Kom over en tung jernkasse med lokk, er det noen som vet hva den har vært brukt til?
Mvh
Yngvar
Jernkasse med lokk
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Kassa er ca 80 cm lang med en myk list i lokket
- DSC_0040.JPG (418.94 KiB) Viewed 266 times
-
- Dette skiltet står oppe på lokket
- DSC_0037.JPG (410.06 KiB) Viewed 266 times
-
- DSC_0036.JPG (364.12 KiB) Viewed 266 times
Det er til utstyr for minesveiping. Sprenggreifer er ei eksplosiv innretning (klo) for å kutte kablar til miner.
Kjenner dessverre ikkje så godt til akkurat korleis desse fungerte reint teknisk, men andre her har kanskje kjennskap til det?
Kjenner dessverre ikkje så godt til akkurat korleis desse fungerte reint teknisk, men andre her har kanskje kjennskap til det?
Ta en titt her:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &p=1259074
Eller søk på google.de på Sprenggreifer. Står mye der (på tysk).
Håper dette er til hjelp.
Hilsen
Jan
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &p=1259074
Eller søk på google.de på Sprenggreifer. Står mye der (på tysk).
Håper dette er til hjelp.
Hilsen
Jan
Virkemåten var nok ikke ulik dagens kuttere som benyttes på mekaniske sveip.Knut Ø. wrote:Det er til utstyr for minesveiping. Sprenggreifer er ei eksplosiv innretning (klo) for å kutte kablar til miner.
Kjenner dessverre ikkje så godt til akkurat korleis desse fungerte reint teknisk, men andre her har kanskje kjennskap til det?
Jeg har ingen gode bilder/tegninger for hånden, men vedlagte enkle skisser er et forsøk på å illustrere virkemåten: Sveipewire med kuttere (passive, eller i dette tilfellet: Eksplosive) slepes etter fartøyet (minesveiperen). Kutterne "fanger" minekabelen i den kileformede åpningen, og denne kuttes ved at en eksplosiv ladning "skyter" en bolt med en knivformet egg gjennom kabelen). Ladningen utløses normalt av kraften som minekabelen trekker i kutteren med, men på moderne systemer kan dette også være styrt akustisk fra minesviperen.
Mekaniske kuttere "sliter" av minekabelen med ren kraft.
Mekaniske sveip er i dag mer eller mindre historie - erstattet av influenssveip som setter opp signaturer av trykk/elektromagnetisk felt/akustikk for å trigge vår tids "intelligente" minesystemer.
Kystvakten (samt diverse "miljøorganisasjoner") benytter også lignende systemer for å kutte trålwire ol.
- Attachments
-
- Eksplosiv kutter.jpg (44.54 KiB) Viewed 215 times
-
- Oropesasveip.jpg (16.35 KiB) Viewed 215 times
Last edited by Natter on 05 Feb 2009 16:06, edited 1 time in total.
Takk for detaljert informasjon, det er greit å vite hva som har vært i slike kasser som man finner. Er denne kassen fra krigen?
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Det er et helt plausibelt spørsmål, og det kan godt hende at det finnes nyere systemer med "ladesystem" (skjønt da tror jeg heller på alternative løsninger, som f.eks. hydrauliske kuttere el.).Knut Ø. wrote:Kanskje eit dumt spørsmål; men må ein ikkje då stadig hale ombord kuttarane for å "lade" dei på nytt etter at dei har detonert? Eller er dei utstyrt med eit slags autoladesystem?
Konvensjonelle kuttere må i alle fall tas inn for å relades, men i praksis er ikke dette et spesielt stort problem. Et minefelt er ikke et "felt" i ordets rette forstand (må ikke sammenlignes med et felt med landminer som gjerne kan ha en viss "dybde"). Sjøminer legges typisk i linjer (se vedlagte skisse), med god innbyrdes avstand - av naturlige grunner, gitt at vi snakker om typisk 300-1500kg (inkl. bunnminer) med sprengstoff, og man vil ikke sette av hele feltet i ett...
Avh. av situasjonen har man ikke som mål å fjerne alle minene ("opprydning i fredstid er en annen sak) - det primære er å etablere en trygg korridor gjennom feltet, noe som kanskje kan oppnås med å sveipe 1-2 miner i linjen.
Nå er riktignok situasjonen i dag noe anderledes enn for 60 år siden (selv om materiell fra den gang stadig er relevant og brukbart). I tillegg til de konvensjonelle minesystemene (bunn- og forankrede miner med kontakt og/eller magnetisk/akustisk tennapparat) har man i dag fått systemer med avanserte sensorer og lengre rekkevidde (i praksis "torpedoer" som fyres fra utlagt posisjon). Minene er også adskillig mer intelligente og kan programmeres til å ta spesielle fartøysklasser (i teorien individuelle fartøy...), og evt. slippe et antall fartøyer forbi før de aktiveres (dermed gir man inntrykk av at farvannet er trygt). Dette betyr naturligvis at man i dag satser tilsvarende på mer sofistikerte mottiltak enn de gamle mekaniske sveipene.
- Attachments
-
- Minelinjer.jpg (27.62 KiB) Viewed 179 times