. som nevnte at de Rs lå ofte 3 og 3.
Så da burde det være 9, som du jo bekreftet.
mvh
Paul S.
Jeg har ikke helt oversikten over området, bare så det er sagt. Men om du har sett 8, og jeg vet om en til - så passer det bra med 9 om det er slik at de lå 3 og 3. Kanskje jeg kan tegne ned i morgen eller noe sånt. Får bedre tid utover neste uke. Alt hadde i tillegg sett annerledes ut uten all granskogen, så det er ikke så lett å forestille seg.
Sindre
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Fant noen inskrifter i den sørlige bunkeren på Grønsvik Kystfort. Noen som vet hva disse er? Går rundt mye av bunkeren.

Image

Inge S
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Deler av diskusjonen ble splittet og lagt i en egen dedikert tråd om 5 cm granatwerfer (f) http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=6077
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”