Utstyr i Leitstand

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Har sett på alle bildene av alt ildledningsutstyret i tråden om Bunkerutstyr og ild ledning til Sketchup modeller.
( http://www.kystfort.com/forum/topic3312.html )

Med tanke på at enkelte ildledebunkere ikke er så store så kan det jo ikke ha vært plass til alt dette der inne...

Hadde de mindre utgaver av disse maskinene til mindre bunkere?

(Bilde tatt av Natter i tidligere nevnte tråd)
Attachments
Er det plass til alt dette i en mindre Leitstand da...:-)
Er det plass til alt dette i en mindre Leitstand da...:-)
Ildlede utstyr.jpg (144.58 KiB) Viewed 335 times
C. Hoff
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kan ikke si at jeg har oversikten ennå men mitt inntrykk fra bøker og forumet er at mindre Hær batterier < 15cm ofte ikke hadde mer enn ett par eselører med peileskive, muligens en liten avstandsmåler og forøvrig tabeller, dvs mye av det samme som ett normalt feltartilleri batteri. Det fikk vel tilført litt mer utstyr etterhvert, noe som forklarer alle ulike typer og nasjonalteter på avstandsmålere.

Mvh
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

c_hoff82 wrote:Med tanke på at enkelte ildledebunkere ikke er så store så kan det jo ikke ha vært plass til alt dette der inne...
Ikke at jeg har mye peiling på den tyske ildledningsutrustningen, men bildene er fra en musumsutstilling, og omfatter bla. forskjellige typer av noenlunde tilsvarende utstyr. Man ville neppe finne alt dette på ett og samme sted (for øvrig var vel MKB-leitstand'er - og i særdeleshet for et fjernkampbatteri som Trondenes - ikke av de minste heller).
Med datidens teknologi økte vel fysisk størrelse på ildledningsutstyret proporsjoanlt med batteriets rekkevidde (og krav til nøyaktighet).
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takker for svar. Jeg regnet nesten med at mindre batterier var mindre utstyrt PDT_Armataz_01_18
C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Under bygging av ildledningsbunker ved Stapnes ble byggearbeidet avbrutt da det viste seg at tilsvarende bunkere ved Stavanger var for små til utstyret man skulle ha inn.... Mulig forklaring på at f.eks. Kvitsøy og Vigdel ser ut til å være påbygget både 2 og 3 ganger...
Attachments
LS Stapnes.jpg
LS Stapnes.jpg (67.26 KiB) Viewed 248 times
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”