Bunkerutstyr og ild ledning til Sketchup modeller

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Natter wrote:
AndersHJ wrote:Ellers er Rechentisch C.39 mit E.A.Uhr C31 ferdig så langt jeg kommer etter bidrag fra forumet.
Jeg ser at du klipper inn deler av foto (f.eks. instrumenter). Vet ikke hvor stor betydning det har, men jeg vil gjøre oppmerksom på at bildene som er postet her (i alle fall fra min side) er betydelig redusert i størrelse + komprimert.
Om original kvalitet ønskes, er det bare å sende en PM og oppgi bildenavn (ta gjerne med sted, f.eks. Trondenes) og mailadresse.
Ellers takk, men det går bra for nå. Har brukt noen av dine bilder på regnebordet. Det er flere hensyn å ta. Unødvendig å legge for mye arbeid i modellene uten å ha blant annet nøyaktig ytre mål. Nå er målene kun bedømt utifra sammenlignbare størrelser på bildene og personhøyde osv. Skal man gjengi disse korrekt bør bildene tas rett på den individuelle klokke uten gjenskinn. Total filstørrelse etterpå med tanke på at den skal inn i en bunkermodell må også med i beregningen. Grensen på Google er 10mb og både Trondenes kanon og Løkhaug er nå tett opp til grensen. Kristiansand er way off og begynner nesten å bli for tung for min Intel i7 (8 prosessorers) maskin, må splittes opp.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Jag så en rapport en gang der det sto at sjøforsvaret tok flere bilder av kommandoplassen i Lørberen før utstyret ble demontert,noen som har sett disse bildene ? Er det neon som har et godt bilde av den LBKG C/36 fra Ørlandet ?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Mht peileinstrumenter gjenstår nå kun to varianter under panserkuppel, har litt dårlig bildegrunnlag men det får gå.

Mht avstandsmålere er det nå 2 varianter av 10,5m i tårn i samlingen. Samt disse to her i mindre størrelse. Etter å ha lett litt på nettet ser det ut til at R40 også ble brukt mot luftmål. Skulle muligens også hatt en vanlig type mellom 1m og 4m men bildegrunnlaget er foreløpig for tynt. Det er meningen at instrumenter skal publiseres som egne pakker når de er ferdig men er det noen som ikke vil vente ... send pm.
Attachments
Em 4m R40.jpg
Em 4m R40.jpg (107.62 KiB) Viewed 524 times
EM 1m R36.jpg
EM 1m R36.jpg (155.38 KiB) Viewed 524 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Mht peileinstrumenter gjenstår nå kun to varianter under panserkuppel, har litt dårlig bildegrunnlag men det får gå.

Mht avstandsmålere er det nå 2 varianter av 10,5m i tårn i samlingen. Samt disse to her i mindre størrelse. Etter å ha lett litt på nettet ser det ut til at R40 også ble brukt mot luftmål. Skulle muligens også hatt en vanlig type mellom 1m og 4m men bildegrunnlaget er foreløpig for tynt. Det er meningen at instrumenter skal publiseres som egne pakker når de er ferdig men er det noen som ikke vil vente ... send pm.
Du har formodentlig sett dette bildet (fra tråd med fargelagte originalfotos)?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Natter wrote:
AndersHJ wrote:Mht peileinstrumenter gjenstår nå kun to varianter under panserkuppel, har litt dårlig bildegrunnlag men det får gå.

Mht avstandsmålere er det nå 2 varianter av 10,5m i tårn i samlingen. Samt disse to her i mindre størrelse. Etter å ha lett litt på nettet ser det ut til at R40 også ble brukt mot luftmål. Skulle muligens også hatt en vanlig type mellom 1m og 4m men bildegrunnlaget er foreløpig for tynt. Det er meningen at instrumenter skal publiseres som egne pakker når de er ferdig men er det noen som ikke vil vente ... send pm.
Du har formodentlig sett dette bildet (fra tråd med fargelagte originalfotos)?
Nei, hadde ikke sett den, (har ikke vært med så lenge, selv med masse søking er det ikke alt jeg har fått med meg). Har dog funnet orginalen tidligere. Er såvidt enkel at den burde med, men usikker på lengden.
Kan det være 3meters, jeg har skrevet pk681 i filnavnet men den betegnelsen er ikke verifisert.. Passer i såfall bedre i bunkere med overdekning, 4m blir for stor. Burde hatt ett bilde fra andre siden som viste ratt.
Attachments
Bundesarchiv_Bild_101I-113-0006-34,_Nordeuropa,_Küstenbatterie,_Entfernungsmesser (PK681).jpg
Bundesarchiv_Bild_101I-113-0006-34,_Nordeuropa,_Küstenbatterie,_Entfernungsmesser (PK681).jpg (64.48 KiB) Viewed 505 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Første 2 pakker med bunker utstyr er ferdig så langt jeg kommer nå. En pakke for avstandsmålere og en for peileutstyr.

