Hotckiss mitraljøse

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hotckiss mitraljøse M/11 6,5mm Brukt i forsvaret fra 1911 til 1935

Hotckiss mitraljøse M/98 6,5mm Brukt i forsvaret fra 1898 til 1940

Foto: FMU/Maria Åsli Akerø. Forsvaret
Attachments
Hotckiss mitraljøse M/98 6,5mm
Hotckiss mitraljøse M/98 6,5mm
våpen0001.jpg (96.84 KiB) Viewed 435 times
Hotckiss mitrljøse M/11 6,5mm
Hotckiss mitrljøse M/11 6,5mm
våpen0003.jpg (63.76 KiB) Viewed 435 times
Mvh
Yngvar
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

tror nok den hotchissen var i bruk litt lenger en 1940? læreren min sa de hadde en slik montert på volvo felten en gang på rep oppe i namsos.
ow
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ole w wrote:tror nok den hotchissen var i bruk litt lenger en 1940? læreren min sa de hadde en slik montert på volvo felten en gang på rep oppe i namsos.
HV-02 hadde endel Hotchkiss etter krigen. Det var svært blandet væpning i heimeværnet den første tiden. Etter hvert ble det satset på MG 34 både som mg og mitraljøse. At Hotchkiss ble benyttet så sent som etter at volvo jeepen var tatt i bruk er svært tvilsomt. Da hadde 6,5 kaliberet vært utfaset i mange år og ammunisjonen var ikke lenger i produksjon som militær ammunisjon. Den ble riktignok nyttet i lang tid som sivil am av skytterlag o.l. Alle militære våpen med 6,5 ble ganske for faset ut etter krigen. 7,62 ble standard, selv om marinen lenge fortsatt brukte 7,92 mauser.

ervold
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

vet ikke når den reppen var, men lærern min sa det mens vi var på rustkammeret i trondheim. vet ikke når dette var men han blir snart 60 år.
ow
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

ervold wrote:
ole w wrote:tror nok den hotchissen var i bruk litt lenger en 1940? læreren min sa de hadde en slik montert på volvo felten en gang på rep oppe i namsos.
HV-02 hadde endel Hotchkiss etter krigen. Det var svært blandet væpning i heimeværnet den første tiden. Etter hvert ble det satset på MG 34 både som mg og mitraljøse. At Hotchkiss ble benyttet så sent som etter at volvo jeepen var tatt i bruk er svært tvilsomt. Da hadde 6,5 kaliberet vært utfaset i mange år og ammunisjonen var ikke lenger i produksjon som militær ammunisjon. Den ble riktignok nyttet i lang tid som sivil am av skytterlag o.l. Alle militære våpen med 6,5 ble ganske for faset ut etter krigen. 7,62 ble standard, selv om marinen lenge fortsatt brukte 7,92 mauser.

ervold
Hotchkiss var Hjemmevernets første mitraljøse. Østfold HV
hadde noen Hotchkiss de første årene, men de ble nesten ikke brukt fordi den var uhåndterlig og tung. Lavetten var også vanskelig og bære med seg. Allt veide ca 50 kilo. Selv er (var) jeg i Hjemmevernet fra 1963, har aldri sett det våpnet i HV. ED.
ErikD
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”