8,8 cm Sprgr ammunisjons beholdere

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fant en del tomme ammunisjons beholdere for 8,8 cm granater. Kom en del år for seint, men disse ser ikke ut til å være rørt siden krigen. Fuktig tunnel i over 60 år har vel gjort sitt, men fant en beholder som jeg tok med som en suvinir. Skal se om jeg får av noe rust. Morsomt var å finne papirlapper med navn og nummer på.

Erik H
Attachments
88cmammunisjonsbeholdere.jpg
88cmammunisjonsbeholdere.jpg (179.31 KiB) Viewed 484 times
88cmammunisjonsbeholdere2.jpg
88cmammunisjonsbeholdere2.jpg (164.61 KiB) Viewed 484 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

skulle vært en sånn "liker" knapp som det er på facebook her :P

blir artig å se om du får av noe rust ja, keep us posted.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Den ligger i bila mi.. tempereres før jeg tar den ut. Vel, jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre med denne beholderen. Den tåler jo neppe en rustbørste. Første tanken er å gni litt rødsprit på den.. kanskje en myk børste? Hengslene må jeg nok ta med litt "verktøy på boks" hvis de skal overleve.

Erik H
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det var en bra stabel dette :)
Morsomt og interessant funn.
C. Hoff
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Erik H wrote:Vel, jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre med denne beholderen. Den tåler jo neppe en rustbørste. Første tanken er å gni litt rødsprit på den.. kanskje en myk børste? Hengslene må jeg nok ta med litt "verktøy på boks" hvis de skal overleve.

Erik H
Vet ikke om dette stemmer, men har hørt mange bruker linolje for å stanse/bremse utviklingen av rust, hindrer visstnok luft til å slikppe til, så kan være verdt å sjekke opp om du vil bevare beholderen.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

pussing av rust... her er det tydeligvis ingen "kjære mor"...

All rust må bort og da må det litt power til. Bruker en semi-myk rustpusser som ser ut til å ta bra uten å legge inn noen riper.

Kom noen stempler (1944) fram... motivasjonen øker :)

Brukte litt verktøy på boks.. ventet 10 minutter og så kunne jeg bevege alle delene og stenge den.

Blir vel noen timer med pussing.. men tar vel denne i små bolker.. nesten frista til å hente flere, men det var bare et fåtall som så ut til å være hele.

Erik H
Attachments
88cmammunisjonsbeholdere3.jpg
88cmammunisjonsbeholdere3.jpg (194.31 KiB) Viewed 443 times
88cmammunisjonsbeholdere4.jpg
88cmammunisjonsbeholdere4.jpg (125.47 KiB) Viewed 443 times
88cmammunisjonsbeholdere5.jpg
88cmammunisjonsbeholdere5.jpg (186.74 KiB) Viewed 443 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Liker :bra:
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Rust eller ikke! :bravo Det e bærre lækkert!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bruk elektrolyse til rustfjerning, det skader ikke stempler eller andre små detaljer.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ang. WD - 40 og lignende så er dette stoffet veldig "flyktig" og fordunster fort. Har funnet ut at Biltema selger spraybokser med en olje de kaller "Skyddsolja" det er litt tykkere, men ikke så tykt at det blir en masse klin !!! Den oljen er helt suverèn for bruk til smøring og langtidsbeskyttelse.
ED
ErikD
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Etikett og merking forteller en del om beholderen og ammunisjon. Beholderen er produsert ved Metallwarenfabrik Reichertshofen, Oberbayern. (bmb), og godkjent av Heereswaffenamt 136 (WaA136). Etter etiketten er dette en luftvern - sprenggranat med tidsbrannrør (Zt. Z. S 30). Hvis ammunisjonen er skutt av tyskerne er det enten ved et luftvernbatteri eller ved et kystbatteri som ble tildelt luftvernammunisjon til sekundæroppdrag. Den nederste "lu." på etiketten tror jeg forteller at det er en lufttett beholder (luftdicht). Etiketten følger ammunisjonen og har ingen ting med merking av beholderen å gjøre.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk for mye nyttig informasjon. Ble pusset mye rust på denne beholderen, men under rusten var det mindre hull som jeg ikke hadde sett under rusten. Midt under jobben så datt det en liten bit av en tysk avis ut. Det var vel alt jeg trengte av grunn til å kjøre tilbake :D

fant dog ikke mer aviser, men når jeg først var der så tok jeg ut 3 stk til som så ut til å være i bedre stand enn den jeg først tok med meg. Ikke vanlig at jeg tar med meg gjenstander fra bunkerturer, men tydeligvis ingen andre som er interesert i disse.

Når det gjelder metode for å pusse rust så blir det vel den gamle måten. jeg trur jeg har litt strømfobi.. :oops:

Erik H
Attachments
88cmammunisjonsbeholdere7.jpg
88cmammunisjonsbeholdere7.jpg (119.66 KiB) Viewed 365 times
88cmammunisjonsbeholdere8.jpg
88cmammunisjonsbeholdere8.jpg (120.41 KiB) Viewed 365 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Dette ble jo veldig bra Erik :bra:

Heldig du som finner slike morsomme ting. Og ja, det er bedre du tar med deg noen hjem og tar vare på dem, enn at noen andre kommer og knuser dem på stedet slik vi altfor ofte ser hende andre ting.


Kai
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Wow, fett!
jergul
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

prøv sitron syre bad. blandingsforhold på 1:20. og la ligge noen timer. børst så over med en messing børste.
fine funn dette.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”