Ukjent Tysk forkortelse.

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Jeg har en Tysk Luftwaffe hjelm som kommer fra Værnes,inne i læret på hjelmen og på rema er det stemplet bokstavkoden L.D.L.N.S ,noen her som vet hva dette står for ? Sannsynlig en enhet innen luftwaffe...

MVH

AYF
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Kan du legge inn ett bilde?
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Få se hva jeg får til men det hjelper nok ikke stort når det gjelder å finne ut hva for en enhet i Luftwaffe dette var.Helmen ble funnet på en gård rett sør for værnes(mot Meråker) rett etter krigen,på gården bodde Tyskere under krigen.

AYF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Forkortelsene høres ikke ut som noe standard. .. kanskje noe lokalt? (eller personlig?) hmm..

Erik H
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tidlige utgaver av Luftwaffe hjelmer hadde ofte stempling på innsiden av læret og kansje på rema som viste hvilken avdeling som skulle motta hjelmen.Har sett både Flak Regiment og flyavdelings stemplinger ,men denne har jeg ikke hørt om.Tyskerene var jo "store" på forkortelser så det er ikke alltid like lett å finne ut av .

AYF
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”