Bunkerutstyr og ild ledning til Sketchup modeller

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Etter litt kategorisering av bilder sammen med de jeg har fra før, trekker jeg følgende foreløpige konklusjon.

Lange Zielsaeule C.38 har vært i bruk på en rekke marinebatterier så den er en bra neste kandidat. Utifra de bilder som er publisert her er det minst 3 forskjellige utgaver. Jeg for holde meg til den som Natter har vist bilder av da jeg da har bilder fra i hvertfall 2-3 sider. Uten noen dimmensjoner blir dette imidlertid litt diktning. Størrelsen på filen etterpå bør jo også være minst mulig så antall detaljer må begrenses.

6m avstandsmåler er også en bra kandidat (fra Trondenes & Natter) utifra gamle bilder identifiser jeg den til Entfernungsmesser (PK 680 6m). Er dette korrekt? (Har da ihvertfall en dimmensjon, 6m mellom ytre linser PDT_Armataz_01_03)

Gjør også ferdig regnebord C.39 (Den eneste i Norge... hmm) utifra bildene herfra. Litt usikker på hvilket regnebord/computer som bør være neste kandidat.

Takk for mange bilder
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Ser at våpene i geværstativet står feil PDT_Armataz_01_18
De skal stå sideveis :)
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Vevang wrote:Ser at våpene i geværstativet står feil PDT_Armataz_01_18
De skal stå sideveis :)
Ikke nødvendigvis, har sett begge deler.
C. Hoff
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Den "mekaniske Komputereren" som sto i i Lørberen på ørlandet og fungerte som regnemaskin for Austrått kanonen ble sendt til Trondenes på 70 tallet,mån tro om det er noen av de som her er avbildet..
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

AYF wrote:Den "mekaniske Komputereren" som sto i i Lørberen på ørlandet og fungerte som regnemaskin for Austrått kanonen ble sendt til Trondenes på 70 tallet,mån tro om det er noen av de som her er avbildet..
Det skjedde tidlig på 80-tallet så vidt jeg husker.
Av det avbildede materiellet er svært mye fra Austråtbatteriet, blant annet den eneste kjente LBKG C/36 (populært kalt "hesten"). Det eneste stedet man fant personer som ville gjøre en innsats og berge dette utstyret fra ødeleggelse og tap var blant pensjonistene på Trondenes. Med god hjelp fra personell ved ØHF ble materiellet tatt ut av bunkeren og sendt nordover. LBKG C/36 måtte sages i to for å få den ut, for så å bli sveiset sammen igjen på ØHF. (ØHF = Ørland hovedflystasjon)
JEF
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Med hjelp fra forumet begynner utstyrssamlingen å bli adskillig bedre, foreløpig når det gjelder peile utstyr. Vedlagte bilde er en liten "fremdrifts rapport"

Det gjenstår forsatt litt, legges ut når det er klart. Korrekt betegnelse på de ulike kombinasjoner er dagens quis. (jeg har ikke fasiten, men dere har det)

Neste blir antageligvis mer regneutstyr (computere)

(Oppdatert bilde med siste endringer)
Attachments
Plotting optics3.jpg
Plotting optics3.jpg (118.09 KiB) Viewed 258 times
Last edited by AndersHJ on 09 Jan 2010 20:48, edited 1 time in total.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Jeg vil bare gi en oppmuntring for det gode arbeidet vist her.
En kjempefin referanse for denne type utstyr.

PDT_Armataz_01_18
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

superfuzz wrote:Liten idiotdetalj: Lettere våpen oppbevares aldri med magasiner i ;-) Ikke før det smeller.
En liten idiotdetalj til:
Angående FF33, brun bakelitt felttelefon. Hvis den skal brukes i en bunker for marinen skal den ha gul stripe på lokket PDT_Armataz_01_18
C. Hoff
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

c_hoff82 wrote:
superfuzz wrote:Liten idiotdetalj: Lettere våpen oppbevares aldri med magasiner i ;-) Ikke før det smeller.
En liten idiotdetalj til:
Angående FF33, brun bakelitt felttelefon. Hvis den skal brukes i en bunker for marinen skal den ha gul stripe på lokket PDT_Armataz_01_18
Supert, så lyse grønn er Heer ? og lyse blå ballongkorpset ?