Rangefinders
10,5m i 2 varianter, 6m, 4m, 3m og 1meter. Burde dekke de fleste behov.

PlottingOptics
Skal dekke det viktigste utstyret på marine og hærbatterier.

Pakkene lastes opp til Google 3DWarehouse i løpet av kvelden.

Har planer om å lage en pakke for regnebord og en for kommunikasjon også.
Attachments
PlottingOptics.jpg
PlottingOptics.jpg (114.7 KiB) Viewed 455 times
RangeFinders.jpg
RangeFinders.jpg (60.37 KiB) Viewed 455 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Her har du noen mål og bilder av peilesøylen fra Rogaland Krigshistoriske Museum som lovet. Jeg aner ikke hvilken type det er, den er modifisert etter krigen til Illedningssystem G (BODIL).
Den sto litt vanskelig til på lageret, og jeg hadde bare mobilen til å ta bilde med, skal se om jeg får ordnet noen skikkelige bilder en annen gang.
Attachments
IMG_0255.JPG
IMG_0255.JPG (511.7 KiB) Viewed 410 times
IMG_0254.JPG
IMG_0254.JPG (471.48 KiB) Viewed 410 times
IMG_0253.JPG
IMG_0253.JPG (540.72 KiB) Viewed 410 times
IMG_0252.JPG
IMG_0252.JPG (516.79 KiB) Viewed 410 times
IMG_0251.JPG
IMG_0251.JPG (458.31 KiB) Viewed 410 times
IMG_0250.JPG
IMG_0250.JPG (447.48 KiB) Viewed 410 times
IMG_0249.JPG
IMG_0249.JPG (494.37 KiB) Viewed 410 times
IMG_0248.JPG
IMG_0248.JPG (479.24 KiB) Viewed 410 times
plotting_optics5_145.jpg
plotting_optics5_145.jpg (65.2 KiB) Viewed 410 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ligner ikke umiddelbart den jeg modellerte fra Trondenes, muligens en C38. Etter en rask sjekk ser det ut til at jeg ikke har bommet så mye på dimmensjonene heller. PDT_Armataz_01_13 Litt flaks på en jo ha.

Takk for innstatsen. :D
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

s2c38
Attachments
s2c38-1.jpg
s2c38-1.jpg (111.08 KiB) Viewed 389 times
s2c38.jpg
s2c38.jpg (40.97 KiB) Viewed 389 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

AndersHJ wrote:Ligner ikke umiddelbart den jeg modellerte fra Trondenes, muligens en C38. Etter en rask sjekk ser det ut til at jeg ikke har bommet så mye på dimmensjonene heller. PDT_Armataz_01_13 Litt flaks på en jo ha.

Takk for innstatsen. :D
Det er nok en S3C41
JEF
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Pakken med optisk utstyr er publisert og pakken med sambandsutstyr nærmer seg ferdig og er sendt til Holland for feedback og headset.

Publiser derfor noen bilder i denne tråden for eventuelle tilbakemeldinger og innspill. Forklarer det utstyret som er laget sammen med det enkelte bilde. Grunnlaget er ymse nettsider (bla den norske) men det er lite der ute med unntak av FF33. Håper derfor at utvalget av utstyr er typisk. Bunker telefoner var mangelvare og en mengde med FF33 var i bruk over alt er mitt generelle inntrykk.
Attachments
Fra venstre:<br />- Marine / kyst radio Ha5K39c<br />- Mottager moduler 2stk Mw E C<br />- Vanlig stasjonær radio Kw E. A. Kurzwellenempfänger a, 2 typer<br />- &amp;quot;Bærbar&amp;quot; Hær radio Torn E b<br />Får også med en bord mic og headsett er planen
Fra venstre:
- Marine / kyst radio Ha5K39c
- Mottager moduler 2stk Mw E C
- Vanlig stasjonær radio Kw E. A. Kurzwellenempfänger a, 2 typer
- &quot;Bærbar&quot; Hær radio Torn E b
Får også med en bord mic og headsett er planen
Communication3.jpg (165.91 KiB) Viewed 302 times
To varianter av bunkertelefon. Det kommer muligens også en rund en for skyts fra Holland.
To varianter av bunkertelefon. Det kommer muligens også en rund en for skyts fra Holland.
Communication2.jpg (136.87 KiB) Viewed 302 times
Fra venstre:<br />-50 linjers sentral med 3 bylinjer for større batterier<br />- Lukket FF33<br />- Bylinje tillegg til klappenschrank<br />- FeldFeldklappenschrank Zu10<br />- Oppå 10 linjers utbygging.<br />- FF33 åpen operatør telefon.
Fra venstre:
-50 linjers sentral med 3 bylinjer for større batterier
- Lukket FF33
- Bylinje tillegg til klappenschrank
- FeldFeldklappenschrank Zu10
- Oppå 10 linjers utbygging.
- FF33 åpen operatør telefon.
Communication1.jpg (143.96 KiB) Viewed 302 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Da er bunker utstyr pakke 3 - Communication - Funkstelle lastet opp.

