Skjold på luftvernkanoner

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Med ref. til Jørn sin kommentar her: http://www.kystfort.com/forum/topic2166.html
Hvis du ønsker å fremstille den slik som de fleste av dem stod i stillinger her i Norge, så kan du sløyfe skjoldene.
Hadde faktisk dette i tankene for noen dager siden og lurer på om noen vet om tyskerne av forskjellige grunner plukket av skjoldene selv?
Har sett slike skjold til 2cm Flak rundtom i landet og synes det er litt underlig at akkurat skjoldene skulle ligge igjen mens resten av kanonene er fjernet... Nesten som om de var demontert og kastet av tyskerne selv fremfor de som kjørte bort kanonene?

Har noen sett bilder av 2cm med skjold på norsk jord forresten?

Erik
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

vet ikke om jeg er helt på jordet her men kan det være fordi mesteparten av flak sto i oppmurte stillinger de gjorde det? Skjoldene kunne da fjernes på grunn av bedre oversikt? ikke vet jeg,kun en teori PDT_Armataz_01_04
mvh Atle M
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg kan ikke komme på å ha sett ett eneste bilde av lett flak i Norge med skjoldet på plass, enten de står i betongstillinger, på treplatter (med eller uten karm), i jordvoller, eller helt åpent.
Men jeg skal se igjennom det jeg kan komme på av bilder for å sjekke om det har "gjemt seg bort" en.

Hvis man tenker betongstilling el, så kunne man forestille seg at skjoldet f eks gjorde stillingen for trang (forværret muligheten for å gå rundt), men det stemmer jo ikke for åpne stillinger og at de mangler der også.

Kanskje kunne det være noe ved selve utformingen på skjoldet som gjorde at de som betjente kanonen foretrakk å være uten?

Ble de fleste 2 cm og 3,7 cm levert med skjold til Norge? Eller var mangelen en ren ressurssparing iverksatt fra høyere hold.
- Så kanskje resten som fikk levert med monterte det av i ren solidaritet? Litt søkt kanskje når man tenker på menneskets overlevelsesinnstinkt.
Gjorde disse skjoldene noen god jobb, var det i det hele tatt noen særlig vits i å ha dem der?
JornN
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

JornN wrote:Gjorde disse skjoldene noen god jobb, var det i det hele tatt noen særlig vits i å ha dem der?
Dei var vel først og fremst tenkt som splintvern og vern mot lettare kaliber, f.eks. 7,7mm (.303) mg som engelske fly var utstyrt med i første halvdel av krigen.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har noen sett bilder av 2cm med skjold på norsk jord forresten?
Har nå selv noen bilder av 2 og 3,7 cm med skjold.
Mangelen på slike bilder tror jeg ikke skyldes at det ikek ble brukt skjold, men det faktum at det eksisterer færre bilder tatt sent under krigen.
Tidlig var jo det nærmest ikke eksisterende på alt fra lett flak og oppover både på land og til sjøs. Man fant jo ut etterhvert at noe annet var utenkelig.
mvh
Paul
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Paul S. wrote:Tidlig var jo det nærmest ikke eksisterende på alt fra lett flak og oppover både på land og til sjøs. Man fant jo ut etterhvert at noe annet var utenkelig.
mvh
Paul
Nå har vi på noen bilder av lett flak fra Trondheim, sett mangel på skjold. Men mye av disse bildene var tatt tidlig. Nå er det en annen sak med de bildene som jeg har sett fra andre hold, fra området rundt Åsen marinebase.
De bildene er tatt mye senere i krigen, men det mangler fortsatt skjold.
Det gjelder både stillinger med flak 30 og 38.
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

De bildene er tatt mye senere i krigen, men det mangler fortsatt skjold.
Som du sikkert er klar over så var det ikke bare lett flak i Åsenfjorden :-)
Spørsmålet var om noen hadde sett bilder av lett flak med skjold..og ja, det har jeg.
Burde muligens ikke brukt ordet utenkelig, men heller nødvendig.
mvh
paul S.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”