En litt uvanlig sjømine

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fant denne minen i en park i Lillesand, den er noe uvanlig. Er det noen som har noe detaljer om denne?
Attachments
Uvanlig sjømine
Uvanlig sjømine
DSC02075.JPG (154.54 KiB) Viewed 307 times
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

den var spessiell, har aldri sett en slik hybrid før?

Hvor i Lillesand fant du denne?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hukommelsen er ikke til å stole på, men umiddelbart får jeg assosiasjoner til en engelsk flydroppet sjømine...
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Denne minen står i en park like ved dypvannskaia i Lillesand.

Nei jeg tror ikke det er en engelsk flymine, en av mine tidliger jobber i Sjøforsvaret var å detonere disse under vann når de ble funnet rundt om i landet. De er lange og med lik diameter, og de er "skråskjært" i den ene enden.

Jeg trodde først det var noen som hadde laget noe selv, men det er detonatorer på toppen så den må ha stått slik den er på bilde, rett under vann.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote: 16 May 2010 10:50Nei jeg tror ikke det er en engelsk flymine, en av mine tidliger jobber i Sjøforsvaret var å detonere disse under vann når de ble funnet rundt om i landet. De er lange og med lik diameter, og de er "skråskjært" i den ene enden.
Det finnes mange ulike modeller, og ikke alle er konstruert iht den beskrivelsen...
Yngvar wrote: 16 May 2010 10:50Jeg trodde først det var noen som hadde laget noe selv, men det er detonatorer på toppen så den må ha stått slik den er på bilde, rett under vann.
Dette "kunstverket" er nok satt sammen av 2-3 ulike minesystemer: Kuppelen nederst stammer sannsynligvis fra en britisk eller tysk standard fartøyslevert forankret kontakt- eller influensmine. "Kroppen" stammer fra en britisk eller tysk fallskjerm-/bombe-/torpedomine, mens syrehornene på toppen (som for meg ser tyske ut) nok er sveiset på som pynt...

Vanskelig å fastslå eksakt opprinnelse (nasjonalitet/modeller) uten bedre nærbilder og mål.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”