Panzerfaust

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Noen som har funnet Panzerfaust her til lands? De fleste kystbefestninger hadde jo en håndfull slike på slutten av krigen (sjekk bl.a. boken "Fronten er kysten") - og det ble trent med våpenet flere steder, vet jeg.
http://ketil.svendsen.googlepages.com/panzerfaust

z
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det var en diskusjon om dette på NUAV for noen år siden (diskusjonsarkivet er naturligvis offline nå) der øyenvitner fortalte om tyske soldater utenfor Bergen som hadde hatt øvelseskyting med panzerfaust.
Mvh
Tormod
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg trodde dere spurte om noen hadde funnet Panzerfaust. Jeg har ikke funnet slike selv, men i opptellingene i mai/juni 1945 ble det registrert Panzerfaust ved flere kystbatterier og støttepunkt i Haugesundsområdet. Også Panzerschreck ble funnet et par steder.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Stutzpunkt wrote:Det var en diskusjon om dette på NUAV for noen år siden (diskusjonsarkivet er naturligvis offline nå)
Har fulgt lite med på det forumet på ei stund... kvifor naturligvis?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er noe som heter all informasjon kan være nyttig informasjon
:wink:

Knut Ø:
Som at forumarkivet ikke lengre er tilgjenglig når man trenger det.

Arquebus wrote:Jeg trodde dere spurte om noen hadde funnet Panzerfaust. Jeg har ikke funnet slike selv, men i opptellingene i mai/juni 1945 ble det registrert Panzerfaust ved flere kystbatterier og støttepunkt i Haugesundsområdet. Også Panzerschreck ble funnet et par steder.
Mvh
Tormod
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Stutzpunkt wrote:Det var en diskusjon om dette på NUAV for noen år siden (diskusjonsarkivet er naturligvis offline nå) der øyenvitner fortalte om tyske soldater utenfor Bergen som hadde hatt øvelseskyting med panzerfaust.
Det var vel undertegnede som startet den tråden :-)
Når det gjelder arkivet til NUAV, så var det vel ideen at det skulle bli implementert med tid og stunder - det er i hvert fall ikke kastet!

z
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Sjekk denne "fangsten"; ikkje Panzerfaust men Panzerschreck. Gravd opp i Stalingrad-området.

Image

http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &mm=1&vd=1
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Knut Ø. wrote:Sjekk denne "fangsten"; ikkje Panzerfaust men Panzerschreck. Gravd opp i Stalingrad-området.
Et billass med "ovnsrør" - det hadde vært noe å finne i skauen her ;-)

z
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Arquebus wrote:Jeg trodde dere spurte om noen hadde funnet Panzerfaust. Jeg har ikke funnet slike selv, men i opptellingene i mai/juni 1945 ble det registrert Panzerfaust ved flere kystbatterier og støttepunkt i Haugesundsområdet. Også Panzerschreck ble funnet et par steder.
Hvis noen skulle vite om slike funn, hadde det vært interessant å høre! Versjon og ca-sted, sånn at dte kan dannes et bilde av feks når både trening og øvelser ble gjennomført. Bilder av hird med panserneve hadde jo vært moro å sett! Eneste bilde fra Norge jeg vet om, er på denne siden:
http://ketil.svendsen.googlepages.com/panzerfaust (det fra Voss).

z
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Har ikke funnet slike selv enda, håper det dukker opp en etterhvert da selvsagt.

Namnam, sikler ved tanken på å grave opp noe sånn fra bakken. PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

TrondK wrote:Namnam, sikler ved tanken på å grave opp noe sånn fra bakken. PDT_Armataz_01_18
fant min Pzf60M liggende oppå bakken, jeg - snublet faktisk i den :)
http://ketil.svendsen.googlepages.com/Pzf60m01.jpg

Forresten: Noen som har peil på svenske Pansarskott M46?
http://home.swipnet.se/~w-42039/pansarskott_m46.htm
Deja vu? De nøytrale svenskene hadde jo pleid sine forretningsforbindelser gjennom hele krigen ;) ;)
Denne ble brukt ut 60-tallet ... Og joda: jeg vil gjerne kjøpe/bytte til meg en sånn!

z
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Hm- ja da bor du nok i nordnorge, hvor de har det som plommen i egget.

Er endel plasser der oppe jeg kunne tenkt meg å inspisert nærmere.




Finne en panzerfaust.... Helt forstyrrende deilig tanke egentlig. PDT_Armataz_01_11
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Var jo også noen som fant rester av en Stg44 i en kjeller i samme landsdel....virkelig et spesielt funn kan man si....
Mvh
Tormod
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Stutzpunkt wrote:Var jo også noen som fant rester av en Stg44 i en kjeller i samme landsdel....virkelig et spesielt funn kan man si....
Det var ein Stg44 og ein P38 på QXL for nokre år sidan som angivelig var gravd opp langs russegrensa ein plass. Fulle av gravrust sjølvsagt...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Var jo også noen som fant rester av en Stg44 i en kjeller i samme landsdel....virkelig et spesielt funn kan man si....
Har selv sett en slik funnet nedstøpt i et kjellergulv utenfor Stavanger.....
Minnes en gammel NUAV diskusjon hvor det fremgikk at Marinens MEK enheter hadde noen av disse på slutten av krigen?

Erik
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”