Arbeid med pakke 4 er bra underveis. Har fortsatt noen svarte hull, kommer tilbake med spørsmål i løpet av helgen.

Mvh
Attachments
Communication.jpg
Communication.jpg (157.81 KiB) Viewed 239 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Helt vanvittig med innsats du legger ned i dette Anders! Utrolig imponerende arbeid og tempo på deg...
Prøvde selv sketch-up en gang, men klarte ikke å lage en firkantet firkant engang før jeg ga opp. Har arbeidet som grafisk designer i mange år, men 3D får jeg rett og slett bare ikke til...

Gøy å se at andre får det til ihvertfall! :D


Kai
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

bactuz wrote:Helt vanvittig med innsats du legger ned i dette Anders! Utrolig imponerende arbeid og tempo på deg...
Prøvde selv sketch-up en gang, men klarte ikke å lage en firkantet firkant engang før jeg ga opp. Har arbeidet som grafisk designer i mange år, men 3D får jeg rett og slett bare ikke til...

Gøy å se at andre får det til ihvertfall! :D


Kai
Ikke gi opp men begynn med noe enkelt og ikke en 2 etg bunker. Triks for å få noe system på det er å bruke linjaler (masse) Shift knappen ved strek tregning for å få den til å følge en akse, samt manuelt skrive inn lengder på alt du tegner som ikke ender i ett annet punkt eller linjal.

Det kan også være lurt å gjøre ferdig grunnplanet i 2d før du starter på 3d.

Mvh
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jeg har nå studert ildledningssystem B (ex tysk) som sengelektyre i over en uke. Begynner å få ganske bra oversikt selv om jeg aldri tar igjen J E F. Er også nesten ferdig med de elementene som inngår der for Pakke 4 i bunkerutstyr. Tysk nummerering og betegnelse inngår ikke i reglementet så der trenger jeg litt hjelp for å få det riktig.

Kan lage en liten kjapp oppsummering på forumet av systemet hvis det er ønskelig fra brukerne (blir i så fall i egen tråd).

Noe av utstyret som er avbildet i denne tråden inngår imidlertid ikke i ildledningssystem B. Så det trenger jeg fortsatt litt hjelp med hvis det skal inngå i samlingen.

Oversikt over noe av utstyret i ildledningssystem B
Norsk Tysk
Avstandsbord M/55 ?

Samme bord:
-Sidebord M/39 Rechentish C.39
-Regnebord M/37 Tages verbesserungs rechenschlebers C.37 [TVR]
-Avstandsklokke M/31 EA Uhr C.31

LEPA S2.C39 EPA Empfänger S2 C.39
SIPA S2.C39 Seipa Empfänger S2 C.39
Lengdefartsmåler ?
Avstandssender ?
Avstandsmottager ?
Retningssender ?
Retningsmottager ?

Så til annet utstyr som muligens skal med

Norsk Tysk
Langbasiskorrektør Lang Basis Klein Gerät C.36
(Gjør om 2 peilinger til batteri peiling og lengde)
Grafisk avstandskorrektør Graphischer E.U-Messer LB/C 38
(Erstattet denne lengdefartsmåler i Ildl. Sys B på store batterier)
Observasjonsomregner M/40 Au-Au Gerät C40

Har bra med bilder nå på det meste muligens med unntak av langbasis korrektør. C.36 fra denne tråden.
Attachments
C.36 så langt jeg kommer
C.36 så langt jeg kommer
Ildledning5.jpg (93.52 KiB) Viewed 146 times
Last edited by AndersHJ on 11 Feb 2010 12:04, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”