PS Fant du bilde av baksiden på (vinduer) Løkhaug ?
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

var oppe i fossliåsen for en stund tilbake. de hadde åpnet kommando bunkeren og hadde satt i stand litt. trodde de hadde bestemt seg for å fikse litt opp. det sto et geværstativ som jeg mener var originalt tysk. var egentlig på skolen så jeg hadde dårlig tid. jeg var ikke frekk nok til å spørre om det for de jeg trodde det skulle restaurere bunkeren. nødbelysningen og det var fikset. senere rev de ut alt og kastet det PDT_Armataz_01_19
ow
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Farven på den stripen på felttelefonen har ikke noe med hvilken gren innen Wermacht som benyttet den.Tyskerne hadde forskjellige apparater bygd inn i den bakelittkassetypen som FF33 var bygd inn i,derfor denne merkingen for å skille de.

1.Standard tysk FF 33 Grønn stripe på det lille hvite feltet i lokket

2.Felttelefon med adapter,gul stripe i dette feltet.Denne felttelefonen hadde mulighet for å montere ett adapter der du kunne feste på et head set,disse ble brukt ved kanoner,lyskasterposisjoner +div der du måtte ha hendene fri til å betjene utstyr.Mye brukt ved kystbatteri

3.Rød bred stripe på siden av lokket, : en såkalt avlyttningssikker sak som ble kalt summertelegraf(Sutel),dene var utstyrt med morsenøkkel og komuniserte med telegrafi.

4.Bred gul stripe over lokket: Erdspreichgerate,en telefontype du kunne bruke i bunkersanlegg hvis det ble brudd i en ledning på linja,denne brukte jord som referanse til å prate over bare en leder.

5.Festung notsender,en sak som er bygd inn en felttelefonlignende bakelittboks.Vertikal grønn stripe i enden av lokket på siden ,ca 3 cm bred.Ble brukt ved blokkerte utganger til bunkere etter evt bombeangrep.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Supert, da kan jeg fortsatt bruke grønnstripe, det for holde med en type felttelefon for min del så da burde den gå bra i alle grener av Wehrmacht.
Takk for informativt svar.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Da har jeg tydeligvis fått litt vranglære tidligere PDT_Armataz_01_18
Høres logisk ut det du forteller nå.
C. Hoff
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Begynner å nærme meg ferdig med peileutstyr som vist på siste bilde, har imidlertid noen spørsmål.

Noen som noen bilder av periskop topp til Zielsäule?

Ellers vil jeg gjengi informasjon sakset fra Erik E på Axis Forum
Zielsäule S1C38 for flareguns in medium calibre batteries/50 Volt AC for ranges up to 36000 meters
Zielsäule S2C38 for main guns in medium calibre batteries /50 Volt AC for ranges up to 36000 meters
Zielsäule S2C40 for guns in heavy calibre batteries /110 Volt AC for ranges up to 72000 meters
Peilsäule S3C41 for observers or "Peilstelle" attached to heavy batteries + batteries & torpedobatteries without electrical transmitting of datas (Seipa-Epa anlage)
Min utgave bør kan kunne identifiseres til en S1C38 eller S2C38 for de som er interresert i slikt. Pil A angir ferdig plass for instrumenter disse er med på S2C40. Har imidlertid sett ett bilde fra fronten av en med 2 "klokker" ved pil B. Noen som har en ide om dette ?

Kunne også trenge noen bedre bilde av peilesats for SF14 hær utgave (grønn på tidligere bilde) har kun sett ett lite bilde av denne så bedre bilde(r) gjør at denne bør kunne bli bedre.

Ellers er Rechentisch C.39 mit E.A.Uhr C31 ferdig så langt jeg kommer etter bidrag fra forumet. Takker. Denne blir også med i Løkhaug modellen.
Attachments
Rechentisch C.39 mit E.A.Uhr C31.jpg
Rechentisch C.39 mit E.A.Uhr C31.jpg (90.36 KiB) Viewed 199 times
Plotting optics5.jpg
Plotting optics5.jpg (91.72 KiB) Viewed 199 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Ellers er Rechentisch C.39 mit E.A.Uhr C31 ferdig så langt jeg kommer etter bidrag fra forumet.
Jeg ser at du klipper inn deler av foto (f.eks. instrumenter). Vet ikke hvor stor betydning det har, men jeg vil gjøre oppmerksom på at bildene som er postet her (i alle fall fra min side) er betydelig redusert i størrelse + komprimert.
Om original kvalitet ønskes, er det bare å sende en PM og oppgi bildenavn (ta gjerne med sted, f.eks. Trondenes) og mailadresse.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”