Hva er dette? (bombekastergranat)

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hei,

for noen år siden fant vi denne vesle saken mens vi gikk på tur i nærområdet.

Image

Image

Hva er dette fra? Den er 180 mm lang slik den fremstår i dag, bakstykket er 90 mm (med halefinnene) og tvers over halefinnene er den omtrent 80 mm.

Den er funnet omtrent 400 meter fra yttergrensene av Fjell Festning. Nærmeste bombekasterstilling er 500 meter fra stedet, og nærmeste M19 Maschinengranatwerfer ligger 518 meter fra stedet. Dog, siden granaten er mer enn 5 cm i diameter, kan den vel ikke være fra m-19, men hva er den fra da? Er den fra 8.14 cm GrW 34, standard medium morter, eller fra en overtatt norsk M35, som også var 8,14 cm? Såvidt jeg skjønner er rundt 8 cm et ganske vanlig bombekasterkaliber.


Om det er ønskelig med bilder fra andre vinkler, mål eller lignende, så bare spør, den ligger jo rett ved siden av meg her.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

De fleste bombekastere som var tilgjengelige i mellomkrigstiden var kopiert eller linsensproduserte versjoner av de franske "Mortier de 81mm Mle1927/1931" også kjent som Brandt bombekastere. Polen, Østerrike, Nederland, Tjekkoslovakia, Italia, Finland, Danmark, Romania og Norge hadde lisensproduserte versjoner, mens andre land som USA, Japan og Tyskland utviklet egne versjoner basert på samme design, men i samme kaliber. Russland brukte også samme design, men kom i 82 mm istedenfor 81,4 mm som "alle andre" brukte.

Med forbehold om at jeg tar feil så kan jeg si at utifra det jeg har sett har de fleste av Brandt modellene en ganske "pæreformet" granat med huller innimellom styrefinnene. Meg bekjent er det kun de tyske "wurfgranate" som har denne lange halen med huller ovenfor styrefinnene.

Kanskje kan du sjekke noen av målene oppimot denne tegningen....?


Erik
Attachments
8-cmWGr34.jpg
8-cmWGr34.jpg (36.85 KiB) Viewed 572 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Wow, bulls eye! Alle målene jeg kan sjekke stemmer perfekt, så det må være rett. Tusen takk!

Med andre ord er dette fra en portabel morter, og ikke noen festningsmontert morter? Som kjent fantes det jo haugevis med mortere på Fjell...
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Alle målene jeg kan sjekke stemmer perfekt, så det må være rett
Flaks! ;-)

Grw 34 er i utgangspunktet postabel, men jeg er rimelig sikker på at det meste på Fjell festning sto i fastmonterte stillinger. Mulig de hadde vekselstillinger for noe, men det blir bare gjetting fra min side.

Har sett noen uvanlige RS`er som er for bombekaster oppe ved kommandobunkeren og ute ved luftvernbatteriet. Etter tegningen ser disse ut til å stemme bra med Grw 34.

Erik
Attachments
Gerät for Grw34.JPG
Gerät for Grw34.JPG (80.99 KiB) Viewed 542 times
Fjell1.JPG
Fjell1.JPG (53.61 KiB) Viewed 542 times
Fjell2.JPG
Fjell2.JPG (103.9 KiB) Viewed 542 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

:D Genialt! De der stillingene har jeg jo sett og vært nedi mange, mange ganger, og så har jeg kanskje en granat skutt ut fra en av dem.

Bildet du har lagt ut ligger ganske langt sør på anlegget, stemmer ikke det? Mener å huske hvor akkurat det der er hen.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Sør stemmer nok bra!
Faktisk litt sørvest for luftvernbatteriet hvis jeg husker rett.

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Sør stemmer nok bra!
Faktisk litt sørvest for luftvernbatteriet hvis jeg husker rett.

Erik
Ja, det stemmer. Tror det ligger en flak-stilling like i nærheten også, men jeg er lettere usikker på om det faktisk er det det er. Ser for meg ut som en stilling for lett flak, 2cm. Like i nærheten av denne granatkasterstillingen er det i alle fall 3 mg-stillinger, som ligger ganske så på kanten av stupet.

Gikk støtten (foran granatkasteren, altså) rundt på skinner, eller hvilte den bare på metall? Ble den sveivet, eller kunne man bare dytte på den?
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Må snart melde pass mens leken er god da jeg har hatt flaks så langt ;-)
Vet fint lite og ingenting om denne innfestingen, men ser for meg at hele platen dreies på et kulelager med støtter og det hele.
På den franske 5cm versjonen er det en gradskive på underdelen og en pil på den øvre. Man kan så "løsne" platen med en hurtiglås og skyve den rundt for hånd og låse den igjen i rett posisjon. Tipper den tyske er av samme prinsipp, men dette er bare gjetting....
Neste gang du går forbi kan du kanskje ta en nøye titt for oss begge og se etter gradeinndelinger på sokkelen?

Mvh
Erik E
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Må snart melde pass mens leken er god da jeg har hatt flaks så langt ;-)
Vet fint lite og ingenting om denne innfestingen, men ser for meg at hele platen dreies på et kulelager med støtter og det hele.
På den franske 5cm versjonen er det en gradskive på underdelen og en pil på den øvre. Man kan så "løsne" platen med en hurtiglås og skyve den rundt for hånd og låse den igjen i rett posisjon. Tipper den tyske er av samme prinsipp, men dette er bare gjetting....
Neste gang du går forbi kan du kanskje ta en nøye titt for oss begge og se etter gradeinndelinger på sokkelen?

Mvh
Erik E
Jeg er redd saken er veldig rusten. Var inne der for ikke så lenge siden, men skal vel opp der snart igjen, så da skal jeg se etter. Virker jo rart om det ikke var noen form for gradeinndeling?
Sindre
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”